וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הנסיגה מסוריה: שר ההגנה האמריקני הודיע על התפטרותו

21.12.2018 / 0:38

על רקע התנגדותו של גנרל ג'יימס מאטיס לנסיגת הכוחות האמריקנים מסוריה, הודיע שר ההגנה על התפטרותו. "כיוון שיש לך זכות שיכהן בממשל שר הגנה שהשקפת עולמו דומה לשלך, אני מאמין שהצעד הנכון מבחינתי הוא לסיים את תפקידי", כתב במכתב ההתפטרות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שר ההגנה, ג'יימס מאטיס, יסיים את תפקידו בחודש פברואר - כך הודיע הלילה (שישי) הנשיא טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. הודעתו של טראמפ מגיעה בעיצומו של שינוי משמעותי במדיניות ארצות הברית במזרח התיכון, יממה אחרי הכרזתו על הסגת הכוחות מסוריה, ועל רקע דיווחים כי הצבא האמריקני צפוי לדלל את כוחותיו גם באפגניסטן. מאטיס נחשב למתנגד חריף לנסיגה מסוריה, ולפי דיווחים מהוושינגטון פוסט ניסה לשכנע את טראמפ שלא להודיע על המהלך השנוי במחלוקת. במכתב ההתפטרות כתב מאטיס לנשיא: "כיוון שיש לך זכות שיכהן בממשל שר הגנה שהשקפת עולמו דומה לשלך, אני מאמין שהצעד הנכון מבינתי הוא לסיים את תפקידי".

לפי דיווח של CNN, ההתפטרות הגיעה אחרי פגישה שערכו אמש השניים, במהלכה עשה מאטיס ניסיון נוסף לשנות את דעתו של הנשיא בנוגע לנסיגה מסוריה, אולם אחרי שטראמפ סירב להקשיב לעצתו, הבהיר שר ההגנה כי לא יוכל להישאר בתפקידו, והתפטר. עוד דווח, כי שר ההגנה זעם עוד לפני הפגישה על הנסיגה, וחשש ממה שיעלה בגורלם של הלוחמים הכורדים, בני בריתם של האמריקנים במלחמה בדאעש, לאחר הנסיגה.

הוא התייחס בצורה מרומזת למחלוקת עם טראמפ בנושא, וכתב במכתב ההתפטרות: "לא נוכל להגן על האינטרסים שלנו מבלי לשמר בריתות חזקות ולהראות כבוד לאותם בני ברית".

לקריאה נוספת בנושא:
טראמפ: "שר ההגנה עשוי לעזוב, הוא סוג של דמוקרט"
רגע המבחן של מאטיס: שלילת הסיווג שעשויה לסיים את הנאמנות לטראמפ
שר ההגנה האמריקני: לא פועלים להפלת המשטר באיראן

הגנרל לשעבר ג'יימס מאטיס לצד הנשיא הנבחר דונלד טראמפ בפגישה בבית הלבן 19 בנובמבר 2016. AP
יעזוב בפברואר. שר ההגנה מאטיס והנשיא טראמפ/AP

בציוץ אשר בישר על התפטרותו של מאטיס, כתב הנשיא בחשבון הטוויטר שלו: "גנרל ג'ים מאטיס יפרוש בסוף פברואר, אחרי ששירת בממשל שלי כשר ההגנה במשך השנתיים האחרונות. במהלך כהונתו, נעשתה התפתחות רבה, במיוחד בכל הנוגע לרכישת ציוד לחימה. מאטיס סייע רבות בפניה לבנות בריתנו ומדינות אחרות כדי שיישאו בנטל הצבאי. שר חדש ימונה בקרוב. אני רוצה להודות לג'ים מקרב לב על השירות שלו".

יועצו הבכיר של הנשיא, סטיבן מילר, הגיב בראיון ל-CNN על ההתפטרות של מאטיס, ואמר: "הנשיא מאמין שמדינות רבות ועשירות מנצלות את ארצות הברית. הם מנצלים את הדולרים שלנו. אנחנו מגנים על המדינות העשירות האלה, והנשיא הבהיר שאנחנו צריכים להיות הוגנים כלפי משלמי המסים האמריקנים, ולהיות מעורבים רק בפעולות שמגנות על האינטרסים הלאומיים שלנו". מילר הוסיף כי "זה מאוד נורמלי בשלב כזה בממשל שיהיו חילופים. הוא לא תכנן להישאר לכל הכהונה. זו הזדמנות עבור המדינה לקבל שר חדש שמאמין במדיניות של הנשיא בסוריה, במזרח התיכון, ובמדיניות 'אמריקה תחילה' של הנשיא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

כנשאל מילר לגבי אמריתו של מאטיס על הצורך של ארצות הברית לעמוד לצד בנות בריתה, אמר מילר: "הנשיא נבחר כדי להוביל את מדיניות החוץ שלנו לכיוון הנכון. לממשלים קודמים הייתה מדיניות חוץ שגבתה טריליוני דולרים ואלפי חיי אדם, ורק הפכה את המזרח התיכון לפחות בטוח". לדברי יועצו הבכיר של הנשיא, "דאעש הוא אויב של רוסיה, אסד וטורקיה. האם אנחנו צריכים להישאר בסוריה דור אחרי דור? דאעש הובס, אבל אם הוא ינסה לגדול שוב, זה יהיה תלוי במדינות האלה להביס את האויב שלהם. מתי העם האמריקני התחייב להיות בכל מלחמה ובכל עימות ברחבי העולם?".

מכתב ההתפטרות של שר ההגנה

הודעת הפרישה של מאטיס היא האחרונה ברצף של שרשרת עזיבות והדחות בממשל בחודש האחרון. מיד לאחר בחירות אמצע הקדנציה בחודש נובמבר, פיטר טראמפ את שר המשפטים ג'ף סשנז, ומינה במקומו את מת'יו וויטיקר, שנחשב למתנגד לחקירה של החוקר המיוחד רוברט מולר. טראמפ זעם על סשנז כיוון שפסל עצמו מטיפול בחקירה, אך נמנע מלפטרו בזמן בחירות אמצע הקדנציה בשל הצורך לאחד את השורות בתוך המפלגה הרפובליקנית.

מוקדם יותר החודש הודח גם ראש הסגל, ג'ון קלי, לאחר חיכוכים חוזרים ונשנים עם הנשיא, ובמקומו מונה הממונה על התקציבים בבית הלבן, מיק מולבייני, הנחשב לנאמן לנשיא. בנוסף, ביום שבת האחרון נאלץ שר הפנים, ראיין זינקי, להתפטר בעקבות כמה חקירות בהן הוא מעורב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully