וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש נגד גירוש משפחות מחבלים: "פגיעה קשה בחירות"

בהודעה מטעמו הסביר מנדלבליט כי ההצעה שאושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה פוגעת קשות בחירות ובקניין של בני המשפחה. "מעשה של בן משפחה אחר וללא הוכחת מסוכנות מהם עצמם". לדבריו, ההצעה מעוררת קשיים גם במישור הבינלאומי. נתניהו תומך בחוק: "גירוש הוא כלי יעיל"

צילום: תאגיד "כאן", עריכה: שניר דבוש

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מביע התנגדות חריפה להצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים מביתם למקום אחר ברחבי יהודה ושומרון. בהודעה שהוציא מטעמו, הובהר כי עמדתו בנושא, כפי שהוצגה לשרי הממשלה, היא כי "הסמכות שמוצע עתה לחוקק פוגעת פגיעה קשה בחירותם ובקניינם של בני המשפחה המיועדים לגירוש, וזאת בגין מעשה של בן משפחה אחר וללא הוכחת מסוכנות מהם עצמם. לכן קיימת מניעה חוקתית מקידום החקיקה המוצעת. בנוסף, ההצעה מעוררת קשיים משמעותיים במישור הבינלאומי". בנוסף, הוא דחה את הטענה כי עמדתו בנושא "פוגעת כביכול בביטחון המדינה" ומסר כי טענות אלה "משוללות כל יסוד".

הצעת החוק ל"גירוש משפחות מחבלים" הינה הצעת חוק פרטית שהגיש חבר הבית היהודי מוטי יוגב בכנסת הנוכחית, ולפיה, יוכל אלוף פיקוד המרכז בצה"ל לגרש את משפחת המחבל שפגע או ניסה לפגוע בבני אדם תוך שבוע ממועד הפיגוע, מאזור מגוריהם לאזור אחר ביהודה ושומרון וזאת "במטרה להגביר את ההרתעה". בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "הצעד המתבקש בהצעת חוק זו הוכח כמרתיע, מצמצם את הפיגועים הבאים, ובכך מציל חיים. בגירוש מיידי של משפחת המחבל הרוצח יש הרתעה והיא מצילת חיים. אך כשההליך המשפטי נמשך שבועות וחודשים, ההרתעה אובדת. בגירוש מאוחר אין הרתעה, אלא רק גרימת כעס והתססה בקרב בני המקום והסביבה".

ההצעה אושרה אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה לאחר דיון ארוך בקבינט המדיני-ביטחוני בנושא. שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד החליטו להעלות את החוק להצבעה בוועדה למרות שבישיבת הקבינט התגלו קשיים משפטיים קשים בנוגע ליכולת ליישם את החוק והתנגדות מצד חלק מהגורמים הביטחוניים שהטילו ספק באפקטיביות החקיקה ביצירת הרתעה.

עוד בוואלה! NEWS:
ואז צץ גנץ: הרמטכ"ל שמכסה את המרפקים הפך לכאב הראש של נתניהו
עד מדינה גויס והרשת נחשפה: קו הברחות הקוקאין במטוסי אל על
בנשקים שלופים, בטווח אפס: החיכוך בין כוחות צה"ל לצבא לבנון בגבול

אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
היועמ"ש אביחי מנדלבליט/ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת שרי הליכוד, 9 בדצמבר 2018. רויטרס
"אין לי שום ספק באפקטיביות של הכלי הזה". נתניהו/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך ישיבת סיעתו כי גירוש מחבלים הוא "כלי יעיל" ולדעתו, "תועלתו עולה על נזקו", הסביר. "המשפטנים אומרים שזה נוגד את ההלכה המשפטית כפי שהיא מוגדרת, והדבר הזה בוודאות יאותגר משפטית בהמשך, אבל אין לי שום ספק באפקטיביות של הכלי הזה".

שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) אמר כי במפלגתו ימשיכו לקדם את החוק "כדי שמחבלים יחזרו לפחד". בדבריו הסביר כי "למחבלים היום משתלם להרוג יהודים - הם זוכים באקזיט של עשרת אלפים שקלים, ואולי הורסים להם את הבית, בעצלתיים. לא מגרשים את המשפחות. זאת עסקת חבילה נהדרת. את זה אנחנו רוצים לשנות - שלמחבל לא יהיה כדאי. אני שומע שיש רצון לעכב את החוק בתהליכי החקיקה, אנחנו נקדם את זה".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי הוא בעד גירוש משפחות מחבלים אך תקף את הממשלה: "איפה הייתם עד עכשיו? הממשלה הזו טובה רק בדבר אחד - במסיבות עיתונאים. ביבי עבר לגור בצפון, סליחה, ראש הממשלה, עבר לגור בצפון בתוך היוניקלו שלו. אף תושב איו"ש לא זוכר איך הוא נראה, אף תושב בעוטף עזה לא זוכר איך הוא נראה, שם הוא לא עושה מסיבות עיתונאים כי הוא בא רק כשזה נראה כמו הצלחה, לכישלונות אף אחד לא מגיע. אי אפשר לבוא רק להצלחות".

גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי יש יוזמות חקיקה בכיוונים הנכונים, כמו הסדרת ההתיישבות וגירוש משפחות מחבלים, אך קרא להשלמת הצעת החוק לעונש מוות למחבלים. "זו חקיקה ביוזמת ישראל ביתנו ואנחנו רוצים בנושאים האלה לשתף פעולה עם הקואליציה ומצפים שגם החקיקה שלנו תזכה לתמיכה שלה", אמר.

(עדכון ראשון: 15:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully