וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התפטרותו: שר ההגנה של ארה"ב חתם על צו הנסיגה מסוריה

שעות אחרי שטראמפ הודיע כי מאטיס יעזוב את תפקידו חודשיים לפני המועד המקורי, הוא אישר את המהלך. לוח הזמנים אינו ברור, אך 2,000 החיילים צפויים לשוב לארה"ב בתוך שבועות. לפי CNN, טראמפ אמר לארדואן בעת השיחה שבה החליט על העזיבה: "סוריה כולה שלך"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

שר ההגנה היוצא של ארצות הברית ג'יימס מאטיס חתם על הצו המורה על נסיגת הכוחות האמריקניים מסוריה - כך מסר היום (שני) דובר הפנטגון, מבלי למסור פרטים נוספים. לוח הזמנים לתחילת הנסיגה של כ-2,000 החיילים אינו ברור, אך היא עשויה להתחיל בתוך שבועות. גורם בכיר אמר לרויטרס כי גיבוש התכנית נמצא בעיצומו.

הצו נחתם על ידי מאטיס אחרי שהנשיא דונלד טראמפ הודיע אתמול בערב כי שר ההגנה יסיים את תפקידו חודשיים לפני המתוכנן. לפי גורמים רשמיים, היה זה בשל הזעם של הנשיא על הביקורת שמתח שר ההגנה היוצא על החלטתו להסיג את הכוחות מסוריה, שגרמה לזעם ולבלבול בקרב בעלות ברית רבות של וושינגטון.

ההחלטה התקבלה לאחר שיחה שקיים טראמפ עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שלפי דיווחים בתקשורת האמריקנית הפתיעה את כולם. ברשת CBB דווח כי טראמפ אמר לארדואן בשיחה ביניהם לפני עשרה ימים כי ארצות הברית "סיימה את תפקידה" בסוריה? לדברי גורם בכיר בממשל המעורה בפרטי השיחה, אמר טראמפ לארדואן על סוריה: "היא כולה שלך. אנחנו סיימנו".

לקריאה נוספת:
ואז הגיע טראמפ: הכאוס שהוביל לקריסת הבורסה
טראמפ משיב למאטיס: בעלות בריתנו חשובות - לא כשהן מנצלות אותנו
בשל הנסיגה מסוריה: "שליח ארה"ב למאבק בדאעש התפטר"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר ההגנה ג'יימס מאטיס, 23 באוקטובר 2018. רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר ההגנה ג'יימס מאטיס/רויטרס

טראמפ, מצדו, שיתף הלילה חלק נוסף מן השיחה שלו עם ארדואן. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב הנשיא: "נשיא טורקיה ארדואן עדכן אותי כי הוא יכחיד את מה שנשאר מדאעש בסוריה, והוא אדם שיכול לעשות זאת. בנוסף לכך, טורקיה נמצאת ממש בסמוך. הכוחות שלנו שבים הביתה!".

אמש, סיפר טראמפ כי באותה שיחה עם ארדואן, דנו השניים בנסיגה אטית ומתואמת" של הכוחות האמריקנים בסוריה. טראמפ צייץ עוד כי שני המנהיגים דנו בהרחבת הסחר בין ארצות הברית וטורקיה. הנשיא כינה את השיחה עם ארדואן "ממושכת ופרודוקטיבית".

ארדואן הביע שביעות רצון מהצעדים שנקטה ארצות הברית נגד הטרור בסוריה, והודיע כי טורקיה מוכנה לספק תמיכה עבור הכוחות האמריקניים. שני המנהיגים הסכימו על שיתוף פעולה צבאי ודיפלומטי, שמטרתו למנוע מרשויות בסוריה להתבסס בעקבות נסיגתה של ארצות הברית מהמדינה. אנקרה מתכננת לצאת למבצע חדש נגד הכורדים בסוריה, ששיתפו פעולה עם הכוחות האמריקניים נגד דאעש. הם רואים בנסיגה בגידה מצד הממשל האמריקני.

מלבד שיחתו עם ארדואן, טראמפ צייץ על רקע הנסיגה מסוריה כי מינה את פטריק שנהאן, לתפקיד שר ההגנה בפועל של ארצות הברית. הוא ייכנס לתפקידו כבר ב-1 בינואר זאת למרות ששר ההגנה המתפטר הודיע כי יישאר בתפקידו למשך חודשיים מאז הגיש את התפטרותו לנשיא, זאת על מנת לסייע באיתור מחליף ובתהליך החפיפה.

הדחת מאטיס, שמוערך על ידי רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, מוסיפה לדאגות בקרב בעלות בריתה של ארצות הברית מפני מדיניות הביטחון הלא יציבה של טראמפ.

(עדכון ראשון: 6:53)

עוד באותו נושא

גורמים אמריקניים: הנסיגה מסוריה תכלול הפסקת תקיפות אוויריות

לכתבה המלאה
חיילים אמריקאים בסוריה, 1 בנובמבר 2018. רויטרס
חיילים אמריקנים בסוריה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully