וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל פתח במבצע "מגן צפוני" להשמדת מנהרות של חיזבאללה בגבול לבנון

הצבא פתח במבצע כדי לנטרל מנהרות התקפיות של הארגון השיעי החודרות לשטח ישראל. לפי הערכות, המבצע יימשך כמה שבועות. אין הנחיות מיוחדות בשלב זה לתושבים. חיזבאללה: "מסוגלים להדוף כל תוקפנות ישראלית"

משדר מיוחד באולפני וואלה!NEWS: מבצע "מגן צפוני"- כוחות צה"ל החלו להשמיד את מנהרות חיזבאללה בגבול הצפון/צלמי וואלה ורויטרס

צה"ל פתח הבוקר (שלישי) במבצע "מגן צפוני" לחשיפה ונטרול מנהרות טרור התקפיות של חיזבאללה משטח לבנון לשטח ישראל. לפי הצבא, המנהרות טרם היוו איום ממשי על ישראל. מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, מפקד על המבצע. צה"ל תגבר כוחות בפיקוד הצפון, וכמה מרחבים הוכרזו כשטח צבאי סגור, אך אין הנחיות מיוחדות לתושבי הצפון. לא נרשמו תקריות חריגות בין צה"ל לחיזבאללה, אך בארגון השיעי הבהירו כי הם בכוננות עליונה.

לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחוזר מבריסל, הנחתה את שרי הקבינט המדיני-ביטחוני להימנע מהתבטאויות וראיונות על הפעילות. חברי הקבינט יתכנסו הערב לדיון על פרטי המבצע. שר הקבינט עודכנו במהלך הלילה על כך שהמבצע מתחיל. בישיבה היום ישמעו עדכון מראש הממשלה על פגישתו עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בבריסל והערכות מצב של צה"ל ומערכת הביטחון על תגובת חיזבאללה.

חבר המועצה המדינית-פוליטית של חיזבאללה חסן חבאללה כי "הארגון נמצא בכוננות ובערנות תמידית, ובמעקב אחר כל מהלכי האויב בכל החזיתות", והוסיף כי "ההתנגדות מסוגלת להדוף כל מעשה תוקפנות ישראלי". לפי כתב של רשת אל-מיאדין, המזוהה עם חיזבאללה, השגרה בכפרים בדרום לבנון נשמרה.

עוד בוואלה! NEWS
פחות סוריה, יותר לבנון: שינוי הטקטיקה של איראן
עשרות ק"מ מעבר לקווי האויב: חילוץ לוחמי השייטת מעומק לבנון נחשף
טילים מדויקים מכוונים לבסיסים: חיזבאללה נתן פרומו למלחמה הבאה

החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה, 4 בדצמבר 2018. רויטרס
פעולות בגבול הצפון עם פתיחת המבצע, הבוקר/רויטרס

צה"ל מסר הבוקר כי "בשנים האחרונות מומשה תוכנית הגנה ייחודית בגזרת הצפון הכוללת פעולות גידור, מיצוק וחישוף בכדי למנוע מהאויב לממש את יכולת ההתקפה שלו". לפי ההודעה, "חפירת המנהרות שאותרו בידי צה"ל מבעוד מועד, לפני שהיוו איום מידי על אזרחי ישראל, מהווה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית והוכחה נוספת להפרות החמורות של ארגון הטרור חיזבאללה המתעלם באופן בוטה מהחלטות האו"ם - ובראשן החלטה 1701 - ופועל מתוך כפרים בדרום לבנון, תוך פגיעה במדינת לבנון וסיכון אזרחיה לביסוס תשתיות הטרור שלו".

עוד נמסר כי "ארגון הטרור חיזבאללה, העומד מאחורי חפירת המנהרות, ממשיך לפעול בתמיכה ובמימון איראניים כדי לבסס את פעילות הטרור שלו כנגד אזרחי ישראל". צה"ל עדכן כי בשנים האחרונות פעלו בתכנית בגזרה שכללה פעולות שנועדו "למנוע מהאויב לממש את יכולת ההתקפה שלו". נוהל הקרב למימוש המבצע שהחל היום מובל במטכ"ל זה כמה שנים, "באופן שהביא להבשלת התנאים המבצעיים בעת הזאת".

ב-2006 החל חיזבאללה לבנות מנהרות תת-קרקעיות בכפרים בדרום לבנון, אך צה"ל לא זיהה יכולות או פעילות חריגה בגבול. ב-2012 דיבר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על כיבוש הגליל, אך לא הזכיר את הפעילות התת-קרקעית, וב-2013 נשללה אפשרות לבניית מנהרות בגבול לבנון, לאחר בדיקות הנדסיות וטכנולוגיות. טענות אזרחים על חפירת מנהרות נבדקות ונשללות.

הערכת מצב לילית שבסופה הוחלט: יוצאים למבצע

ב-2013 הוקם בפיקוד הצפון בשיתוף אמ"ן, צוות טכנולוגי מיוחד שנועד לחשוף מנהור התקפי בגבול. לדברי מנליס, הצוות מצליח לייצר תמונה מבצעית שמאתרת מנהרות התקפיות שחוצות הגבול בין ישראל ללבנון. המידע שהצטבר אפשר את היציאה למבצע הלילה. מ-2015 שיפר פיקוד הצפון את המכשול ההנדסי בגבול לבנון באמצעות חישוף, הקמת חומה, וקיטועי קרקע לאורך 11 ק"מ, במטרה למנוע פשיטה של חיזבאללה באמצעות כוחות מיוחדים.

הלילה קיים הרמטכ"ל גדי איזנקוט הערכת מצב עם מפקד פיקוד הצפון האלוף יואל סטריק, ומפקד עוצבת הגליל תת אלוף רפי מילוא, ראש אגף המבצעים האלוף אהרון חליוה וראש אגף המודיעין האלוף תמיר היימן הערכת מצב, בסופה הורה על היציאה למבצע "מגן צפוני". צה"ל תגבר את גבול לבנון בכוחות הנדסה, כוחות מיוחדים וכוחות סדירים למקרה של הידרדרות ביטחונית, אך דובר צה"ל סירב להתייחס לפעילות ביממה האחרונה בצד הלבנוני.

החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה, 4 בדצמבר 2018. רויטרס
מבצע מגן צפוני, דחפור פועל בגזרה, הלילה/רויטרס

מנליס אמר באולפן וואלה! NEWS כי צה"ל "נערך למבצע ממושך. יש לנו הערכה למספר המנהרות, אך יש להשאיר את זה בערפל". עוד הוסיף כי "מבצע צבאי לא בהכרח כולל תמרון לתוך לבנון, אלא מוכנות של כוחות. צריך לקחת את כל התרחישים בחשבון".

ראשי רשויות בגזרת מטולה והסביבה עודכנו בפרטי המבצע, וראשי רשויות נוספים יעודכנו בהמשך. גזרת מטולה הוכרזה כשטח צבאי סגור. "אנחנו עובדים לאורך הקו הכחול, בשלב זה בשטחינו. אני לא מוכן להגיד כמה מנהרות התקפיות אותרו. כל המנהרות לא מהוות איום, והן חדרו לשטח ישראל לפני בשלות מבצעית. אני לא מוכן להתייחס לעומק החדירה", אמר מנליס והוסיף כי הטכנולוגיה ששימשה לגילוי המנהרות בצפון זהה לזו שהשתמשו בה ברצועת עזה.

החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה, 4 בדצמבר 2018. שלומי גבאי
כלי הנדסה בגבול לבנון, הבוקר/שלומי גבאי
"תושבים שלנו היו מודאגים מאד מהנושא, ונותרו מודאגים"

דובר צה"ל בערבית, סגן אלוף אביחי אדרעי, הזהיר היום ברשתות החברתיות פעילים של חיזבאללה וחיילי צבא לבנון מהתקרבות לתוואי המנהרות. "חייכם בסכנה, ראו הוזהרתם", נכתב בציוץ בטוויטר.

החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה, 4 בדצמבר 2018. שלומי גבאי
כוחות על הגדר, הבוקר/שלומי גבאי

בישיבת הקבינט בחודש שעבר בה הוחלט לא לצאת למבצע ברצועת עזה, איום מנהרות חיזבאללה בצפון נידון בהרחבה, והיה הנימוק העיקרי להחלטת הקבינט לחתור להפסקת אש מול חמאס.

השר ישראל כץ אמר כי הוא "מברך על פעולת צה"ל, שנועדה להסיר איום חמור מעל מדינת ישראל ותושבי הצפון. יש לשבח את ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו על שלמרות הלחצים, הוביל תהליך נכון של קבלת החלטות בקבינט, תוך הפעלת שיקול דעת רחב ומקיף לטובת ביטחון המדינה".

השר לשיתוף פעולה צחי הנגבי התייחס גם הוא למבצע ואמר כי "'ההפתעה' שהכין נסראללה לתושבי הצפון מסוכלת בזכות מודיעין איכותי, טכנולוגיה פורצת דרך, תעוזה ונחישות חסרת פשרות של ראש הממשלה, הרמטכ"ל והקבינט".

החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה, 4 בדצמבר 2018. שלומי גבאי
כוחות צה"ל בגבול/שלומי גבאי

"אנחנו לא מופתעים", אמר סיוון יחיאלי, יו"ר פורום יישובי קו העימות בצפון, "תושבים שלנו היו מודאגים מאד מהנושא, ונותרו מודאגים. נאמר לנו תמיד שלא ידוע על מינהרות התקפיות וברור לי שכאשר לצה"ל יש את המודיעין והיכולות הטכנולוגיות לזהות מנהרות, אז יוצאים לפעולה כנגדן. מדינת ישראל לא יכולה להשלים עם הפרה של הריבונות שלה בצפון. ברור שכשיש איום מסוג זה הוא מחייב תגובה. אנחנו סומכים על חיילינו ומחזקים את צה"ל".

"במשך שנים התרעתי שיש מנהרות בגבול הצפון והדברים האלה היו ידועים ואני ממש לא מופתע", אומר גדי שבתאי מקיבוץ ראש הנקרה, "ברור לי למה במשך שנים טרחו להסתיר את העניין, בכדי לא לזרוע פחד ואימה בקרב תושבי קו העימות הצפוני. התרענו לפני זמן רב על כי המנהרות שנחפרו במהלך השנים מגיעות עד לגדר, וכל שנותר היה לחפור את המטרים האחרונים ולחצות את שביל הטשטוש".

(עדכון ראשון 07:30)

החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה, 27 בנובמבר 2018. רויטרס
כוחות הנדסיים פועלים בגבול/רויטרס
החל מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה,4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
כוחות הנדסה בגבול הצפון/ראובן קסטרו
תמונות שפרסם חיזבאללה מהגבול, מבצע ״מגן צפוני״ להשמדת מערך המינהרות החודרות של ארגון הטרור חיזבאללה,4 בדצמבר 2018. תקשורת ערבית, אתר רשמי
תמונות שפרסם חיזבאללה מהעבודות בגבול/אתר רשמי, תקשורת ערבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully