וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל התנגדות החרדים: צומת הדרכים של נתניהו בחוק הגיוס

20.12.2018 / 22:13

הצעת החוק, שנועדה להעניק פטור מצה"ל לאלפי בני ישיבות, תובא לדיון בוועדה המיוחדת בכנסת לקראת אישור סופי במליאה. ראש הממשלה עשוי להיעזר בתמיכת "יש עתיד" ו"ישראל ביתנו" מהאופוזיציה, או לפזר את הכנסת - ולהסתכן ב"כאב ראש" ביום שאחרי הבחירות

עריכה: איתי עמרם

למרות התנגדות סיעת "אגודת ישראל", הוועדה המיוחדת בכנסת שדנה בחוק הגיוס צפויה להתכנס ביום שלישי הקרוב כדי להכין את הצעת החוק לאישור סופי במליאה. יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם צפוי לקיים דיון שיימשך שבע שעות, ובמפלגות החרדיות אמרו כי מדובר בדיון ש"לא תואם איתנו".

הדיון יתקיים לאחר תקופה ארוכה שבה הקואליציה לא קיימה דיונים על הצעת החוק, שנועדה להעניק פטור מצה"ל לאלפי חרדים ש"תורתם אמונתם", בשל התנגדות חלק מהסיעות החרדיות. ההערכה בקואליציה היא כי הכנסת תפוזר זמן קצר לאחר פקיעת החוק הנוכחי, ב-15 בינואר, המועד החדש שבג"ץ קבע בהחלטתו האחרונה. שני תרחישים עומדים בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עוד בוואלה! NEWS:
צה"ל פוצץ מנהרה בגבול: "תהליך שיטתי שיימשך לאורך תקופה"
גורמים אמריקניים: הנסיגה מסוריה תכלול הפסקת תקיפות אוויריות
רצח התיירות בהרי האטלס: המעורבים צולמו נשבעים אמונים לדאעש

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת שרי הליכוד, 9 בדצמבר 2018. רויטרס
עמדת המיקוח שלו עשויה להיפגע אחרי הבחירות. נתניהו/רויטרס

הראשון - לאשר את החוק שגיבש משרד הביטחון ללא שינויים בתמיכת "יש עתיד" ו"ישראל ביתנו". במקרה כזה, החרדים יתנגדו והח"כים הערבים ייעדרו מההצבעה. המכשול בתרחיש כזה הוא דרישתו של ח"כ יאיר לפיד לקבל התחייבות מראש הממשלה כי החוק החדש הוא לא "קומבינה", כלשונו, בסעיף הסנקציות הכלכליות נגד ישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס.

תרחיש נוסף הוא לא לקדם את החוק כלל ולפזר את הכנסת לקראת בחירות, מיד לאחר פקיעת החוק הקיים לאחר ה-15 בינואר. תרחיש כזה ישאיר את החרדים ללא פטור מצה"ל אך לאור פירוק הממשלה, הסטטוס בעניינם יוקפא, הם לא יהיו מחויבים בגיוס ותקציבי הישיבות יינתנו גם בתקופה זו. המכשול העיקרי יהיה במשא ומתן הקואליציוני הבא, אז החרדים עלולים לבוא עם דרישות גבוהות כמו חוק יסוד לימוד התורה שדרשו לקדם בכנסת האחרונה, זאת לאור כך שאין חוק מוסדר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
עצורים בהפגנה בבני ברק, 10 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
מעצר בהפגנה בבני רק נגד מעצר עריק/ראובן קסטרו

חוק הגיוס הוא אחד מהמכשולים המשמעותיים של הקואליציה הנוכחית. בג"ץ קבע כי החוק הנוכחי שאושר בתחילת הקדנציה אינו "שוויוני" ואפשר לכנסת לחוקק חוק חדש תוך שנה. מאז, המדינה ביקשה כמה פעמים הארכה לתקופה זו, ובפעם האחרונה בג"ץ אישר הארכה נוספת עד אמצע חודש ינואר. בתוך הסיעות החרדיות ישנם חילוקי דעות על נוסח החוק שגיבש משרד הביטחון. בעוד "דגל התורה" וש"ס מעוניינות בקידומו, "אגודת ישראל" דרשה מנתניהו שלא לקדמו.

חוק הגיוס, שאושר בקריאה ראשונה במושב הקודם של הכנסת, הוא נוסח שגיבש משרד הביטחון וקובע מכסות גיוס, לפיהם 3,348 חרדים יגויסו לצה"ל בשנה הראשונה, ועוד 648 יתגייסו לשירות הלאומי. בהמשך יעלה בהדרגה המספר מ-3,617 בשנה השנייה ועד 5,737 בשנת 2027.

עוד קובע החוק כי גם בשנתיים הראשונות לא יוטלו כל סנקציות אם המכסות לא ימולאו. מהשנה השלישית, ישיבות שלא יעמדו במכסות הגיוס ייענשו בשלילת חלק מהתקציב. אם במשך שלוש שנים רצופות ירדו אחוזי גיוס החרדים ב-85% מהיעד, יפקע החוק - ויחול חוק שירות חובה. הנוסח שמעורר את התנגדות חלק מהחרדים, קובע גם כי צעיר יוגדר חרדי אם למד במסגרת חרדית עד גיל 15, גם אם יצא בשאלה לאחר לימודיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully