וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעורבות הרוסית נחשפת: כך פעל קמפיין הפייק ניוז למען טראמפ

דוח שהוגש לסנאט זיהה עקבות פעילות רוסית ברשתות כגון פייסבוק וטוויטר, שהתבססה על פילוח קהלים ומסרים מותאמים: תעמולה בנושא נשק והגירה לתומכי טראמפ, ולמתנגדיו - מידע מטעה על דרכי ההצבעה ונסיונות להניא אותם מלהצביע. "בבירור, ההודעות ביקשו לשרת את הרפובליקנים"

עריכה: ליר שפיגלר

(בווידאו: גזר דין למייקל כהן, עו"ד של טראמפ, הנאשם כי שיקר על המעורבות הרוסית בבחירות 2016)

דוח חדש שהוכן עבור ועדת המודיעין בסנאט האמריקני וניתח את המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016, גילה פעילות נרחבת ברשתות החברתיות הגדולות לאורך מערכת הבחירות ואף לאחריה על מנת להגביר את התמיכה בדונלד טראמפ - כך עולה מטיוטת הדוח שנחשפה על ידי הוושינגטון פוסט. הוועדה טרם הודיעה אם בכוונתה לאמץ את מסקנות הדוח, אך בכוונתה לפרסם אותו במלואו בהמשך השבוע. ראשי הוועדה סירבו להגיב לפרסום.

הדוח שהוכן על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד וחברת ניתוח נתונים חיצונית, בחן מיליוני פוסטים שנכתבו ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגראם, פינטרסט וטאמבלר לאורך מספר שנים ובחן מידע שנאסף מגוגל ויוטיוב לאורך התקופה. לטענת מחברי הדוח, סוכנים רוסים חילקו את הציבור האמריקאי לקבוצות אינטרס והציגו להם מסרים שונים המותאמים להם.

עוד סיפורים מהעולם בוואלה! NEWS:
צפון קוריאה: "נשוב לחילופי אש אם ארה"ב תמשיך בלחץ"
נשיא סודאן שבר את החרם: מנהיג ערבי ראשון בסוריה מאז המלחמה
קצין אמריקני מעוטר מואשם ברצח אפגני אחרי ריאיון עבודה ב-CIA
ראש הסגל החדש של טראמפ אמר עליו בעבר: "הוא אדם נורא"

נשיא ארה"ב טראמפ במפגש עם מושלים בבית הלבן, 13 בדצמבר 2018. רויטרס
"כל ההודעות בבירור ניסו לשרת את המפלגה הרפובליקנית - ובאופן ספציפי את דונלד טראמפ"/רויטרס

"מה שברור, הוא שכל ההודעות בבירור ניסו לשרת את המפלגה הרפובליקנית - ובאופן ספציפי את דונלד טראמפ", נכתב בדוח, הטוען כי טראמפ הוזכר בעיקר בהודעות שהוצגו למשתמשים שתמכו בו, לצד קידום שיח על הגירה ועל הזכות לשאת נשק - בעוד המתנגדים העיקריים קיבלו מסרים שביקשו "לבלבל, להסיח את דעתם ולהניא אותם מלהצביע". כך, בין היתר, מצביעים אפרו-אמריקנים הנוטים לשמאל קיבלו מידע כוזב על דרכי ההצבעה. הקמפיין פעל גם כלפי קבוצות מובחנות אחרות, כמו לטינים, להט"ב, וטרנים או מוסלמים.

החוקרים זיהו עקבות של המעורבות הרוסית, כגון שימוש ברובל כדי לרכוש מודעות ומספרי טלפון רוסיים ליצירת קשר, ונתונים אלקטרוניים שונים שמקורם בסט. פטרסבורג - שם שוכנת סוכנות מחקר האינטרנט הרוסית. עוד טענו מחברי הדוח כי הניסיונות הראשונים להשפיע על השיח הפוליטי ברוסיה נערכו כבר ב-2009, ושאיפה להשפיע על השיח הפוליטי האמריקני עלתה כבר ב-2013 וצמחה באופן משמעותי כבר ב-2014 - בתחילה בטוויטר, ולאחר מכן ברשתות חברתיות נוספות. עוד עולה כי עיקר הפעילות היה ברשת הפייסבוק, ובמיוחד באמצעות כ-20 עמודים שניהלה הסוכנות, והובילו ל-31 מיליון שיתופים והגיעו ל-126 מיליון משתמשים ברשת ולעוד כ-20 מיליון נוספים באינסטגראם - שם החזיקה הסוכנות 133 חשבונות.

מחברי הדוח הביעו דאגה מהנזק שתופעות כאלה גורמות לשיח הפוליטי, ומכך שמכלי למעורבות חברתית - רשתות חברתיות עשויות להפוך לכלי לשליטה פוליטית עד כדי סכנה לדמוקרטיה. הדוח הפנה אצבע מאשימה גם כלפי חברות הטכנולוגיה עצמן, בטענה שהגיבו באיחור לפעילות וכשלו בשיתוף מידע יחד עם החוקרים. טוויטר הגיבה כי לפרסום בהצהרה לפיה מאז 2016 היא עשתה "תעדים משמעותיים" כדי להקשיח את ההגנות על הרשת, וכי העבירה לידי החוקרים ציוצים החשודים ככאלו שנכתבו על ידי סוכנים רוסיים. "המטרה היחידה שלנו היא לשפר את בריאות השיח הציבורי בפלטפורמה שלנו, ושמירה על טוהר הבחירות היא היבט משמעותי של המשימה הזאת", נמסר. פייסבוק וגוגל לא הגיבו עד לזמן פרסום הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully