וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות ק"מ מעבר לקווי האויב: חילוץ לוחמי השייטת מעומק לבנון נחשף

28.11.2018 / 16:00

בתיעוד שמתפרסם לראשונה בוואלה! NEWS נראים המכונאים המוטסים כשהם מחלצים את 92 הלוחמים ששבו ממבצע "יער הנגב" במלחמת לבנון השנייה, שמטרתו הייתה לחטוף בכיר חיזבאללה. מול חופי צור, 23 ק"מ מראש הנקרה, המתינו להם שני מסוקים כדי להשיבם לארץ, והכול תחת אש. בלעדי

דובר צה"ל

שני מסוקי יסעור של צה"ל נוחתים על שפת חוף מול צור בעומק לבנון, 23 ק"מ מראש הנקרה. מתוכם יוצאים מכונאים מוטסים כשהם ממתינים על אדמת לבנון לחילוץ לוחמי השייטת - שעלו בהדרגה לאחר הפשיטה הנועזת אל בטן המסוק. תיעוד החילוץ האמור, שנחשף הבוקר (רביעי) בוואלה! NEWS לראשונה, מתאר את חילוצם של לוחמי שייטת 13 במבצע "יער הנגב" באמצע מלחמת לבנון השנייה, שמטרתו הייתה לחטוף בכיר בארגון חיזבאללה.

המבצע הנועז שהתרחש ב-5 באוגוסט 2006, כלל פשיטה מהים בהיקף של 92 לוחמים מהגדולים שביצעה היחידה המיוחדת של חיל הים מאז הקמתה לעומק העיר הלבנונית. הפשיטה התנהלה כמתוכנן אך ההגעה למתחם הבתים בצור לא עמדה בלוחות הזמנים. תוך כדי סריקות המבנים וניסיונות לאתר את בכיר חיזבאללה ניהלו הכוחות חילופי אש מטווח קצר מאוד עם חמושים. לוחמי הקומנדו הימי לא איתרו את הבכיר אך הצליחו להרוג שלושה מחבלים ולפצוע אחרים. מפקדי חיזבאללה במרחב הזרימו חמושים אל האזור ואלה פתחו באש לעבר הלוחמים ממספר רב של כיוונים. עשרה לוחמי קומנדו ימי נפצעו בהתקלות ומרסיסי רימונים, שניים מהם באורח קשה.

עוד בוואלה! NEWS:
בזהות בדויה, בזמנים שונים: "כך חדר הכוח המיוחד לחאן יונס"
פרסום ראשון: נתניהו נפגש עם בני גנץ בלשכתו בירושלים
מחפשים את הרוצח בתל אביב: "סילבנה סיפרה שהוא בחור רע"

צילומי מסך מסרטון תיעוד מכונאים מוטסים. דו"צ, .
חילוץ על אדמת לבנון. תיעוד מתוך סרטון החילוץ/., דו"צ

בשלב מסוים החליט מפקד שייטת 13 דאז אל"מ א' שהוביל את המבצע עם סגנו סא"ל ר', לסגת אל החוף. תוך כדי המילוט מהאזור הבנוי אל קו החוף, התמודדו הלוחמים עם צמחייה עבה שהקשתה על המעבר ועם לוחמי חיזבאללה שדלקו אחריהם ברכבים. הכוחות הרגו לפחות עשרה לוחמי חיזבאללה בזמן שהצוות הרפואי בשטח מנתח כירורגית שני פצועים.

מעל הים ריחפו בכוננות שני מסוקי יסעור של "טייסת מובילי הלילה". אחד הטייסים סא"ל נ' מפקד כיום על טייסת ציפורי המדבר. "קיבלנו את המידע בקשר שהכוחות מתקרבים לקו החוף. 92 לוחמים אמורים לעלות לשני מסוקים. משימה מורכבת ולא פשוטה בכלל", הוא מספר בראיון מיוחד לוואלה! NEWS.

בשל המצוד אחר כוחות הקומנדו הנמלטים, לטייסים ולמכונאים המוטסים שאליהם הצטרפו לוחמי 669 והמתינו ללוחמים בבטן המסוק, היה ברור שכל שנייה על הקרקע חושפת אותם לירי חיזבאללה. "מדובר במספרים חריגים של לוחמים ולכן לסדר שעליו אחראי המכונאי המוטס, למשקלים ולאופן בו הם מניחים את הציוד הכבד בתא המטען יש חשיבות רבה מאוד בטיסה", מסביר סא"ל נ' שנזכר ברגעי המתח. מיד לאחר מכן המכונאי סופר את הלוחמים כדי לוודא שכולם עלו. "זה אירוע לא פשוט כי אנחנו ללא תאורה וללא פנסים מחשש שנתגלה מרחוק", הוא מתאר.

חלק מהמפקדים מחליטים לצאת מהמסוק ולסייע שוב ושוב בפינוי הפצועים על גבי האלונקות וזה מסבך את הספירה", ממשיך סא"ל נ'. "בזמן הזה אנחנו מקבלים מידע על מה שמתרחש במרחב. החשש הוא מאש הוא ברור. הכול עובר לך בראש. המכונאי המוטס הוא עוד זוג עיניים לכל מה שקורה על הקרקע. תוך כדי אני מדבר עם מפקדי הכוחות. הם מחוברים אליי בקשר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"אף אחד לא רוצה לחשוב על מצב שממריאים ומשאירים לוחם בלבנון"

המתח הרב והאיומים מסביב כולל המכשולים הפיזיים שבדרך הפכו את המשימה למורכבת מאוד. מכונאי מוטס של מסוק היסעור הראשון הכריז בקשר על 54 לוחמים. הספירה במסוק של סא"ל נ' הייתה בעיצומה אך בשלב מסוים לוחמי קומנדו יצאו פעם נוספת מהמסוק ובלבלו את הספירה. מפקד הטייסת שהטיס את המסוק הראשון, ביקש מסגן אלוף נ' לקבל נתון מדוייק של הלוחמים שנשארו בבטן המסוק כדי לוודא שכולם בפנים, ביודעו כי כל שנייה על הקרקע מסכנת עשרות לוחמים.

בהתחלה מכריז המכונאי המוטס על המספר: 37. מתברר כי חסר לוחם בתא המטען. המכונאי המוטס מתחיל בספירה נוספת למרות החושך, הצפיפות הרבה בתא המטען של לוחמים וציוד, הטיפול בפצועים. ואז הוא קובע כי על המסוק יש 38 לוחמים. "אף אחד לא רוצה לחשוב על מצב שבו אנחנו ממריאים ומשאירים בעיר לבנונית לוחם צה"ל. אני סומך בעיניים עצומות על המכונאי המוטס שהוא איש לוחם רציני, איש צוות אוויר ושותף מלא לכל המשימות בטייסת שדרוך כל הזמן לקפוץ אל היעד הבא ולעתים זה אל הלא הנודע. ההמראה היא כבדה בגלל המשקלים אבל אנחנו ממריאים בטוח בחזרה".

צילומי מסך מסרטון תיעוד מכונאים מוטסים. דו"צ, .
"דרוכים לקפוץ אל היעד הבא". תיעוד מתוך סרטון החילוץ/., דו"צ

שר הביטחון דאז עמיר פרץ שאישר את המבצע התייחס למבצע המורכב בראיון לוואלה! NEWS ואמר כי "זה לא היה מבצע טקטי אלא מבצע עם משקל אסטרטגי כבד והעניק יתרון איכותי במלחמה ובימים שאחרי עליהם אי אפשר להרחיב. המטרה הייתה לנצל שעת כושר בעומק שטח האויב בזמן שכל תשומת הלב היא בזירה המרכזית". לדבריו, "כשאתה בא לאשר מבצע מורכב מאוד ויצירתי מהסוג הזה אתה בוחן את הסיכוי שישתבש. את הסיכוי שלא הכול יתפקד כמו שצריך. זו מלחמה. מה שנותן לך את הביטחון זו הרמה המקצועית של כלל הכוחות. אתה גם מבין מצפייה בתרגולות שלפני ובתכניות שגם למכונאים המוטסים יש חלק קריטי בהצלחה של המבצע. במיוחד לרגעים שמשתבש משהו בשטח האויב".


מחר במגזין וואלה! NEWS: כתבה מיוחדת על המכונאים המוטסים

יסעור. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
כל שנייה על הקרקע מסכנת עשרות לוחמים. מסוק יסעור/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה
צילומי מסך מסרטון תיעוד מכונאים מוטסים. דו"צ, .
92 לוחמים על שני מסוקים. תיעוד מתוך סרטון החילוץ/., דו"צ

אימון מכונאים מוטסים בחיל האוויר

דובר צה"ל
מכונאים מוטסים. דו"צ, .
"עוד זוג עיניים לכל מה שקורה על הקרקע". מכונאים מוטסים/., דו"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully