וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כולם היו מזועזעים": השיחה שבה טראמפ החליט לסגת מסוריה במפתיע

פקידים אמריקנים וטורקים טוענים כי ההחלטה הדרמטית שהובילה להתפטרות שר ההגנה מאטיס התקבלה ללא התייעצויות עם הגורמים הלוונטים בשיחת טלפון שקיים עם ארדואן, ונועדה למנוע תקיפה טורקית נגד הכורדים. בעקבות התפטרותו, מאטיס ביטל את ביקורו המתכונן בישראל

שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס התפטר מתפקידו, 20 בדצמבר 2018/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ביממה שלאחר התפטרותו של שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס, החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ להסיג את הכוחות האמריקנים ממשיכה לעורר הדים במסדרונות הפנטגון והבית הלבן. שני פקידים בממשל האמריקני ובאנקרה אמרו הערב (שישי) כי החלטתו של טראמפ התקבלה בחופזה, ללא כל התייעצות עם גורמי הביטחון, בזמן שבעלות בריתה של ארצות הברית למלחמה נגד ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) הביעו התנגדות נחרצת.

בתוך כך, כלי התקשורת בארצות הברית דיווחו כי מאטיס, שהיה אמור להגיע בשבוע הבא לישראל, ביטל את ביקורו, זאת בשל התפטרותו על רקע חילוקי הדעות בינו לבין הנשיא בסוגיה הסורית.

ההחלטה שהדהימה מחוקקים בארצות הברית ואת העולם כולו, התבצעה בשיחת טלפון בין טראמפ לנשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בשבוע שעבר. הפקידים, ששוחחו עם סוכנות הידיעות AP בעילום שם, ציינו כי שר ההגנה מאטיס ניסה במשך ארבעה ימים לשנות את החלטתו של טראמפ, אולם ללא הצלחה.

לקריאה נוספת בנושא:
גם הכלב המשוגע לא הצליח לשכנע את טראמפ שהוא טועה
ממלכתי מול סכסכן: טראמפ איבד את אחרוני הבלמים ודוהר אל המצוק
דיווח: ממשל טראמפ יסיג חצי מהכוחות האמריקניים מאפגניסטן

דונלד טראמפ, ג'יימס מאטיס, 21 דצמבר 2018. רויטרס
ביטל את ביקורו בישראל בשל התפטרותו, מאטיס וטראמפ/רויטרס

השיחה המדוברת התקיימה ב-14 בדצמבר. המדינה האסלאמית אמנם קרסה, אולם אלפי לוחמי דאעש עדיין נמצאים בעיראק ובסוריה, וממשיכים לבצע תקיפות. כמו כן קיים חשש שלוחמים אלו ישובו בקלות לטריטוריות שכבשו בעבר, אם ארצות הברית תיסוג מהאזור. מזכיר המדינה מייק פומפאו ומקבילו הטורקי, הסכימו לשכנע את שני הנשיאים לדון באיומיו של ארדואן על פתיחת מבצע צבאי נגד המורדים הכורדים.

פומפאו, מאטיס ואחרים הכינו "נקודות לדיון" לקראת שיחתם של השניים. "אלו היו נקודות קשיחות מאוד", אמרו הפקידים והדגישו כי הצוותים השונים ייעצו לטראמפ בפירוש להתנגד לפלישה טורקית. "כולם אמרו שצריך לדחוף לרדת מהעניין ולנסות להציע (לטורקיה) משהו שייראה כמו ניצחון קטן, אולי להחזיק שטח בגבול, משהו כזה".

מועד השיחה הגיע. ארדואן מצדו ניסה להקשות על טראמפ. הוא הזכיר לו כי שב ואמר שהסיבה היחידה להימצאות חיילים אמריקנם באזור היא דאעש, שהובס ב-99%. "למה את עדיין שם", נשאל טראמפ. בעוד ארדואן על הקו, שאל טראמפ את היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון לנושא. הצוותים הביטחוניים אישרו כי אכן הארגון מחזיק בידיו באחוז אחד מהשטח, אולם בולטון הדגיש כי הבסת הארגון אינה מסתכמת בשליטה בשטח בלבד, אלא פעולה מתמשכת.

עוד באותו נושא

בצל הנסיגה מסוריה: שר ההגנה האמריקני הודיע על התפטרותו

לכתבה המלאה
מייק פומפאו, מאטיס, בולטון, 21 דצמבר 2018. רויטרס
השאיר אותם פעורי פה. שר החוץ פומפאו, שר ההגנה מאטיס והיועץ לבטחון לאומי בולטון/רויטרס

למרות דבריו של בולטון, טראמפ החליט להסיג את הכוחות והותיר אנשיו וארדואן פעורי פה. אחד הפקידים ציין כי ארדואן הזהיר את טראמפ מפני נסיגה מהירה וכי לטורקיה אין את הכוחות הדרושים כדי לתפוס שטחים גדולים כל כך בהם ממוקמים האמריקנים.

בבית הלבן דחו את תיאורי השיחות. דובר המועצה לביטחון לאומי בארצות הברית אמר כי "הדיווח אינו נכון. ברור מההקשר כי זו גרסה שקרית של האירועים והוא ממקורות חסרי סמכות בנושא".

בתוך כך, דאעש פתח היום במתקה על עמדות של "הכוחות הדמוקרטים הסוריים" עמם נמנים כורדים רבים בדרום מזרח סוריה. "הארגון פתח בתקיפה ענקית, מורגשים עימותים כבדים", אמר דובר הארגון. "רק 35% מהאזור נמצא כעת בשליטתנו". במקביל, בכירים כורדים קראו לצרפת לתפוס את החלל שיווצר בסוריה עם נסיגת ארצות הברית. לדבריהם, לצרפת החברה בברית נאט"ו יש אחריות מוסרית למניעה תקיפה טורקית באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully