וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מגיבה לנסיגת ארה"ב: "נוכחותה בסוריה לא הגיונית"

22.12.2018 / 12:30

משרד החוץ בטהראן הצהיר כי כניסתם של הכוחות האמריקניים לסוריה הייתה מההתחלה "טעות וגורם מרכזי לערעור היציבות באזור". זאת, על רקע הבטחתה של ישראל להמשיך לפעול נגד ההתבססות האיראנית במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

משרד החוץ של איראן הצהיר היום (שבת) כי נוכחותה הצבאית של ארצות הברית בסוריה הייתה "לא הגיונית ומקור למתיחות" מלכתחילה. זאת, בתגובה להחלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להחזיר את הכוחות האמריקניים שהוצבו במדינה. על פי סוכנות הידיעות האיראנית IRNA, בטהראן אמרו כי "כבר מההתחלה כניסת הכוחות האמריקניים לעזור הייתה טעות והייתה גורם מרכזי לערעור היציבות".

בהודעתה ביום רביעי השבוע הסבירה ארצות הברית כי הנסיגה היא חלק מהמעבר ל"שלב הבא" בקמפיין נגד ארגון "המדינה האלסאמית" (דאעש). לפי גורמים המקורבים לנשיא, ההחלטה שהדהימה מחוקקים בארצות הברית ואת העולם כולו, התבצעה בשיחת טלפון בין טראמפ לבין נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, ללא כל התייעצות עם גורמי הביטחון. מנהיגים בעולם הביעו צער על המהלך, והתנגדות נרשמה גם מתוך מפלגתו של הנשיא, וכן מצדו של שר ההגנה ג'יימס מאטיס, שהתפטר מתפקידו על רקע המחלוקת עם טראמפ בנושא.

לקריאה נוספת בנושא
"כולם היו מזועזעים": השיחה שבה טראמפ החליט לסגת מסוריה במפתיע
פוטין: "נוכחות ארה"ב בסוריה אינה חוקית"; טראמפ: "לא שוטרים של המזה"ת"
המלחמה השקטה: מורה נבוכים לנסיגה של ארה"ב מסוריה

שר החוץ של איראן זריף בכנס בז'נבה, 28 בנובמבר 2018. רויטרס
שר החוץ האיראני, מוחמד זריף/רויטרס

בעקבות ההחלטה שוחח טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשניים דנו בדרכים להמשיך בשיתוף פעולה בין המדינות נגד התוקפנות האיראנית. נתניהו אמר מוקדם יותר באותו היום כי ישראל "תמשיך לפעול בצורה תקיפה מאוד נגד הניסיונות של איראן להתבסס בסוריה. בשתי הזירות הללו (סוריה ולבנון), איננו מתכוונים להפחית את המאמצים שלנו, אנחנו נעצים אותם, ואני יודע שאנחנו עושים זאת בתמיכה ובגיבוי מלא של ארצות הברית". עם זאת, גורמים בארצות הברית העריכו בשיחה עם רויטרס כי משמעותה של נסיגת הכוחות היא הפסקת התקיפות האוויריות במדינה.

אחד מארגוני המורדים הנתמכים על ידי ארצות הברית אמרו לרויטרס כי החיילים האמריקנים עדיין לא עזבו מוצב צבאי שנמצא סמוך לגבול עם עיראק וירדן. קולונל מוחנד אל טלאא, מנהיג "צבא הקומנדו המהפכני" שפועל מהבסיס טנף, אמר כי מאז הודעתו של טראמפ המצב בשטח נשאר כשהיה. מיקומו האסטרטגי של הבסיס הוא בסמוך למעבר בין דמשק לבין בגדאד, שמאפשר העברת נשק לידי חיזבאללה. לדברי גורם דיפלומטי מערבי וגורם מודיעין מקומי שצוטטו בדיווח, עזיבת החיילים האמריקנים מטנף לא תשפיע בהכרח על המדיניות נגד איראן, וזאת על רקע שאלת עתידן של התקיפות המיוחסות לישראל.

עוד באותו נושא

גורמים אמריקניים: הנסיגה מסוריה תכלול הפסקת תקיפות אוויריות

לכתבה המלאה
חיילים אמריקאים בסוריה, 1 בנובמבר 2018. רויטרס
חוזרים הביתה. חיילים אמריקנים בסוריה/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הודיע כי מדינתו תיקח פיקוד על המבצע נגד דאעש אחרי נסיגת ארצות הברית. בנאום שנשא באיסטנבול אמר ארדואן כי הכוחות הטורקיים יילחמו נגד לוחמי הארגון שעדיין נותרו בסוריה, ותשהה את תכניתה לתקוף את הכורדים בצפון-מזרח המדינה.

בתוך כך, הטלוויזיה האיראנית דיווחה כי משמרות המהפכה של איראן החלו תרגיל צבאי במפרץ הפרסי. "אנו מקווים שבאמצעות התרגיל זה, אויבינו יבינו יותר מתמיד כמה הרסנית תהיה התגובה שלנו לכל צעד שלהם", אמר מפקד משמרות המהפכה, מוחמד עלי ג'עפרי. התרגיל מגיע על רקע התקרית שנרשמה הלילה סמוך למצרי הורמוז, כשספינות איראניות שיגרו טילים ליד נושאת המטוסים האמריקנית "ג'ון סטאניס".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר ההגנה ג'יימס מאטיס, 23 באוקטובר 2018. רויטרס
התפטר מתפקידו בעקבות הנסיגה. טראמפ ומאטיס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully