וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים

בתום דיון ארוך ומורכב בקבינט, וחרף התנגדות היועמ"ש בשל מניעה חוקתית, ועדת השרים אישרה את הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים שמקדם יו"ר הבית היהודי בנט. "אישור החוק הוא צעד חשוב במלחמה נגד הטרור ובהשבת ההרתעה". גורם בכיר שהשתתף בדיון: "מהלך יח"צני"

צילום: שי מכלוף

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הערב (ראשון) את הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים, זאת לאחר דיון ארוך בקבינט המדיני ביטחוני בנושא. שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד החליטו להעלות את החוק להצבעה בוועדה למרות שבישיבת הקבינט התגלו קשיים משפטיים קשים בנוגע ליכולת ליישם את החוק והתנגדות מצד חלק מהגורמים הביטחוניים שהטילו ספק באפקטיביות החקיקה ביצירת הרתעה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן הביעו התנגדותם למהלך. לדבריהם החוק "אינו חוקתי" וכי לא ניתן להעניש משפחה מבלי להוכיח ידיעה או סיוע מראש למחבל. לדברי גורמים שהשתתפו בדיון, גם ראש שירות הביטחון הכללי (שב"כ) נדב ארגמן התנגד ואמר שענישה של המשפחות לא תסייע ביצירת הרתעה.

על פי ההערכות, הקשיים המשפטיים ימנעו קידום של החוק בהמשך. "היה ברור בדיון שאין שום דרך או סיכוי ליישם את החוק הזה", אמר גורם בכיר שהשתתף בדיון. "זה סתם מהלך יח"צני כדי שזה ייפסל או ייתקע".

לקריאה נוספת:
חוק גירוש משפחות מחבלים יעלה להצבעה – לאחר שנדחה בוועדת השרים
בשל "קשיים משפטיים": נדחה הדיון ב"חוק גירוש משפחות מחבלים"

שר החינוך בנט תקף את נתניהו על רקע גל הטרור בגדה. צילום: שי מכלוף, שי מכלוף
"זו הסיבה שצריך לחוקק חוק, כדי שזה יהיה חוקי". בנט, היום/שי מכלוף, צילום: שי מכלוף

הצעת החוק ל"גירוש משפחות מחבלים" הינה הצעת חוק פרטית שהגיש חבר הבית היהודי מוטי יוגב בכנסת הנוכחית, ולפיה, יוכל אלוף פיקוד המרכז בצה"ל לגרש את משפחת המחבל שפגע או ניסה לפגוע בבני אדם תוך שבוע ממועד הפיגוע, מאזור מגוריהם לאזור אחר ביהודה ושומרון וזאת "במטרה להגביר את ההרתעה". בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "הצעד המתבקש בהצעת חוק זו הוכח כמרתיע, מצמצם את הפיגועים הבאים, ובכך מציל חיים. בגירוש מיידי של משפחת המחבל הרוצח יש הרתעה והיא מצילת חיים. אך כשההליך המשפטי נמשך שבועות וחודשים, ההרתעה אובדת. בגירוש מאוחר אין הרתעה, אלא רק גרימת כעס והתססה בקרב בני המקום והסביבה".

"אישור החוק הוא צעד חשוב במלחמה נגד הטרור ובהשבת ההרתעה", אמר בנט. "המחבלים הפסיקו לפחד מאיתנו. יהודים נרצחים כי השתתפות בפיגועי טרור הפכה לביזנס משתלם, והמשפטיזציה משתקת את מערכת הביטחון מלפעול. אני שמח שהחלטנו להעביר את החוק, למרות התנגדותם הנמרצת של המשפטנים הסובבים את נתניהו. אנחנו משיבים את ההרתעה, כדי שישראל תחזור לנצח". יוזם ההצעה, ח"כ מוטי יוגב, הודה לראש מפלגתו בנט. "אני שמח שנציגי הממשלה בוועדת השרים בחרו למשול ודחו את העמדה הלא-מוסרית של היועצים המשפטיים", אמר יוגב. "החוק מעביר מסר לטרור, לפיו דם יהודי אינו הפקר. חובתה של ממשלת ישראל, להגן על אזרחיה למנוע פיגועים ולהציל חיים".

עוד באותו נושא

"אל תחרטט", "שמענו את האולטימטומים שלך": עימות חריף בממשלה

לכתבה המלאה
ח"כ מוטי יוגב, אוקטובר 2015. פייסבוק, צילום מסך
"מסר ברור נגד הטרור". ח"כ מוטי יוגב/צילום מסך, פייסבוק

גירוש משפחות המחבלים היא הצעת החוק השנייה שהממשלה קידמה היום למרות התנגדות משפטית נחרצת. ועדת שרים לחקיקה אישרה היום את הצעת חוק ההסדרה 2 - המכונה חוק ההתיישבות הצעירה שמסדיר את התנאים לעשרות מאחזים והתנחלויות לא חוקיות. גם כאן הביע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי התנגדות נחרצת וההצעה אושרה למרות עמדה זו.

"משפטיזציה בצה"ל"

מלבד הצעת החוק, הדיון בקבינט עסק גם בהסלמה ביהודה ושומרון. לדברי גורמים המעורים בישיבה, במהלך הדיון עלה נושא הפרצה בגדר סביב בית ‏אל. בנט טען מוקדם יותר היום כי הייתה סיבה משפטית לפרצה בגדר שהובילה לפיגוע, והאשים את ה"משפטיזציה בצה"ל". עם זאת, הרמטכ"ל גדי איזנקוט הבהיר בדיון כי מדובר בהחלטה מבצעית של מפקד החטיבה ללא מעורבות משפטית. חלק מהשרים בדיון דרשו מבנט לפרסם הבהרה בנושא. בנט סירב ואמר כי "לא אמרתי שהייתה פסיקת בג"ץ בנושא, אלא מראש שהצבא מעדיף להשאיר פתח לחקלאים הפלסטינים בגלל זכויות משפטיות על פני החייל שנמצא בעמדה". בנוסף, במהלך הדיון דנו השרים במדיניות הריסת בתי מחבלים.

מוקדם יותר היום עלה רף המתיחות בין ראש הממשלה לשרי הבית היהודי, בזמן אישור ההצעה על מינויו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר ביטחון במינוי קבע. השרים בנט ושקד נמנעו מההצבעה, אולם במהלך הדיון שקדם לישיבת הממשלה אמר בנט כי "צריך שר ביטחון במשרה מלאה", והשרה שקד הוסיפה כי היא "חושבת שצריך שר ביטחון במשרה מלאה וזה בנט. אמנע בהצבעה". שר החינוך הוסיף כי "איבדנו את ההרתעה, צריך לשחרר את ידי צה"ל מאזיקים של פייק משפט ופייק מוסר. ישראלים נהרגים בגלל שהמחבלים הפסיקו לפחד".

ישיבת ממשלה 25 בנובמבר 2018. אמיל סלמן /הארץ, מערכת וואלה! NEWS
מתיחות בישיבת הממשלה. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן /הארץ

ראש הממשלה תקף את דברי השרים מהבית היהודי ואמר כי זהו "ניסיון פוליטי נואל, היו הרבה שרי ביטחון וראשי ממשלה בעבר. שמענו את האולטימטומים שלך". שר החינוך השיב כי "הלוואי ואת אותה עוצמה שאתה מפעיל כלפינו תפעיל כלפי האויב, הפיגוע בבית אל קרה לא בגלל בג"ץ אלא כי צה"ל כבול, שלא באשמתו, בידי משפטיזציה".

השר להגנת הסביבה זאב אלקין תקף את שקד על דבריה והטיח בה כי היא שרת המשפטים. "הלוואי שבביטחון היו עושים את מה שאיילת עשתה במשפטים", השיב בנט לדברי אלקין. השר להגנת הסביבה השיב כי "אתה הופך את הדיון לפוליטי במקום עקרוני. לקשור לפרצה בחומה בבית אל זו בדיחה. היא התרחשה כשהיה שר ביטחון במשרה מלאה (אביגדור ליברמן). לגלגל את האחריות לראש הממשלה זו בדיחה כשתיק המשפטים נמצא אצל שקד".


(עדכון ראשון: 20:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully