וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעקב וואלה! NEWS: הסכר שחסם את מי הירדן - פורק

18.12.2018 / 16:13

הסכר נבנה בקיץ כדי לאפשר לשאוב מים לחקלאות באזור המוכר כ"גשר הפקק" - אך עצר כמעט לגמרי את מי הנהר. לאחר פניית החברה להגנת הטבע אל רשות המים בנושא, פורק השבוע הסכר. החברה להגנת הטבע בירכה על הצעד, וברשות המים הזהירו: למרות הגשמים, מצב מקורות המים עוד חמור

צילום: ערן גילווארג, עריכה: שניר דבוש

סכר סלעים ואדמה שנבנה בקיץ בערוץ הירדן בעמק החולה ועצר כמעט לחלוטין את זרימת המים בנהר הירדן, עליו דווח בוואלה! NEWS - פורק.

הסכר נבנה במהלך חודש יולי, באזור המוכר כ"גשר הפקק", במטרה לעצור את מי הירדן כדי שניתן יהיה לשאוב מים לשימושים חקלאיים. נוכח צעד זה, בחברה להגנת הטבע בדקו את ספיקת המים אחרי סכר האדמה וגילו כי היא הייתה נמוכה מאוד, אף יותר מהמינימום הנדרש על פי מה שמוגדר "כללי המים". הקמת הסכר הזמני המחישה שוב את מצוקת המים הקשה בצפון הארץ, נוכח רצף של חמש שנות בצורת, שקדמו לחורף הנוכחי.

עוד בוואלה! NEWS:
אופנועים וכוחות גדולים דרך המנהרה: כך תכנן חיזבאללה פשיטה לישראל
העבריין יצחק אברג'יל בעדותו בפרשת החיסולים: "קברו אותי, עשו ממני קססה"
"פירצה ביטחונית חמורה": הוארך מעצר הבכיר באל-על החשוד בפרשת הסמים

הירדן מדרום לאיזור גשר הפקק. --, החברה להגנת הטבע
עצר כמעט לחלוטין את המים. הסכר ביולי האחרון/החברה להגנת הטבע, --

בחברה להגנת הטבע מחו על חסימת המים ומנכ"ל החברה להגנת הטבע, איריס האן, פנתה אז למנהל רשות המים גיורא שחם. "אנחנו מודעים למצב ההידרולוגי החמור במקורות הירדן ולהשלכותיו על שפיעת המעיינות", כתבה אז האן, "אולם לא יתכן שתיגרע גם 'כבשת הרש' הזו של הטבע - וששאיבת המים לצורכי החקלאות יהפכו את הירדן ההררי לנחל אכזב". בימים האחרונים פורק הסכר ובחברה להגנת הטבע אמרו כי היא "מברכת על הסרת המחסום ותמשיך לפעול לאורך כל השנה, לשמירה על ירדן זורם, לכל אורכו, ללא הפרעות".

עוד באותו נושא

מה עם המים? מומחים מזהירים מהפיכת הירדן לנחל אכזב: "דרוש שינוי מהותי"

לכתבה המלאה

למרות הגשמים - מצב הכנרת חמור

למרות גשמי הברכה, גם היום מזכירים ברשות המים כי ספיקת המעיינות הגדולים רחוקה מהממוצע, ומצב הכנרת ומקורות המים נותר חמור. ברשות המים אמרו עוד כי החורף התחיל בסערה, ובמקומות מסוימים ירדו כמויות גדולות של מים בפרקי זמן קצרים, דבר הגורם לחלחול מועט של המים למקורות מי התהום ולאירועי שיטפון והצפות במרכז הארץ. לאחר רצף חמשת שנות הבצורת, החורף הנוכחי צפוי למנוע את העמקת המשבר ואת המחסור האדיר במקורות המים, אך בוודאי שלא ישלים את הפערים הגדולים שנוצרו".

לפי נתוני רשות המים, מפלס הכנרת רשם מתחילת החורף ועד היום עלייה של 6.5 ס"מ ועמד הבוקר על 214.595- מ'. 1.60 מטר מתחת לקו האדום התחתון ורק 27 סנטימטר מעל הקו השחור. המרחק לכנרת מלאה עומד על 5.80 מטרים. העלייה מתחילת החורף היא קטנה מאוד ביחס למחסור, וקטנה אף ביחס לממוצע העלייה הרב-שנתי של המפלס העומד על 18 ס"מ (עד אמצע חודש דצמבר).

זרימת נהר הירדן. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
ערוץ הירדן בחורף שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
אלרי פירוק הסכר. אתר רשמי
פירוק הסכר/אתר רשמי

עוד נמסר כי הגשמים האחרונים העלו את הספיקה שירדה במהלך חודשי הקיץ והסתיו במעיינות הגדולים המזינים את הכנרת, הדן והבניאס. מפלס הדן בתחילת חודש דצמבר עמד על 2.1 קוב לשנייה, ואילו גשמי דצמבר הקפיצו את הספיקה ל-2.9 קוב שנייה. יחד עם זאת, הספיקה כיום, גם לאחר תרומת הגשמים, עומדת על פחות ממחצית הספיקה הממוצעת לחודש דצמבר, העומדת על 6 קוב לשנייה.

מרשות המים נמסר כי "שינויי האקלים ופחיתה מתמשכת של כמויות הגשמים המגיעים לאזור מגדילה כל העת את הפערים בין הביקוש למים ולכמויות המים הטבעיות והמיוצרות, ומחייבים את כולנו להמשיך ולהתייעל בשימושי המים ולמנוע בזבוז - לצד המשך פיתוח משק המים, כדי להבטיח אספקה סדירה של מים לצרכנים ואת המשך שגשוגה ופיתוחה של המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully