וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי הקואליציה יבקשו דחייה בחוק הגיוס: "בחירות עכשיו - מתנה ללפיד"

בקואליציה יבקשו מבג"ץ לדחות פעם נוספת את ההצבעה על החוק, והשרה שקד העריכה כי ייתכן שבג"ץ יאפשר עד חודש דחייה. מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל תכריע השבוע האם ארבעת נציגיה בכנסת יפרשו מהקואליציה אם חוק הגיוס יאושר במתכונתו הנוכחית

צילום: אבי כהן

ראשי הקואליציה יבקשו מבג"ץ דחייה נוספת בחוק הגיוס - כך נודע היום (ראשון) בישיבת ראשי הקואליציה. שרת המשפטים איילת שקד העריכה בפני ראשי הקואליציה כי יש סיכוי לבקשה כזו, ולדבריה, ייתכן כי בג"ץ יאפשר עד חודש דחייה. בקואליציה הסבירו כי המטרה היא "להרוויח זמן" כדי להשיג הסכמות עם החרדים.

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל צפויה להכריע השבוע האם ארבעת נציגיה בכנסת יפרשו מהקואליציה אם חוק הגיוס יאושר במתכונתו הנוכחית. ביום רביעי נפגשו ראשי הסיעה - סגני השרים יעקב ליצמן ומאיר פרוש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשיבו לו כי ההכרעה תינתן בימים הקרובים.

ההערכה ביהדות התורה היא כי חברי הסיעה לא יפרשו מהממשלה אם החוק יאושר כדי להימנע ממצב שבו הבחירות הקרובות יתקיימו על רקע סוגיית גיוס חרדים לצה"ל. "זה לתת מתנה לליברמן ולפיד", אמר גורם במפלגה.

בתוך מועצת גדולי התורה של הסיעה קיימים חילוקי דעות. רוב האדמו"רים נוקטים בגישה פשרנית לפיה יש להתנגד לנוסח החוק כשיבוא לאישור במליאה אבל אין לפרוש מהממשלה ככל שיאושר. לעומת זאת, דעת מיעוט שהצליחה בעבר לכפות עצמה על שאר האדמו"רים היא שיש גם לפרוש מהממשלה. עם זאת, ההערכה כי הסיעה לא תפרוש מהממשלה ודעת הרוב היא זו שתתקבל.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בישיבת ממשלה, 11 באפריל 2018. יואב דודקביץ ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
השר יעקב ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, יואב דודקביץ ידיעות אחרונות

לנגד עיני החרדים עומד הרצון של נתניהו לקדם את נוסח החוק לקריאה שניה ושלישית ללא שינוים, זאת על בסיס תמיכת ישראל ביתנו ויש עתיד. בשבוע שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי במקרה כזה, הסיעות החרדיות יצביעו אמנם נגד ההצעה - אך הן אינן צפויות לפרוש מהממשלה אלא אם יקבלו הוראה אחרת, זאת בכפוף להתחייבות מצד הליכוד שהתיקונים בחוק ייעשו בממשלה הבאה.

יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד אמר בתגובה לבקשת הדחייה כי "הסיבה היחידה שנתניהו הולך לבג"ץ שוב, היא כדי לשמור על הכיסא שלו. אפשר להעביר השבוע את חוק הגיוס. כל מה שהוא צריך זה להבטיח בקולו שלא תהיה קומבינה על הכסף. אבל נתניהו נכנע לחרדים שוב ושוב. יש עתיד תמשיך להלחם לשיוויון בנטל ולא תכנע לסחטנות החרדית".

חוק הגיוס החדש שאושר בקריאה ראשונה במושב הקודם של הכנסת הוא חוק שגיבש משרד הביטחון בתקופתו של אביגדור ליברמן לאחר שבג"ץ כפה על המדינה לחוקק חוק חדש. זאת, בעקבות פסילת החוק הקודם בטענה כי הוא אינו שוויוני. בג"ץ נתן למדינה תקופה של שנה לסיום החקיקה, ולאחרונה האריך תקופה זו עד ל-2 בדצמבר. אם הכנסת לא תשלים את החקיקה עד תאריך זה, חוק גיוס חובה יחול גם על מי ש"תורתו אומנותו", ותקציבי הישיבות ייעצרו.

עוד באותו נושא

פשרת הגיוס? החרדים יתנגדו, אך לא יפרשו בתמורה לתיקונים בעתיד

לכתבה המלאה
מאיר פרוש. ראובן קסטרו
סגן השר מאיר פרוש/ראובן קסטרו

בקואליציה לא שוללים את האפשרות כי לא יסיימו את מלאכת החקיקה גם עד לתאריך פקיעת החוק הנוכחי. "לא יקרה דבר אם החוק החדש יאושר חמישה או שישה ימים אחרי", אמר גורם בקואליציה בשבוע שעבר. "אנחנו רק צריכים לדעת שאפשר להתקדם הלאה". הנוסח הנוכחי מקובל על צה"ל וייקבעו בו מכסות גיוס, לפיהם 3,348 חרדים יגויסו בשנה הראשונה, ועוד 648 מתגייסים לשירות לאומי. בהמשך יעלה בהדרגה המספר מ-3,617 בשנה השנייה עד 5,737 בשנת 2027.

החוק קובע גם כי בשנתיים הראשונות לא יוטלו כל סנקציות אם המכסות לא ימולאו. מהשנה השלישית, ישיבות שלא יעמדו במכסות הגיוס ייענשו בשלילת חלק מהתקציב. אם במשך שלוש שנים רצופות ירדו אחוזי גיוס החרדים מ-85 אחוז מהיעד, יפקע החוק - ואז יחול חוק שירות חובה על כולם. החוק גם קובע כי צעיר יוגדר חרדי אם למד במסגרת חרדית עד גיל 15, גם אם יצא בשאלה.

(עדכון ראשון: 10:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully