וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהחיישנים עד הקידוח לבטן האדמה: כך הורסים את מנהרות חיזבאללה

4.12.2018 / 16:00

דרך ארוכה עוברת מאיסוף המידע הראשוני על ידי החיישנים שמפעיל צה"ל בעומק הקרקע ועד שמנהרה התקפית נחשפת, עוברת מיפוי - ונהרסת. המידע שהצטבר בדרך זו הוא שאיפשר את היציאה למבצע "מגן צפוני" בגבול הצפון

משדר מיוחד באולפני וואלה!NEWS: מבצע "מגן צפוני"- כוחות צה"ל החלו להשמיד את מנהרות חיזבאללה בגבול הצפון/צלמי וואלה ורויטרס

ההכרזה של צה"ל הבוקר (שלישי) על יציאה למבצע לחשיפה וניטרול מנהרות תת-קרקעיות של ארגון חיזבאללה בגבול הצפון מעמידה בחזית את הפעולות הטכנולוגיות לאיתורן, חשיפתן והריסתן. ב-2013 הוקם בפיקוד הצפון בשיתוף אמ"ן, צוות טכנולוגי מיוחד שנועד לחשוף מנהרות התקפיות בגבול. לדברי דובר צה"ל רונן מנליס, הצוות הצליח לייצר תמונה מבצעית שמאתרת מנהרות התקפיות שחוצות את הגבול בין ישראל ללבנון. המידע שהצטבר אפשר את היציאה למבצע הלילה.

בידי צה"ל ומשרד הביטחון מגוון רחב של חיישנים (סנסורים), שמעבירים את המידע הראשוני לחדר בקרה - ובאמצעות אלגוריתמים מתקדמים, הערכות מצב ומחקר מדיסציפלינות שונות, מתבצעות בשטח פעולות ממוקדות לאיתור המנהרות ההתקפיות.

לקריאה נוספת
מבצע בלבנון במקום לחימה בעזה: כך התקבלה ההחלטה על "מגן צפוני"
המגן שלפני הסערה? המבצע בצפון עלול להסלים לחילופי אש עם חיזבאללה
צבא בגולן-טילים מדויקים-מנהרות: המלחמה עם חיזבאללה כבר כאן

כך מאתרים ומנטרלים את מנהרות חיזבאללה. עיבוד תמונה
כך מאתרים ומנטרלים את מנהרות חיזבאללה/עיבוד תמונה
החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה,4 בדצמבר 2018. רויטרס
כוחות מתוגברים בצפון, היום/רויטרס

לאחר סימון אזור החשוד שתחתיו עוברת מנהרה התקפית משטח אויב אל השטח הישראלי, מתבצעות פעולות הנדסיות הכוללות קידוח באמצעות כלי הנדסי המסוגל לחפור לעומקים של עשרות מטרים. לאחר איתור חללים בעומק הקרקע, מתבצעת חפירה רחבה יותר באמצעות טרקטורים ודחפורים שהמטרה שלהם היא לאתר גישה נוחה ואפקטיבית יותר מבחינה מבצעית כדי לטפל במנהרה.

בשלב זה נערכות פעולות למיפוי המנהרה וניתוח ההסתעפויות שבה, כשלאחר מכן מתקיימת הערכת מצב נוספת שבסופה מכריעים על שיטת הפעולה לנטרול: רועשת - באמצעות תקיפה אווירית או החדרת חומר נפץ לתוך המנהרה - או שקטה, באמצעות הזרמת בטון.

מול כפר קילה דרום לבנון,  4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
כוחות צה"ל פועלים בגבול לבנון, היום/ראובן קסטרו
מול כפר קילה דרום לבנון,  4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
העבודות בגבול הצפון, היום/ראובן קסטרו

מ-2015 שיפר פיקוד הצפון את המכשול ההנדסי בגבול לבנון באמצעות חישוף, הקמת חומה, וקיטועי קרקע לאורך 11 ק"מ, במטרה למנוע פשיטה של חיזבאללה באמצעות כוחות מיוחדים. כי הטכנולוגיה שסייעה לאתר מנהרות בגבול רצועת עזה הועתקה לגבול הצפון וסייעה לאתר מנהרות בגבול לבנון.

"חפירת המנהרות אשר אותרו בידי צה"ל מבעוד מועד, לפני שהיוו איום מידי על אזרחי ישראל, מהווה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית והוכחה נוספת להפרות החמורות של ארגון הטרור חיזבאללה המתעלם באופן בוטה מהחלטות האו"ם - ובראשן החלטה 1701 - ופועל מתוך כפרים בדרום לבנון, תוך פגיעה במדינת לבנון וסיכון אזרחיה לביסוס תשתיות הטרור שלו", נכתב בהודעת דובר צה"ל על המבצע.

פעילות צה"ל בדרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
כוחות צה"ל וכוחות האו"ם בגבול לבנון, היום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully