וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרת הגיוס? החרדים יתנגדו, אך לא יפרשו בתמורה לתיקונים בעתיד

20.11.2018 / 19:40

לוואלה! NEWS נודע כי לפי הפשרה הצעת החוק שנועדה לפטור תלמידי ישיבות מגיוס לצה"ל תקודם בנוסח שגובש במשרד הביטחון ללא שינויים. בפשרה תומכים מפלגות ישראל ביתנו ויש עתיד. החרדים יצביעו נגד, אך לא יפרשו בתמורה להתחייבות לתיקונים בממשלה הבאה

צילום: אבי כהן

האם משבר הגיוס בדרך לסיום? לוואלה! NEWS נודע כי בכירים בקואליציה מקדמים פשרה לפיה הצעת החוק שנועדה לפטור תלמידי ישיבות מגיוס לצה"ל תקודם בנוסח שגובש במשרד הביטחון ללא שינויים. זאת בתמיכת מפלגות האופוזיציה 'ישראל ביתנו' ו'יש עתיד'. ש"ס ויהדות התורה יצביעו נגד ויקבלו התחייבות שהתיקונים אותם דרשו בנוסח החוק ייערכו בממשלה הבאה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח ביום שני עם ראשי יהדות התורה וש"ס והביע רצון לקדם את הצעת החוק. נתניהו התעניין האם אחרי שיאושר החוק - החרדים יפרשו מהממשלה.

עוד בוואלה! NEWS:
עובדת בחברת לבייב שנחקרה באזהרה קפצה אל מותה בבורסה בר"ג
"צעקתי לו לרדת": בן 11 נפל מחלון ביתו בקומה ה-12 בקריית ים ומת
גבר בן 35 נפצע קל מדקירה בפניו סמוך לירושלים; התוקף נמלט

עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014. יואב דודקביץ'
הפגנות חרדים נגד חוק הגיוס/יואב דודקביץ'

ב'דגל התורה' שבראשה עומד חבר הכנסת משה גפני ובש"ס שבראשה עומד שר הפנים אריה דרעי הבהירו שלא יפרשו מהממשלה, זאת בכפוף לעמדתם כי מדובר ב"חוק סביר" שניתן לעשות בו שינויים גם בעתיד. עם זאת, ב'אגודת ישראל' בראשה עומד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לא מסרו תשובה סופית, אולם גורמים בסיעה העריכו בשיחה לוואלה! NEWS כי לא יפרשו.

החלטת החרדים "לא לשבור כלים", כלשונם, נובעת מהבנה כי לנתניהו לא תהיה בעיה להטיל עליהם את האשמה בפירוק הממשלה ברקע סוגיית הגיוס. "לנתניהו זה יהיה נוח כדי להתרחק מכל הסוגיה הביטחונית", אמר גורם במפלגות החרדיות. "אנחנו לא רוצים להיות אלה שיעניקו מתנה ללפיד ולליברמן בדמות של בחירות על סוגיית הגיוס".

עוד באותו נושא

ליצמן: "משבר הגיוס - פתיר, ננסה להגיע להסכמות עם ליברמן"

לכתבה המלאה
שר הפנים, אריה דרעי במהלך הצגת המתווה החדש שהוחצג בנושא המהגרים, משרד ראש הממשלה, ירושלים. מערכת וואלה! NEWS
"חוק סביר" שניתן לעשות בו שינויים גם בעתיד. דרעי/מערכת וואלה! NEWS

חוק הגיוס החדש שאושר במושב הקודם של הכנסת בקריאה ראשונה הוא חוק שגיבש משרד הביטחון בתקופתו של אביגדור ליברמן לאחר שבג"ץ כפה על המדינה לחוקק חוק חדש בעקבות פסילת החוק הקודם בטענה כי הוא אינו שוויוני. בג"ץ נתן למדינה תקופה של שנה לסיום החקיקה, ולאחרונה האריך תקופה זו עד ל-2 בדצמבר. אם הכנסת לא תשלים את החקיקה עד תאריך זה, חוק גיוס חובה יחול גם על מי ש'תורתו אומנותו', ותקציבי הישיבות יופסקו.

בקואליציה מעריכים כי קשה יהיה לגייס את תמיכת החרדים בתקופה כה קצרה עד לפקיעת החוק, זאת לאור התנגדותה הנחרצת של 'אגודת ישראל' שדורשת שינויים משמעותיים בהצעת-החוק. לכן, ההערכה כי הנוסח הנוכחי יקודם ללא שינויים.

"242 נדבקו" - ליצמן אמר במהלך ישיבת חירום שכינס במשרדו כי 42 בני אדם אובחנו עד כה כחולים בעכברת. אבי כהן
ב"אגודת ישראל" לא מסרו תשובה סופית. ליצמן/אבי כהן

הנוסח הנוכחי מקובל על צה"ל וייקבעו בו מכסות גיוס לפיהם 3,348 חרדים יגויסו בשנה הראשונה, ועוד 648 מתגייסים לשירות לאומי. בהמשך יעלה בהדרגה המספר מ-3,617 בשנה השנייה עד 5,737 בשנת 2027. החוק קובע גם כי בשנתיים הראשנות לא יוטלו כל סנקציות אם המכסות לא ימולאו. מהשנה השלישית, ישיבות שלא יעמדו במכסות הגיוס ייענשו בשלילת חלק מהתקציב. אם במשך שלוש שנים רצופות יפתחו אחוזי גיוס החרדים מ-85 אחוז מהיעד, יפקע החוק - ואז יחול חוק שירות חובה על כולם. החוק גם קובע כי צעיר יוגדר חרדי אם למד במסגרת חרדית עד גיל 15 גם אם יצא בשאלה.

כאמור החוק עבר בקריאה ראשונה, וב'אגודת ישראל' איימו בתחילה שיפרשו מהקואליציה אם החוק יעבור ללא שינויים. מאז, מועצת גדולי התורה של הסיעה מיתנה משמעותית את ההחלטה, וקבעה כי כל בחור ישיבה שירצה לשבת וללמוד - יוכל לעשות זאת ללא הפרעה.

בקואליציה לא שוללים את האפשרות כי לא יסיימו את מלאכת החקיקה גם עד לתאריך פקיעת החוק הנוכחי. "לא יקרה דבר אם החוק החדש יאושר חמישה או שישה ימים אחרי", אמר גורם בקואליציה. "אנחנו רק צריכים לדעת שאפשר להתקדם הלאה ולאשר את הנוסח של משרד הביטחון מבלי שהממשלה תתפרק".

  • עוד באותו נושא:
  • חוק הגיוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully