וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות בקואליציה: חוק הגיוס יאושר - והכנסת תפוזר לבחירות

לאחר שבסיעת "אגודת ישראל" בראשות סגן השר ליצמן אישרו כי חבריה יפרשו מהממשלה אם החוק יעבור בקריאה שניה ושלישית, גורמים בקואליציה סוברים כי הבחירות יתקיימו במאי או יוני. חברי יהדות התורה חלוקים בדעותיהם, ובדגל התורה דווקא יתמכו בקידום החוק, אך יצביעו נגדו

צילום: רוני כנפו

בקואליציה התחזקה היום (ראשון) ההערכה כי כי חוק הגיוס יאושר, החרדים יתנגדו ויפרשו מהממשלה, והכנסת תפוזר מיד לקראת בחירות שיתקיימו בתחילת חודש מאי או יוני. זאת, לאחר שבסיעת "אגודת ישראל" הבהירו שוב כי אם חוק הגיוס יאושר בכנסת בקריאה שניה ושלישית - חברי הסיעה יפרשו מהממשלה. גורמים בסיעה אמרו לוואלה! NEWS כי "עמדתנו נותרה כשהייתה. דבר לא השתנה". בסיעה חברים ארבעה ח"כים מיהדות התורה, בהם סגני השרים יעקב ליצמן ומאיר פרוש, אך ההערכה כי פרישתם תגרור את פרישת שאר חברי הכנסת החרדים.

יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם התייחס בישיבת שרי הליכוד לחילוקי הדעות בתוך המפלגות החרדיות ואמר כי "הגענו למצב שליצמן אומר לנו שאם חוק הגיוס עובר הם פורשים, וגפני אומר לנו שאם חוק הגיוס לא עובר הם פורשים". אמסלם אמר כי הוא יקיים את הדיונים ביום שלישי הקרוב בוועדה חרף כוונתו של הנציג החרדי בה - חבר הכנסת אורי מקלב להחרים את הדיונים בה. בש"ס הבהירו הבוקר כי טרם החליטו אם ח"כ יואב בן צור, הנציג מטעמה בוועדה, יחרים את הדיונים או ישתתף בהם.

דוח עישון השנתי לשנת 2017. חדשות 10, צילום מסך
הודיע כי לא יתמוך במתווה חוק הגיוס. ליצמן/צילום מסך, חדשות 10

חילוקי הדעות בתוך המפלגות החרדיות בסוגיית הגיוס אינם חדשים. בעוד אגודת ישראל מתנגדת לנוסח החוק שגיבש משרד הביטחון בתקופתו של שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, בדגל התורה וש"ס הבהירו כי הנוסח הוא "הרע במיעוטו" ויש לקדם אותו לאישור סופי. ברקע הוויכוח, גורמים במפלגות החרדיות אמרו לאחרונה כי בליכוד התחייבו לשינוים משמעותיים בחוק בממשלה הבאה שתוקם אחרי הבחירות הקרובות.

הוועדה המיוחדת בכנסת שדנה בחוק הגיוס צפויה להתכנס ביום שלישי הקרוב כדי להכין את הצעת החוק לאישור סופי במליאה. יו"ר הקואליציה צפוי לקיים דיון שיימשך שבע שעות, ובמפלגות החרדיות אמרו כי מדובר בדיון ש"לא תואם איתנו". הדיון יתקיים לאחר תקופה ארוכה שבה הקואליציה לא קיימה דיונים על הצעת החוק, שנועדה להעניק פטור מצה"ל לאלפי חרדים ש"תורתם אמונתם", בשל התנגדות חלק מהסיעות החרדיות.

השר אופיר אקוניס אמר היום בפתח ישיבת הממשלה כי "הסיכוי לבחירות במאי הולך וגדל". לדבריו, "בכוונת ראש הממשלה להביא לקריאה שנייה ושלישית את חוק הגיוס ככתבו וכלשונו. מקווים שמי שהצביע בקריאה הראשונה - יצביע בשנייה ובשלישית. אנו מקווים שנצליח לשכנע את החרדים שהוא טוב גם להם. אם זה לא יקרה - ישנה אפשרות שהולכת וגוברת שהבחירות יקרו בחודש מאי. אבל לא הייתי פותח יומנים". 

עוד באותו נושא

בצל התנגדות החרדים: צומת הדרכים של נתניהו בחוק הגיוס

לכתבה המלאה
אינפו חוק הגיוס. אתר רשמי
אינפו חוק הגיוס/אתר רשמי

חוק הגיוס הוא אחד מהמכשולים המשמעותיים של הקואליציה הנוכחית. בג"ץ קבע כי החוק הנוכחי שאושר בתחילת הקדנציה אינו "שוויוני" ואפשר לכנסת לחוקק חוק חדש תוך שנה. מאז, המדינה ביקשה כמה פעמים הארכה לתקופה זו, ובפעם האחרונה בג"ץ אישר הארכה נוספת עד אמצע חודש ינואר. החוק, שאושר בקריאה ראשונה במושב הקודם של הכנסת, הוא נוסח שגיבש משרד הביטחון וקובע מכסות גיוס, לפיהם 3,348 חרדים יגויסו לצה"ל בשנה הראשונה, ועוד 648 יתגייסו לשירות הלאומי. בהמשך יעלה בהדרגה המספר מ-3,617 בשנה השנייה ועד 5,737 בשנת 2027.

עוד קובע החוק כי גם בשנתיים הראשונות לא יוטלו כל סנקציות אם המכסות לא ימולאו. מהשנה השלישית, ישיבות שלא יעמדו במכסות הגיוס ייענשו בשלילת חלק מהתקציב. אם במשך שלוש שנים רצופות ירדו אחוזי גיוס החרדים ב-85% מהיעד, יפקע החוק - ויחול חוק שירות חובה. הנוסח שמעורר את התנגדות חלק מהחרדים, קובע גם כי צעיר יוגדר חרדי אם למד במסגרת חרדית עד גיל 15, גם אם יצא בשאלה לאחר לימודיו.

ראיון עם חבר הכנסת דוד אמסלם, כנסת, 24 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
"ליצמן אומר לנו שאם חוק הגיוס עובר הם פורשים, וגפני אומר לנו שאם הוא לא עובר הם פורשים". ח"כ אמסלם/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully