וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שש שנים בכלא: החשב גנב שלושה מיליון שקל מהמועצה על חשבון נזקקים

26.12.2018 / 17:43

עמאד אבו רחאל גנב את הסכום בתקופת כהונתו כחשב המועצה המקומית ג'סר א-זרקא. בית המשפט גזר את עונשו בין היתר בגין גניבה, זיוף, מרמה והפרת אמונים. "פגע בקופה הציבורית ובכספים שמיועדים לכלל הציבור לרבות השכבות המוחלשות באוכלוסייה, הנזקקים נואשות לעזרת המועצה"

עימאד אבו רחאל מנהל החשבונות של מועצה המקומית ג'סר א-זרקא. אתר רשמי
גנב יותר משלושה מיליון שקל וישב שש שנים בכלא. עמאד אבו רחאל/אתר רשמי

הכפר ג'סר א-זרקא הוא אולי הכפר העני בישראל, אבל עימאד אבו רחאל עשה שם מיליונים, במעילה. עכשיו הגיע העת לשלם ובבית המשפט המחוזי בחיפה שלחה אותו השופטת רבקה פוקס לכלא לאחר שהורשע בגניבה וזיוף בידי עובד ציבור, מרמה והפרת אמונים, הדחה בחקירה, השמטת הכנסה ועוד. "בעל ידע כלכלי, הבקיא בתחום עיסוקו במועצה", ציינה בגזר הדין, "בחר להפנות את מקצועיותו וידיעותיו נגד המועצה ותושביה, כך גזל את הקופה הדלה של המועצה, שלאורך שנים נמצאת בגרעון, ובמילים אחרות גזל את 'כבשת הרש'". היא גזרה עליו מאסר בפועל למשך שש שנים, בניכוי ימי מעצרו, מאסרים על תנאי של 12 חודשים ושישה חודשים למשך שלוש שנים, ופיצוי של 150 אלף שקלים.

אבו רחאל, בן 48, אב לשבעה מטורעאן, שימש שנים כמנהל חשבונות וחשב שכר במועצה המקומית, אך את הכסף הגדול עשה בגניבות שיטתיות מקופת הציבור. הכל, אגב, תחת עינו הפקוחה של משרד הפנים, שבשל מצבו הכספי העגום של היישוב מינה למועצה חשבת מלווה, מטעם המדינה. בסך הכל הוא הצליח להונות כך את החשבת ואת כל מי שנתנו בו אמון, במשך שבע שנים ובסכום של 3.3 מיליון שקלים.

עוד בוואלה! NEWS:
רוסיה: התקיפה של ישראל בסוריה "פרובוקציה" שסיכנה טיסות אזרחיות
הנשק של לפיד מול נתניהו: הקמפיינר שהוביל לנצחון הליכוד ב-2015
מובארק מעיד נגד מורסי: שוחרר מהכלא על ידי חמושים שהגיעו מעזה

ג'סר א זרקא, 26 ביולי 2018. שלומי גבאי
מתנהלת בגרעון תקציבי מתמשך. ג'סר א-זרקא/שלומי גבאי

החשדות בעניינו של אבו רחאל עלו אצל ראש המועצה המקומית, השיח מוראד עמאש, בנובמבר 2016. העברות כספים תמוהות בכ-200 אלף שקלים לספק אחד בחיפה, הולידו זימון שלו לשיחה במשרדי המועצה. הספק נשבע שלא קיבל יותר מ-40 אלף שקל, ונפתחה בדיקה פנימית בראשות רואה חשבון חיצוני כדי למצוא "איפה הכסף". עם גילוי המעילה הפסיק השיח מוראד את התקשרות המועצה עם אבו רחאל. הטיפול הועבר לידי המשטרה, שהוזעקה למשרדי המועצה על ידי עובדים שטענו כי למרות הפסקת ההתקשרות הוא הגיע למשרדים וגרס מסמכים. זמן קצר לאחר מכן, כשקיבל את התמיכה הנדרשת של תשעה מחברי המועצה, הפסיק השיח גם את העסקתו של הגזבר.

"דומה כי אלמלא חשדותיו של ראש המועצה, לא ניתן היה לגלות את מעשי הנאשם, שניצל את מעמדו ואת גישתו הישירה לכספים ולמסמכים לצורך ביצוע הגניבה", ציינה השופטת פוקס. "הנזק שצפוי היה להיגרם היה יכול להיות חמור עוד יותר, לו המעשים לא היו נחשפים גם בחלוף שבע שנים". במשטרה הועברה התלונה ליחידת ההונאות של מחוז חוף. שם, אצל החוקר רס"ב אלי פרנקו, התברר כיצד עבדה השיטה, היקפה ומי עומד מאחוריה.

עוד באותו נושא

תיעוד: חולה באסף הרופא גנב עשרות אלפי שקלים ממאושפז אחר

לכתבה המלאה

כך עבדה ההונאה

ג'סר א-זרקא, כמו רשויות אחרות, משלמת בדרך של העברות בנקאיות מחשבון הבנק של המועצה בבנק דקסיה, באופן של העברת רשימה לבנק, בו מפורטים פרטי המוטבים, מספרי החשבונות שלהם וסכומי הכסף שיש להעביר אליהם. הבנק מבצע את העברת הכספים על פי הרשימה. בלמעלה ממאה מקרים בין 2009-2016, הכין אבו רחאל רשימות כוזבות בהן רשם סכומים גבוהים מאלו שהגיעו בפועל לספקים ולרשויות, או שכלל לא הגיעו להם.

את הרשימה המזויפת היה מעביר למורשי החתימה שחתמו עליה בתום לב, אבל במקביל הייתה רשימה מזויפת נוספת, בה הכניס שינויים נוספים, שינה את פרטי המוטב וחשבון הבנק של הספק או הרשות ותחת זאת רשם פרטי חשבונות שלו או של מקורביו. את הרשימה הזו העביר לבנק, וכך גרם לו להעביר את כספי המועצה אליהם.

בין החשבונות אליהם היה מעביר כך כספים היו חשבון הבנק של אשתו, שנוהל בסניף הפועלים בנהריה, ושל תושבת כפר קרע, פקידת הנהלת החשבונות בג'סר א-זרקא, אותו ניהלה בסניף בנימינה של לאומי. מהחקירה עלה כי לשתיים אמר כי מדובר בכספים אותם הוא מקבל כדין מהמועצה, אולם כי כביכול אינו יכול לקבל אותם לחשבון הבנק שלו, עקב "בעיה בחשבון". הן היו מעבירות לו את הכספים האלה, שהצטברו בחשבונותיו בסניף נצרת עילית של הפועלים וסניף טורעאן של מרכנתיל-דיסקונט.

ראש מועצת ג'סר א זרקא, עמאש מוראד, 26 ביולי 2018. שלומי גבאי
חשף את המעילה והפסיק את ההתקשרות. השיח מוראד/שלומי גבאי

בנוסף לכך, בשלושה מועדים שונים ב-2013 היה אמור להעביר מחשבון הבנק של המועצה עשרות אלפי שקלים שהגיעו כדין לשלושה עובדים במועצה לאחר סיום העסקתם. במקום מספר החשבון של העובדים, הוא רשם ברשימה מזויפת שהועברה לבנק את מספר חשבון הבנק האישי שלו, וכך הבנק העביר לו את הכספים שהגיעו לעובדים.

אבו רחאל הורשע גם בהעלמת סכום הגניבה ממס הכנסה. אוצר המדינה רוצה את חלקה בגניבות. הוא הורשע גם בניסיון הדחה של אותו ספק מחיפה אצלו החלה הבדיקה ושאליו פנה לכשנודע לו כי מתנהלת חקירה בענינו. הוא פנה לספק וניסה לשדל אותו כי אם יוזמן לחקירה במשטרה ימסור שהלווה לו כסף וכי הכספים שהועברו אליו מהמועצה היו בהסכמתו. הספק סירב, הקליט את השיחה ומסר את ההקלטה לחוקרים.

להב 433. ראובן קסטרו
פנה ליחידה כדי להציל את עורו. להב 433/ראובן קסטרו

ספק אם הפרשה כולה נחשפה. החקירה מעלה שאלות ותמיהות רבות שטרם ניתן להן מענה. בחקירתו הודה עימאד אבו רחאל בכל המיוחס לו עד נובמבר 2013, אולם לגבי ההעברות שנמשכו גם לאחר מכן הוא טוען כי נאלץ לבצען כיוון שנסחט על ידי גורמים במועצה. במועצה אמרו כי מדובר בקשקוש שנועד אולי לחפות על מי שאפשרו את התנהלותו עד 2013. בניסיון להציל את עורו פנה אבו רחאל ליחידת לה"ב 433 ביאח"ה "כדי לחשוף את כל מעשי השחיתות במועצה שהיו בידיעתו" ועל מנת שיוכל לקבל סיוע "קטן", כלשונו, בתיק המתנהל נגדו.

הוא טען למעשי שחיתות רבים של בכירים במועצה החל משנת 2013, ובכלל זה דיווח על העסקת בני משפחה של בכירים במועצה שקיבלו שכר אך בפועל לא עבדו ועל מכרזים פיקטיביים שהמועצה שילמה עבורם למרות שלא בוצעו. הכל לטענתו, ומבלי שהגיש מסמכים תומכים. שום הסכם לא נחתם איתו. בתחנת זכרון יעקב של המשטרה הוא הגיש תלונה בעניין בראשית 2018. החקירה מתנהלת שם מאז.

"גנב בלי מצפון ובלי רחמנות"

"כך נגזלו כספי ציבור שנועדו לנזקקים ולרווחת הפרט על ידי עובד ציבור, המודע היטב לגרעון הרובץ על קופת המועצה, ומוסיף בהתנהגות המזלזלת והבוטה, נטל כבד נוסף על הקופה שכורעת תחת העומס", ציינה השופטת.

"כמה עצוב ומצמרר היה לגלות שדווקא מי שנתנו בו אמון לשמור על כספי הרשות הכי חלשה בארץ גנב מאיתנו בלי מצפון ובלי רחמנות", אמר ראש המועצה המקומית ג'סר א-זרקא, "לא סוד הוא שהמועצה מתקשה לשלם חובות למקורות ולספקים. אפשר להאמין שבא אדם כזה שחיבקנו אותו וסמכנו עליו וגונב את הקופה? אני פונה לבני משפחתו לעזור בהחזרה מרצון של הכסף הציבורי ששייך לתושבי ג'סר א-זרקא". הוא אמר כי המועצה בראשותו כבר הגישה תביעה אזרחית כנגד אבו רחאל להשבת הכספים שנגנבו.

הסנגור בחר שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully