וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא בגולן-טילים מדויקים-מנהרות: המלחמה עם חיזבאללה כבר כאן

4.12.2018 / 11:58

חיזבאללה שאחרי המלחמה בסוריה הוא אויב מסוכן יותר, מאומן ומתורגל במלחמה קרקעית ממושכת, ששיקם את יכולותיו הרקטיות. דווקא ההסתלקות של דאעש מהזירה גרמה לכך שלארגון השיעי יש יותר משאבים ומוטיבציה לעימות מחודש מול ישראל, תחת הדרכה קפדנית של איראן

מערכת וואלה!

ההודעה של צה"ל הבוקר (שלישי) על חשיפת מנהרות התקפיות של חיזבאללה משטח לבנון לתוך ישראל והיציאה למבצע "מגן צפוני", אינה בהכרח אינדיקציה ברורה להסלמה מול הארגון השיעי. אלא שבחינה של שלל ההתפתחויות באזור, כולל המנהרות הללו ובעיקר מפעלי דיוק הטילים של חיזבאללה בלבנון בחסות איראנית, מעלה מסקנה מדאיגה במיוחד: ייתכן שהמלחמה הבאה בין ישראל וחיזבאללה כבר בפתח.

חיזבאללה שלאחר מלחמת האזרחים בסוריה הוא ארגון חזק יותר ממה שהיה לפניה. נכון, הוא ספג אבדות קשות (כ-2,000 הרוגים) ופי ארבעה פצועים. אולם בשוך הקרבות עומד מולנו אויב מסוכן יותר, מאומן ומתורגל במלחמה קרקעית ממושכת. חיזבאללה החל בשיקום יכולותיו מול ישראל בכמה מישורים. הראשון הוא הרקטי. לחיזבאללה היה מספר עצום של רקטות גם לפני מלחמת האזרחים בסוריה אולם רובן היו לא מדויקות. כעת, תחת הכוונה איראנית בסוריה ולבנון הוא פועל כדי לשנות את המשוואה הזו. כלומר, מפעלי דיוק הרקטות שחיזבאללה שוקד על הקמתם בימים אלה יחד עם משמרות המהפכה האיראניים, יעניקו לארגון יכולות פגיעה מרשימות בתשתיות ישראליות, צבאיות ואזרחיות. כאלה שיהפכו את המלחמה ב-2006 לטיול בפארק בהשוואה למלחמה הבאה.

לקריאה נוספת
צה"ל פתח במבצע "מגן צפוני"; המטרה - השמדת מנהרות של חיזבאללה
מבצע בלבנון במקום לחימה בעזה: כך התקבלה ההחלטה על "מגן צפוני"
"התרענו במשך שנים": תושבי הצפון נערכים לשבועות של מבצע צבאי

החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה, 4 בדצמבר 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה!
הפעולה לחישוף המנהרות אינה מבצע צבאי בעורף לבנון - אלה פעולות הנדסיות/מערכת וואלה!, חיים שפיר

במקביל, הארגון שוקד על גיוס לוחמים חדשים, אימונם וציודם בנשק ובמימון איראניים. בנוסף, הארגון אף שוקד על הקמה של תשתית צבאית ברמת הגולן הסורית, תחת אפם ובהסכמתם של השלטונות הסוריים ותוך התעלמות רוסית. על פי פרסומים זרים, בעבר, בינואר 2015, כבר פגעה ישראל בג'יהאד מורנייה שהוביל את הפרויקט הזה, ומסתמן שאחד מאחיו נטל את ההובלה.

עוד באותו נושא

המגן שלפני הסערה? המבצע בצפון עלול להסלים לחילופי אש עם חיזבאללה

לכתבה המלאה

חיזבאללה משרת את טהרן, ולא אף אחד אחר

כעת מתברר שגם פעולות הארגון לקראת פעולה יבשתית מול ישראל במסגרת המלחמה הבאה לא פסקו ולו לרגע אחד. כלומר, לא רק ירי כבד של רקטות וטילים לעבר ישראל, אלא גם ניסיונות להשתלט על יישובים ישראלים - אותם תרחישים שראשי חיזבאללה תיארו כ"כיבוש הגליל". כמו כולם, גם אני שמעתי אינספור הסברים מקציני צה"ל בכירים יותר ופחות, על כך שחיזבאללה לא מעוניין במנהרות בגלל העלות והקושי שבפעולה שכזו באדמת הצפון, כשמדובר בסלע גיר ששונה בתכלית מהאדמה החולית ברצועת עזה; וכמובן על כך שפעולה קרקעית בחסות החשיכה והשטח המיוער בצפון קלה הרבה יותר ומייתרת עבור הארגון את ההשקעה במנהרות. אז שמעתי, וגם תושבי הצפון שמעו, ועדיין חיזבאללה בשלו.

בחוכמה שבדיעבד, קשה להבין מדוע שהארגון לא יעשה זאת. במלחמת לבנון השנייה ב-2006 גילו לוחמי צה"ל את "שמורות הטבע" שהקים חיזבאללה בגבול הצפון, שכללו רשת של מנהרות שנחצבו בתוך השטח ההררי הקשה - בסלע הגיר. מכאן שאך הגיוני שחיזבאללה ינסה לבנות מנהרות התקפיות לתוך ישראל.

החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה, 4 בדצמבר 2018. שלומי גבאי
מתברר שחיזבאללה לא פסק מלהתכונן ל"כיבוש הגליל"/שלומי גבאי

כך, דווקא ההסתלקות של דאעש מהזירה המזרח תיכונית, גרמה לכך שלחיזבאללה יש כיום יותר אנרגיות, משאבים ומוטיבציה לעימות מחודש מול ישראל. האיום הסוני הקיצוני כמעט נמחק וכעת אפשר למקד מאמץ בפגיעה בישראל, ושוב הכל, תחת הדרכתה הקפדנית של איראן. חיזבאללה השתלט לו על לבנון ועושה בה כבשלה, וגם האיומים הישראלים לפגוע בתשתיות לבנוניות אינן מותירות עליו רושם ניכר. הוא בא לשרת את האדונים מטהרן ולא אף אחד אחר.

ולעוד עניין: הפעולה לחישוף המנהרות אינה מבצע צבאי בעורף לבנון, וגם לא מבצע אנטבה. אלה פעולות הנדסיות. נכון שיש בהן פוטנציאל הסלמה אך לא נראה שיש כעת סיבה לחשוש ממלחמה בגלל הפעילות בתוך השטח הישראלי. וזה מוביל לנקודה הבאה: רצועת עזה. גם העבודות בצפון של חיל ההנדסה וכוחות אחרים, אינן סיבה של ממש להמשיך ולהעביר כסף, 15 מיליון דולר ליתר דיוק, במזומן לקופת חמאס. בכך ישראל אינה קונה שקט, אלא רק את ההסלמה הבאה שתבוא מדרום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully