וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה האמריקני: לא פועלים להפלת המשטר באיראן

28.7.2018 / 13:30

מאטיס הבהיר כי מטרתה של וושינגטון הייתה ועודנה לרסן את ההתנהגות המאיימת של השלטון האיראני. ברקע איומי טהראן כי תמנע ייצוא נפט ממדינות המפרץ אם ייעצר הייצוא משטחה, קיימו גורמים בממשל טראמפ דיונים להשארת נתיבי השיט פתוחים

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס אמר אתמול (שישי) כי ארצות הברית אינה מעוניינת לשנות ולמוטט את המשטר באיראן, וכי מטרתה של וושינגטון הייתה ונותרה לרסן את התנהגותו המאיימת של השלטון במדינה. דבריו של מאטיס נאמרו ברקע התבטאויותיו של הנשיא דונלד טראמפ בימים האחרונים, שאיים על איראן כי ההשלכות יהיו קשות אם תעז להמשיך ולאיים על ארצות הברית.

"אין כוונה כזו שנוסחה מבחינה רשמית", אמר מאטיס כשנשאל בפנטגון אם ממשל טראמפ החליט לנקוט במדיניות שנועדה למוטט את השלטונות בטהראן. "אנחנו צריכים שהם ישנו את ההתנהגות שלהם בכמה איומים שהם מטילים באמצעות הצבא שלהם, עם השירותים החשאיים שלהם, עם המחליפים שלהם עם בעלי התפקידים שלהם", הוסיף.

שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס משוחח עם כתבים בפנטגון, 27 ביולי 2018. AP
מאטיס בפנטגון, אתמול/AP

מאז החלטת טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן בחודש מאי, השלטונות בטהראן נמצאים תחת לחץ אמריקני מוגבר ובסיכון לספוג סנקציות נוספות. בכלי תקשורת אוסטרליים דווח השבוע כי בכירים במדינה מאמינים שארצות הברית מתכננת להפציץ אתרי גרעין איראניים בחודש הבא. מאטיס כינה את הדיווחים האלה "בדיוניים". "אני בטוח שזה לא משהו שנשקל כרגע", אמר מאטיס.

כוונת וושינגטון היא להכריח את טהראן להפסיק את פעילות תכנית הגרעין שלה ולעצור את תמיכתה בטרור ובמיליציות במזרח התיכון, בעיקר בתימן ובסוריה שבהן איראן מעורבת רבות. בתגובה ללחץ שמפעילה וושינגטון על מדינות להפסקת ייבוא סחורות ונפט מאיראן בנובמבר, טהראן הזהירה כי תנקוטי בצעדי נגד ואיימה לעצור את ייצוא הנפט ממדינות המפרץ אם הייצוא שלה ייפגע.

עוד באותו נושא

בין המצרים: האיום האיראני על נתיבי הנפט העולמיים עולה מדרגה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, 18 ביוני 2018. רויטרס
איים כי ההשלכות על איראן יהיו קשות. טראמפ/רויטרס

בתוך כך, שני גורמים בכירים בממשל טראמפ דיווחו כי וושינגטון מקיימת דיונים עם מדינות המפרץ על מנת לאבטח את נתיבי השיט במזרח התיכון ולהשאירם פתוחים. זאת, ברקע תקיפת מכליות הנפט הסעודיות השבוע בידי המורדים החות'ים, הנתמכים בידי איראן. הגורמים הדגישו כי כל פעולה צבאית שתידרש באזור תיעשה בידי בעלות בריתה של ארצות הברית, כמו ערב הסעודית, אך לא בידי צבא ארצות הברית עצמו.

השבוע החריף העימות הפומבי בין וושינגטון וטהראן, ונשיא המדינה חסן רוחאני אמר ביום ראשון כי המדיניות העוינת של ארצות הברית תוביל "לאם כל המלחמות". טראמפ הגיב לרוחאני בטוויטר וכתב: "לעולם אל תאיימו על ארצות הברית שוב, או שתסבלו מהשלכות שלא נראו אף פעם בהיסטוריה. אנחנו כבר לא המדינה שתסבול את מילות האלימות והמוות המטורפות שלכם, היו זהירים". גם מפקד משמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, פנה לטראמפ באיום ביום חמישי האחרון, ואמר כי "אנחנו לידך, היכן שאתה אפילו לא יכול לדמיין שאנו נמצאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully