וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק החדש תקוע, עתיד החרדים בסימן שאלה: חוק הגיוס פג הלילה

1.12.2018 / 21:10

בעוד שהכנסת עדיין לא גיבשה חוק גיוס חדש, פג בחצות החוק הקיים ובכך בוטל מעמדם החוקי של עשרות אלפי תלמידי ישיבה. מצב דומה היה ב-2012, אך החרדים לא גויסו בכפייה. לפי גורמים בקואליציה המצב "אינו דרמטי", אלא שבישיבות חוששים מפגיעה בתקציב

צילום: רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

תוקפו של חוק הגיוס הפוטר עשרות אלפי תלמידי ישיבות במעמד "תורתם אומנותם" מגיוס לצה"ל פג הלילה (ראשון) בחצות ובמקומו נכנס לתוקף חוק שירות הביטחון המחייב גיוס של כלל האזרחים במדינה. מצב דומה היה ב-2012 אז פג תוקפו של חוק טל, אך החרדים לא גויסו בכפייה.

המשמעות העיקרית של החלת חוק שירות הביטחון נוגעת לעשרות אלפי ישיבות ששירותם נדחה כדין לפי החוק הגיוס הקיים. לראשי מערכת הביטחון ברור שצה"ל לא יתוגבר בן לילה בעשרות אלפי חרדים שיתגייסו, עם זאת, חלק מהפוליטיקאים החרדים העלו לאחרונה חשש כי ביטול מעמדם החוקי של עשרות אלפי בחורים יגרור גם ביטול דרמטי של תקציבי הישיבות.

הכנסת טרם חוקקה חוק חדש שיסדיר את מעמד החרדים מול צה"ל, זאת למרות פסיקת בג"ץ כי עליה לעשות זאת בתוך שנה היות והחוק הנוכחי אינו שוויוני. בסוף השבוע ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו, המכהן גם כשר הביטחון, בקשת דחייה מבג"ץ, אך זו טרם נענתה. אם בג"ץ לא ייתכן הארכה בדיעבד, תלמידי הישיבות יאבדו את מעמדם החוקי.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
במחאה על מעצר עריק: חרדים הפגינו וחסמו כבישים בירושלים
פשרת הגיוס? החרדים יתנגדו, אך לא יפרשו בתמורה לתיקונים בעתיד
ראשי הקואליציה יבקשו דחייה בחוק הגיוס: "בחירות עכשיו - מתנה ללפיד"

תלמידי ישיבות באים לקבל פטור, לשכת הגיוס תל השומר, 28 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
יחויבו להתגייס? חרדים באים לקבל פטור גיוס/ראובן קסטרו

את הדרישה לבקש פעם נוספת דחייה מבג"ץ העלה לראשונה סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה בשבוע שעבר. ליצמן, המכהן בסיעת אגודת ישראל, מוביל קו תקיף מול החוק שגובש במשרד הביטחון, ואושר בקריאה ראשונה. לעומתו, שאר ראשי הסיעות החרדיות - יו"ר ש"ס השר אריה דרעי ויו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני - מעדיפים לקדם את החוק בהקדם.

לפי גורמים בקואליציה, המציאות בה חקיקת חוק חדש לא הושלמה עד לפקיעת החוק הנוכחי "אינה דרמטית". גורם ביהדות התורה הוסיף כי "לא יקרה דבר" היות ולדבריו, "אף אחד לא מחכה בישיבות עם אוטובוסים כדי לגייס אלפי חרדים לצה"ל. צריך לסיים את המשבר הזה ולהביא את הסוגיה הזו לפתרון הטוב ביותר מבחינת כל המעורבים בה".

חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה במושב הקודם של הכנסת הוא נוסח שגיבש משרד הביטחון וקובע מכסות גיוס, לפיהם 3,348 חרדים יגויסו לצה"ל בשנה הראשונה, ועוד 648 יתגייסו לשירות הלאומי. בהמשך יעלה בהדרגה המספר מ-3,617 בשנה השנייה ועד 5,737 בשנת 2027.

עוד באותו נושא

משבר חוק הגיוס: המדינה ביקשה מבג"ץ דחייה של 4 חודשים בחקיקה

לכתבה המלאה
יעקב ליצמן בכינוס של מועצת גדולי התורה בירושלים של אגודת ישראל על חוק הגיוס. אבי כהן
מתנגד לחוק החדש. סגן שר הבריאות ליצמן/אבי כהן

עוד קובע החוק כי גם בשנתיים הראשונות לא יוטלו כל סנקציות אם המכסות לא ימולאו. מהשנה השלישית, ישיבות שלא יעמדו במכסות הגיוס ייענשו בשלילת חלק מהתקציב. אם במשך שלוש שנים רצופות ירדו אחוזי גיוס החרדים ב-85% מהיעד, יפקע החוק - ויחול חוק שירות חובה. הנוסח שמעורר את התנגדות חלק מהחרדים, קובע גם כי צעיר יוגדר חרדי אם למד במסגרת חרדית עד גיל 15, גם אם יצא בשאלה לאחר לימודיו באותה מסגרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully