וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה השקטה: מורה נבוכים לנסיגה של ארה"ב מסוריה

הנוכחות הצבאית האמריקנית בסוריה מגיעה לסיומה, אחרי כשלוש שנים של פעילות משותפת עם הכורדים נגד דאעש. כמה כוחות היו שם? איך זה ישפיע על המשך המלחמה? ומה התגובות בעולם? כל מה שצריך לדעת על ההחלטה הדרמטית של טראמפ

צילום: לע"מ, עריכה: ניר חן

ממתי צבא ארצות הברית נמצא בסוריה?

הכוחות האמריקניים נמצאים בסוריה מאז נובמבר 2015, אז נשלח מספר מצומצם של כוחות מיוחדים למדינה בניסיון לגבש חזית משותפת יחד עם כוחות המורדים המתונים ומיליציות מקומיות כדי להיאבק בדאעש.

עוד קודם לכן, כבר ב-2014, עסק הצבא האמריקני במשימות כמו איסוף מודיעין ושיתוף פעולה עם בעלות בריתה במאבק נגד דאעש בעיראק וסוריה והחל לתקוף מהאוויר את דאעש.

עם הזמן, גדל היקף הכוחות. בעלי הברית, בעיקר הכורדים וגם כוחות ערביים מקומים, הקימו את "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים". הם החלו במבצעים קרקעיים כנגד כוחות המדינה האסלאמית והצליחו לכבוש מידיהם את הרוב המכריע של השטח שבו החזיקו, כולל את הבירה א-רקה.

כמה כוחות נמצאים שם כרגע?

כ-2000 חיילים, לפי הפנטגון. מה שהחל בתור נוכחות של כוחות קומנדו, התפתח לשהיית קבע. צבא ארצות הברית גם פרס שם מערכות ארטילריה בעת המתקפות שהובילו הכוחות הכורדיים נגד דאעש.

היכן הם נמצאים?

הכוחות האמריקניים פרושים לאורך מאות קילומטרים. בצפון - לאורך הגבול עם טורקיה כמגן לכוחות הכורדיים ליד הערים הכורדיות מנביג' ואל-חסקה. בנוסף לכך, נמצאים הכוחות האמריקנים גם במרכז המדינה, לאורך הגבול המזרחי עם עיראק ועם ירדן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מה מטרתם?

הפנטגון הבהיר בכמה הזדמנויות בעבר כי מטרת הכוחות האמריקנים היא לחסל את נוכחות דאעש באזור ולא להפיל את משטרו של אסד. עם זאת, בכירים אמריקניים הבהירו כי נוכחות צבא ארצות הברית בשטח מסייעת לבלום את התפשטות איראן.

מה יהיה אחרי הנסיגה?

לא ברור. הבית הלבן אמר כי החלה הנסיגה, אולם לא אישר כי אכן כל הכוחות יוחזרו ומתי. גורמים אמריקניים אמרו בעילום שם כי לוח הזמנים הוא בין 40 למאה ימים. ככל הנראה, הפעילות האווירית של הקואליציה האמריקנית תימשך, אך לא ידוע באיזה היקף.

מה היו התגובות?

רוסיה, התומכת במשטרו של אסד, בירכה ורואה בכך הזדמנות להגיע להסדר פוליטי לסיום המלחמה בסוריה. טורקיה, שתומכת במורדים, צפויה לצאת בקרוב למבצע נוסף נגד הכורדים. לעומתן, בעלות בריתה של ארצות הברית, בראשן בריטניה וצרפת, אמרו כי דאעש לא הובס כפי שטוען טראמפ. פריז הבהירה כי כוחותיה, כאלף במספר, יישארו בשטח.

איך זה ישפיע על ישראל?

ראש הממשלה נתניהו אמר שהוא עודכן במהלך, והבהיר כי ישראל תגן על עצמה. החשש הוא שללא הנוכחות האמריקנית, קטנה ככל שתהיה, איראן תרחיב את ניסיונות ההתבססות שלה בסוריה, מה שיגביר את החיכוך והסיכוי לעימות אפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully