וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין תחושה של מלחמה": תושבי הצפון לא מוותרים על שגרת החיים

אחרי פתיחת מבצע "מגן צפוני" מספרים ביישובים הסמוכים לגבול לבנון כי התושבים "ידעו שהיום הזה יגיע". חלק מבעלי העסקים מעידים כי הם ממשיכים לקבל מבקרים, אך מוכנים לספוג גם פגיעה כלכלית אחרי שנים של שמיעת רעשי חפירות. "שיבדקו אחת ולתמיד מה קורה פה מתחת לקרקע"

עריכה: טל רזניק

ההכרזה על מבצע "מגן צפוני" לחשיפת ונטרול מנהרות התקפיות של חיזבאללה משטח לבנון לשטח ישראל לא פגעה בשגרת יומם של תושבי הצפון והמטיילים. טוביה בן שלוש מטירת הכרמל סיפר על החששות במשפחתו עם תחילת ההתחממות בגזרה, שבסופה החליטו לטייל בכל זאת. "שמענו על מה שקרה וחששנו", סיפר. "הבנו שיש שגרת חיים. החיים ממשיכים ונהיה לאורך כל היום כאן. ראינו לא מעט רכבים צבאיים. אשתי חששה, אבל הבנו שהכול בטוח". עוד הוסיף בן שלוש כי "עם ישראל לא עוצר".

פתיחת המבצע הגיעה במקביל לפתיחת חופשת החנוכה, שבה משפחות רבות מחפשות אטרקציות בילוי. גם במרכז קנדה, אתר התיירות המוביל במטולה, אומרים כי השגרה נמשכת - עסקים כרגיל. אור פרח, מנכ"ל מרכז קנדה, העיד כי "המצב הביטחוני והכרזת צה"ל על מבצע 'מגן צפוני' לא שינתה את תכניות הבילוי של המבקרים הרבים שבחרו לבלות אצלנו במרכז קנדה".

למרות הפעילות ההנדסית שמבצע צה"ל בגזרה, האווירה היא ש"אין תחושה של מלחמה". לדברי פרח, "עברנו אירועים ביטחוניים ועם ישראל תמיד מגיע. אנחנו שמחים שעם ישראל לא חושש. שנים הציבור ביקש שיפעלו. העיתוי בעייתי, זה המאני טיים של חנוכה, אבל כרגע אנשים באים והכול מלא. יש מרחב מוגן לכל מקרה".

עוד בוואלה! NEWS:
מהחיישנים עד הקידוח לבטן האדמה: כך הורסים את מנהרות חיזבאללה
תיעוד מבטן האדמה - מנהרת חיזבאללה שחדרה 40 מטר לתוך שטח ישראל
המגן שלפני הסערה? המבצע בצפון עלול להסלים לחילופי אש עם חיזבאללה

מול כפר קילה דרום לבנון,  4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
עם פתיחת חופשת החנוכה. כוחות צה"ל פועלים בגבול לבנון, היום/ראובן קסטרו
החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה,4 בדצמבר 2018. רויטרס
התושבים חששו כשראו רכבים צבאיים. כוחות צה"ל מתוגברים בצפון, היום/רויטרס

אמיר שושני ממטולה, בעלים של צימרים באזור היישוב הצפוני ביותר בישראל, סיפר כי "התחילו להגיע ביטולים. אנחנו מוכנים לספוג את הפגיעה הכלכלית. אני מניח שזו התמונה אצל כולם".

עמי דהאן ממושב אביבים סיפר גם הוא על "שגרת חיים", מלבד ההנחיה לא להתקרב למטעים ליד הגבול. היום, כמו בימים כתיקונם, הוא מעיד כי הוא מודאג יותר ממדיניות הממשלה בשגרה מאשר מההתחממות הביטחונית. "עם חיזבאללה נסתדר", אמר דהאן. "אנחנו סומכים על כוחות הביטחון. בחרנו לחיות פה ולהיאחז בקרקע. אבל חוששים שדווקא המדיניות נגד החקלאות תמוטט אותנו. אנשים עם ראש למטה בגלל גזירות משרד החקלאות, לא בגלל חיזבאללה".

דהאן, כמו רבים אחרים, מעיד כי "היו במושב אנשים שאמרו ששמעו קולות במשך השנים". בשנים האחרונות תושבים העידו על שמיעת רעשים החשודים כחפירות מנהרות תת-קרקעיות. "ידענו שהיום הזה יגיע", הוסיף שושני לדבריו. "התושבים הם אנשי המודיעין הכי טובים. לא היה ברור שיש מנהרות, אבל זו נקודת ההנחה שלפיה נערכנו. מה שקורה היום לא גורם לנו להרים גבה".

אטרקציות במרכז קנדה 4 בדצמבר 2018. אלי אשכנזי
עסקים כרגיל במרכז קנדה/אלי אשכנזי
אטרקציות במרכז קנדה 4 בדצמבר 2018. אלי אשכנזי
"יש מרחב מוגן לכל מקרה". מבלים במרכז קנדה/אלי אשכנזי

חלק מהתושבים גרים במרחק של פחות מהקילומטר מקו הגבול, היכן שעמדות תצפית של חיזבאללה פרוסות לאורכו. מזרחית משם, באזור המושבים, נראים גם פעילי חיזבאללה מתקרבים עד לגדר הגבול ממש ותולים את דגלי הארגון ושלטים מתריסים נגד ישראל, גם בעברית. "כנראה שצדקנו", אמר קובי כהן ממושב זרעית. "כבר כמה שנים שאנחנו מתריעים שחברי מושב שומעים כל מיני קולות חשודים ולא עושים עם זה כלום. אנשים מספרים שהם מרגישים כאילו רעידת אדמה מתחת לבית. אז מה, הם ממציאים את זה? איזה אינטרס יש להם להמציא את זה?".

כהן טוען שלראשונה חשו בקולות ורעידות חשודים בסביבות השנים 2012-2013. "אי אפשר להגיד שנאנחים פה אנחת רווחה הבוקר. דווקא ההיפך", הוא אמר. "עכשיו אנחנו יודעים שבאמת גילו מנהרה באזור מטולה, אז יש תושבים שחוששים עכשיו אפילו יותר. לא קיבלנו הנחיות מיוחדות. מנסים להמשיך בשגרה. אנחנו רוצים שיגיעו לבדוק כאן אחת ולתמיד מה קורה פה מתחת לקרקע".

מקלט במטולה. אלי אשכנזי
מקלט במטולה/אלי אשכנזי
החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה,4 בדצמבר 2018. רויטרס
מבצע "מגן צפוני"/רויטרס

גדי שבתאי, תושב קיבוץ ראש הנקרה, טוען כי כבר שנים שהוא מדווח על קולות חפירת מנהרות ביישובים הסמוכים לגבול. "הפעם הראשונה שעלינו על זה הייתה ב-2014", הוא שחזר הבוקר. "התחילו להגיע דיווחים מחברים קרובים ושכנים שלהם במושבים זרעית ושתולה על כך שהם שומעים רעשים של מקדחים, פטיש ואזמל ובמקרים מסוימים אפילו קולות של דוברי ערבית מתחת לביתם. אחר כך באו דיווחים מחברים בקיבוץ חניתה. העבודה נעשית בשעות הלילה המאוחרת ובתדירות יומיומית, כאשר יש הפסקות בין רעש ממושך למשנהו, כנראה לשם החלפת משמרות החופרים".

באחד מהמקרים אלה, מספר שבתאי, תושבת קיבוץ סער הזמינה אותו לביתה בערב שישי. "תגיע ותשמע בעצמך", היא אמרה לו. "מכיוון שרציתי לשמוע באוזני ולא להאמין לסיפורים מיהרתי לביתה", סיפר שבתאי. "שמתי לב לכתם גדול על הקיר החשוף, מקום בו היא נוהגת להניח את אוזנה כדי לשמוע את קולות החציבה. כדי להקשיב טוב יותר ביקשתי ממנה לנתק את כל המכשירים החשמליים בבית ונשכבתי על הרצפה. אי אפשר שלא היה לזהות רעש של מנוע בפעולה. רעש המנוע המסתובב נמשך מספר דקות ואז שמעתי שהקול נחלש ונעלם. כך הרעש חזר ונפסק במשך זמן ממושך לתוך הלילה".

החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה, 4 בדצמבר 2018. רויטרס
פעולות לאיתור מנהרות, היום/רויטרס
החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה,4 בדצמבר 2018. רויטרס
כוחות צה"ל בפעולה, היום/רויטרס

כמו תושבים אחרים, העביר שבתאי את הדיווח לגורמי צה"ל בפיקוד הצפון. לטענתו, "התגובה של הצבא הייתה מאוד עניינית. בכל דיווח הם תוך זמן קצר מיד הגיעו לבדוק בשטח". לדבריו הוא מנוע מלהשיב על התגלה, אבל טוען כי לאורך השנים לא התקבלו רק דיווחים על קולות - אלא גם על מראות: מחילות שנחשפו סמוך לשכונת מגורים שנבנתה בשלומי, תנועות קרקע חשודות מתחת לבית העלמין בצפון הישן, מצבות שלפתע נטו לצד ומחילות נוספות שהתגלו ממש לאחרונה דרומית לראש הנקרה.

ההתרחשות התת-קרקעיות לא נפסקו, מספר שבתאי. "לאחרונה נפגשתי עם תושב חניתה המתגורר בחלקו הצפוני של הקיבוץ סומך לגדר, שטען בפניי שהוא שומע בלילות פעולות חציבה ממש מתחת לביתו. רק אתמול בצהריים חברי קיבוץ ראש הנקרה דיווחו שהם מרגישים משהו כמו רעידת אדמה".

לא כל דיווחי התושבים התבררו כנכונים. בן שלוש סיפר על אחד מהמקרים האלה: "הייתה תושבת ששמעה בוודאות קולות מתחת לבית וטענה שהבית רועד. לא זלזלתי בדיווחים והעברנו לצה"ל. זה היה באותה שעה בכל יום מכיוון המרזבים. התברר שהחתול באותה שעה שכב על המרזב וגרגר... יש פה גם מערות גדולות שמעבירות רעש".

החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה, 4 בדצמבר 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה!
חיילים באזור מטולה, הבוקר/מערכת וואלה!, חיים שפיר
פעילות צה"ל בדרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
רכב צבאי, הבוקר/ראובן קסטרו

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אמר בתגובה לטענות התושבים בתדרוך לכתבים שהתקיים הבוקר כי "כל תלונה נבדקה ונשללה בזמן אמת באמצעות הכלים והטכנולוגיות שהיו אז. חלק זה שמועות, חלק דברים שנבדקו בצורה הכי רצינית שאפשר. לא זלזלנו באף תלונה. גם עכשיו לא מזלזלים ונמשיך לא לזלזל בתלונות שיתקבלו".

דובר צה"ל הוסיף כי "בשנה וחצי-שנתיים האחרונות אנחנו יודעים שיש מנהרות וגם יודעים איפה. אבל הרעיון היה מבצע סודי ומפתיע, שהרעיון שלו הוא שהחיזבאללה יופתע, גם על חשבון זה שחלק מהתושבים יחשבו שלא מטפלים בעניין מספיק טוב. נכון היה לצאת למבצע בהפתעה, גם על חשבון המודעות של חלק מהתושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully