וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמסלם על חוק הגיוס: "סוגיה נפיצה, אבל לא מדברים על בחירות"

23.12.2018 / 16:10

יו"ר הקואליציה אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הוא יקדם את החוק שנועד להסדיר את סוגיית גיוס החרדים לצה"ל כפי שהוא, אחרי שבסיעת "אגודת ישראל" איימו לפרוש מהממשלה. "ציפינו שהדברים יתקדמו לכדי הסכמה אבל אנחנו לא שם, מיצינו את כל האפשרויות"

צילום: רוני כנפו

יו"ר הקואליציה דודי אמסלם הבהיר היום (ראשון) כי הקואליציה תקדם את החוק שנועד להסדיר את סוגיית גיוס החרדים לצה"ל מבלי שייעשו בו שינויים, אף שהמשמעות כי ש"ס ויהדות התורה יצביעו נגד. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר: "אנחנו מביאים את החוק כפי שהוא לאישור בקריאה שניה ושלישית לפני פקיעת החוק הנוכחי (15 בינואר- י"א). החלטנו שלא ייעשו תיקונים. החוק הזה הוא חוק מצוין".

אמסלם תיאר את חילוקי הדעות בתוך המפלגות החרדיות, ואמר כי "יש שבר אידאולוגי עצום בעולם החרדי, זו סוגיה שמפלגת את העולם החרדי. זה לא המשחן או עבודות הרכבת בשבת, זו סוגיה אמיתית". לדבריו, הציפייה הייתה "שהדברים יתקדמו לכדי הסכמה אבל אנחנו לא שם. המונה מתקתק, הזמן מתקדם, אי אפשר לעצור אותו ומיצנו את כל האפשרויות. לכן, הגענו לשלב ההכרעה. המצב יהיה הרבה יותר גרוע אם לא יהיה חוק, החרדים יודעים את זה".

בקואליציה העריכו כי חוק הגיוס יוביל לבחירות, לאור עמדת החרדים כי אם החוק יקודם בשלוש קריאות - יפרשו מהממשלה. אמסלם סבור כי מדובר ב"סוגיה נפיצה", אבל לדבריו "אנחנו לא מדברים על בחירות". לשאלה איך זה ייתכן לאור עמדת חלק מהסיעות החרדיות, הוא השיב: "אני מקווה שהם לא יפרשו אבל לוקח בחשבון שיש אופציה כזו". אמסלם הוסיף כי "ראש הממשלה מעדיף שהבחירות יתקיימו במועדן בחודש נובמבר".

עוד בוואלה! NEWS
בצל התנגדות החרדים: צומת הדרכים של נתניהו בחוק הגיוס
החוק החדש תקוע, עתיד החרדים בסימן שאלה: חוק הגיוס פג הלילה
בג"ץ נתן לממשלה ארכה של חודש וחצי לחקיקת חוק הגיוס

יו"ר הועדה המיוחדת להסדרת מעמדם של תלמידי ישיבות, ח"כ דודי אמסלם. נעם ריבקין, דוברות הכנסת,
"יש שבר אידאולוגי עצום בעולם החרדי". ח"כ אמסלם/נעם ריבקין, דוברות הכנסת

לח"כ אמסלם יש ביקורת חריפה על התנהלותו של יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד בסוגיית הגיוס, זאת לאור דרישת לפיד שראש הממשלה יבהיר כי החוק אינו כיסוי לבלוף במסגרתו החרדים יקבלו את התקציבים שירדו מהישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס בדרכים אחרות. "הוא לא מכיר את החוק", אומר אמסלם. "החוק הזה הוא לא של הליכוד, זו סוגיה של עם ישראל. לפיד כל הזמן התפרנס מזה פוליטית. אם מעבירים את החוק אז הוא יאבד נכס אסטרטגי שזה השנאה מול החרדים, ולכן הוא במלכוד אמיתי. זה לא מעניין אותו גיוס החרדים, אלא השנאה".

אמסלם דוחה את הטענות לפיהם "הליכוד" התחייב בפני המפלגות החרדיות לאשר את החוק בקואליציה הנוכחית, ללא שינויים, אך לערוך שינויים אלה בממשלה הבאה שתוקם אחרי הבחירות. "אין דבר כזה. אנחנו בסוף מתייחסים לסיטואציה כעת, מה יקרה בעוד שנתיים או שלוש או עשרים שנה? לא יודע. יתמודדו. כעת אנחנו מעבירים את החוק כפי שהוא".

בסיעת "אגודת ישראל" הבהירו היום כי אם חוק הגיוס יאושר בכנסת בקריאה שניה ושלישית - חברי הסיעה יפרשו. בשיחה עם וואלה! NEWS אמרו גורמים לסיעה כי "עמדתנו נותרה כשהייתה, דבר לא השתנה". בעקבות זאת, בקואליציה התחזקה ההערכה כי כי חוק הגיוס יאושר, החרדים יתנגדו ויפרשו מהממשלה, והכנסת תפוזר מיד לקראת בחירות שיתקיימו בתחילת חודש מאי או יוני.

עוד באותו נושא

הערכות בקואליציה: חוק הגיוס יאושר - והכנסת תפוזר לבחירות

לכתבה המלאה
ישיבת סיעת יש עתיד 26 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
ביקורת חריפה בסוגיית הגיוס. ח"כ לפיד/ראובן קסטרו

חוק הגיוס הוא אחד מהמכשולים המשמעותיים של הקואליציה הנוכחית. בג"ץ קבע כי החוק הנוכחי שאושר בתחילת הקדנציה אינו "שוויוני" ואפשר לכנסת לחוקק חוק חדש תוך שנה. מאז, המדינה ביקשה כמה פעמים הארכה לתקופה זו, ובפעם האחרונה בג"ץ אישר הארכה נוספת עד אמצע חודש ינואר. החוק, שאושר בקריאה ראשונה במושב הקודם של הכנסת, הוא נוסח שגיבש משרד הביטחון וקובע מכסות גיוס, לפיהם 3,348 חרדים יגויסו לצה"ל בשנה הראשונה, ועוד 648 יתגייסו לשירות הלאומי. בהמשך יעלה בהדרגה המספר מ-3,617 בשנה השנייה ועד 5,737 בשנת 2027.

עוד קובע החוק כי גם בשנתיים הראשונות לא יוטלו כל סנקציות אם המכסות לא ימולאו. מהשנה השלישית, ישיבות שלא יעמדו במכסות הגיוס ייענשו בשלילת חלק מהתקציב. אם במשך שלוש שנים רצופות ירדו אחוזי גיוס החרדים ב-85% מהיעד, יפקע החוק - ויחול חוק שירות חובה. הנוסח שמעורר את התנגדות חלק מהחרדים, קובע גם כי צעיר יוגדר חרדי אם למד במסגרת חרדית עד גיל 15, גם אם יצא בשאלה לאחר לימודיו.

אינפו חוק הגיוס. אתר רשמי
אינפו חוק הגיוס/אתר רשמי
  • עוד באותו נושא:
  • חוק הגיוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully