וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ משיב למאטיס: בעלות בריתנו חשובות - לא כשהן מנצלות אותנו

23.12.2018 / 9:54

נשיא ארה"ב הדף את הביקורת שהשמיע שר ההגנה שהתפטר בעקבות ההודעה על הסגת הכוחות האמריקניים מסוריה. מאטיס הודיע על התפטרות לאור חילוקי הדעות ביו השניים, ואליו הצטרף גם שליח ארה"ב לקואליציה נגד דאעש, שהתפטר על רקע הודעת טראמפ

שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס התפטר מתפקידו, 20 בדצמבר 2018/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הבוקר (ראשון) בחשבון הטוויטר כי "בני ברית חשובים מאוד, אך לא כשהם מנצלים את ארצות הברית". הנשיא התייחס לביקורת הרבה שספג לאחר שהודיע על הסגת הכוחות האמריקניים מסוריה וצמצום הנוכחות הצבאית באפגניסטן. בין המתנגדים החריפים למהלך היה שר ההגנה ג'יימס מאטיס, שהתפר מתפקידו בשבוע שעבר. "כשהנשיא אובמה פיטר בחוסר כבוד את מאטיס, אני נתתי לו הזדמנות נוספת".

"חלק חשבו שאסור לתת לו עוד הזדמנות, אני חשתי אחרת". טרמפ הוסיף כי "היחסים היו מעניינים, אני נתתי לו את כל המשאבים שהוא הזדקק להם", כתב הנשיא.

שר ההגנה שהתפטר בשבוע שעבר נחשב למתנגד חריף לנסיגה מסוריה, ולפי דיווחים מהוושינגטון פוסט ניסה לשכנע את טראמפ שלא להודיע על המהלך השנוי במחלוקת. במכתב ההתפטרות כתב מאטיס לנשיא: "כיוון שיש לך זכות שיכהן בממשל שר הגנה שהשקפת עולמו דומה לשלך, אני מאמין שהצעד הנכון מבחינתי הוא לסיים את תפקידי".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר ההגנה ג'יימס מאטיס, 8 בדצמבר 2018. רויטרס
מאטיס וטראמפ/רויטרס

לאורך השנים האחרונות סיפקה ארצות הברית סיוע לכורדים במלחמה בסוריה ומלבד תחמושת וציוד שהעבירה ללוחמי המחתרת, סיפק חיל האוויר האמריקני סיוע אווירי צמוד במאבק נגד מוקדי ארגון הטרור הסוני. בתוך כך, טראמפ צייץ אתמול כי "הגענו בהתחלה לסוריה לשלושה חודשים בלבד, זה היה לפני שבע שנים ומעולם לא עזבנו". הנשיא הוסיף כי "כשנכנסתי לתפקידי, דאעש השתולל והיום הוא הובס ברובו. מדינות אחרות, כמו טורקיה למשל, צריכות לטפל במה שקורה שם. אנחנו חוזרים הביתה".

כחלק מהביקורת על נסיגת ארצות הברית, התפטר אתמול מתפקידו גם השליח המיוחד לקואליציה נגד דאעש. ברט מקגרק אמור היה לסיים את תפקידו, שהחל עוד בתקופת הנשיא הקודם, ברק אובמה, בתחילת השנה הבאה, אך הקדים להודיע לשר החוץ מייק פומפאו על רצונו לעזוב לאור חילוקי דעות בנושא הסגת 2,000 חיילי ארצות הברית מבסיסיהם בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully