וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק 4000: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את בני הזוג נתניהו בחשד לשוחד

פחות מיממה לסיום כהונתו של המפכ"ל רוני אלשיך, המשטרה מפרסמת את מסקנותיה בתום החקירה שזכתה לכינוי "פרשת בזק-וואלה". בנוסף לנתניהו ואשתו שרה, הומלץ להעמיד לדין בגין מתן שוחד את שאול אלוביץ' ורעייתו איריס. נתניהו: "ההמלצות אינן מפתיעות איש"

עריכה: שניר דבוש

המלצות המשטרה בפרשת "בזק-וואלה"

- המשטרה ממליצה להגיש כתב אישום נגד רה"מ בגין לקיחת שוחד
- תשתית ראייתית נגד שרה נתניהו בגין לקיחת שוחד בצוותא ושיבוש מהלכי חקירה
- המשטרה: "בני הזוג אלוביץ' השפיעו על פרסומים בוואלה בעד תמורות רגולטוריות"
- נתניהו: "ההמלצות חסרות מעמד משפטי"

המשטרה המליצה היום (ראשון) להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין עבירות שוחד במסגרת תיק 4000, המכונה פרשת בזק. המלצות דומות פורסמו גם בנוגע לרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, וכן שאול אלוביץ', מחזיק השליטה לשעבר בקבוצת בזק ובאתר וואלה! NEWS, ורעייתו איריס.

פרסום ההמלצות המשטרה בפרשת בזק התבצע פחות מיממה לפני סיום כהונתו של המפכ"ל רוני אלשיך, וכעשרה חודשים לאחר שהמשטרה כבר המליצה להעמיד לדין את נתניהו בגין שוחד בתיק 1000 ובתיק 2000. מלבד בני הזוג נתניהו ואלוביץ', המשטרה המליצה להעמיד לדין את מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר, ואנשי עסקים נוספים. נגד בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו, לא התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות.

במרכזו של תיק 4000 עומד חשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים שבוצעו לכאורה על ידי ראש הממשלה נתניהו ועל ידי אלוביץ'. לטענת המשטרה, החשד המרכזי שעמד בלב החקירה היה שראש הממשלה לקח לכאורה שוחד ופעל תוך ניגוד עניינים, בכך שהתערב ופעל בהחלטות רגולטוריות המטיבות עם שאול אלוביץ' ועם קבוצת בזק. במקביל עלה חשד שנתניהו דרש במישרין ובעקיפין, להתערב בתכני וואלה! NEWS באופן שיטיב עמו.

לקריאה נוספת:
נתניהו: ההמלצות לא מפתיעות, וגם לא העיתוי השקוף של פרסומן
סיקור מטיב עבור מיליונים: כך התגלגל הקשר נתניהו-אלוביץ' לפרשת שוחד
לקראת הכרעה בתיק 4000: נתניהו מחזק את צוות ההגנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, 26 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
המלצה להעמיד לדין בגין שוחד. ראש הממשלה נתניהו/ראובן קסטרו

ראשיתה של הפרשה בחקירה שניהלה מחלקת חקירות ברשות ניירות ערך בעניינה של קבוצת בזק. במסגרת חקירה זו אותרו ראיות משמעותיות, שהצביעו על חשדות להתערבות פסולה של מנכ"ל משרד התקשורת דאז, שלמה פילבר, שחתם במהלך החקירה על הסדר עד מדינה, בענייני חברת בזק ושאול אלוביץ' בסוגיות רגולטוריות שונות. כל זאת, תוך הסתרת פעילותו זו מעיניהם של גורמים מקצועיים ומשפטיים במשרד האוצר, במשרד התקשורת ומשרד המשפטים, ותוך העדפת האינטרסים של שאול אלוביץ' ובזק על פני האינטרס הציבורי.

עריכה: שניר דבוש

לאחר העברת התיק לפרקליטות ובמסגרת השלמת חקירה שבוצעה על ידי חוקרי הרשות לניירות ערך, אותרו ממצאים ראייתיים משמעותיים שבעקבותם המליצו בפרקליטות ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, להרחיב את החקירה ובכלל זאת לפתוח בחקירה גם נגד ראש הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה קיבל ההמלצה והורה על פתיחה בחקירה משותפת של המשטרה והרשות לניירות ערך.

עם התפתחות החקירה בוצעו מאות פעולות חקירה. מלבד פילבר, גם ניר חפץ, ששימש כיועצם של בני הזוג נתניהו חתם על הסכם עד מדינה. עדותם של השניים העלתה חשד להתנהלות פסולה בין נתניהו לאלוביץ' בשני צירים מרכזיים: הטיית הסיקור התקשורתי תמורת רגולציה מיטיבה. מממצאי החקירה עולה, כי נתניהו פעל לקידום ענייניו של אלוביץ' בתחום הרגולציה, ובין היתר בסוגיית מיזוג בזק-yes תוך כריכת קידום עניינים אלה בסיקור החיובי בוואלה! NEWS.

שאול אלוביץ בהארכת מעצר, מחוזי תל אביב, 27 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
תשתית ראייתית לעבירות שוחד. שאול אלוביץ'/ראובן קסטרו

גורמים במשטרה מציינים כי חקירת הפרשה הסתיימה ביום חמישי בערב, אז התקיים טקס הפרידה מהמפכ"ל אלשיך. לדבריהם, השר לביטחון פנים גלעד ארדן מהווה עד מרכזי בפרשה. בתקופה הנוגעת לחשדות, ארדן שימש כשר התקשורת והתנגד נחרצות למתווה המיזוג של בזק-yes. לדברי החוקרים, במהלך החקירה נאספו חומרי חקירה רבים, בהם מיילים ומסרונים הקושרים באופן ישיר את ראש הממשלה ורעייתו לביצוע עבירות שוחד ומרמה לכאורה. עוד טענו הגורמים כי שרה נתניהו חשודה שהעלימה ראיות, וכי ההטבה שהוענקה לאלוביץ' עומדת על סך של מיליארד שקל.

תיק 4000. עיבוד תמונה
תיק 4000/עיבוד תמונה

על פי המשטרה, הראיות שנאספו במהלך החקירה מצביעות על כך שמערכת היחסים בין ראש הממשלה ומקורביו לאלוביץ' הייתה מערכת יחסים שוחדית. על פי החוקרים בין השנים 2017-2012 ראש הממשלה ומקורביו התערבו באופן בוטה ומתמשך ולעתים אף יום יומי בתכנים שפורסמו בוואלה! NEWS, וכן ביקשו להשפיע על מינויים של נושאי משרה באתר, עורכים וכתבים, תוך כדי שימוש בקשרים שהיו להם עם שאול ואיריס אלוביץ'. בהמלצות המשטרה נטען כי התערבות נתניהו לכאורה נועדה לקדם את האינטרסים האישיים שלו, וזאת באמצעות פרסום כתבות ותמונות מחמיאות, הסרת תכנים ביקורתיים כלפי ראש הממשלה ובני משפחתו וכדומה.

עוד עלה מן הממצאים, כי בני הזוג אלוביץ' השפיעו על הפרסומים באתר וזאת בעד החלטותיו הרגולטוריות של נתניהו אלוביץ' וקבוצת בזק, ומתוך רצון להמשיך ולקדם את האינטרסים העסקיים של קבוצת בזק בכלל, ובעל השליטה בה בפרט.

"העיתוי אינו מפתיע"

עם פרסום ההמלצות, ראש הממשלה מתח ביקורת על הממצאים. "המלצות המשטרה לגביי ולגבי רעייתי לא מפתיעות איש, וכן לא העיתוי השקוף של פרסומן", טען נתניהו. "המלצות אלה נקבעו והודלפו עוד לפני שבכלל החלו החקירות. להמלצות המשטרה אין שום מעמד משפטי. רק לאחרונה הגורמים המוסמכים דחו באופן גורף את המלצות המשטרה נגד שורה של אישי ציבור. אני בטוח שגם במקרה זה הגורמים המוסמכים, לאחר שיבחנו את הדברים, יגיעו לאותה מסקנה - שלא היה כלום כי אין כלום".

חתם על הסדר עד מדינה. פילבר בבית המשפט (צילום: מוטי מלרוד, הארץ)

שלמה פילבר בחקירה, 21 בפברואר 2018. מוטי מלרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
שלמה פילבר בחקירה, 21 בפברואר 2018/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מלרוד, הארץ

פרקליטו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, מסר: "זה זמן רב שהמשטרה בהדלפותיה הכינה אותנו להמלצה זו. מדובר באטריות מחוממות ואין חדש תחת השמש. מקווים שעכשיו יתפנו אנשי המשפט לבחון את הראיות בכלים משפטיים ומקצועיים כשהם מנסים לעמוד במשימה הלא פשוטה לנתק את עצמם מהלחצים העצומים שמופעלים עליהם ואשר ליוו חקירה זו מראשיתה וזיהמו אותה. מר אלוביץ' עומד על טענתו שהוא לא עבר כל עבירה".

פרקליטתה של איריס אלוביץ', עו"ד מיכל רוזן-עוזר, מסרה: "המלצות המשטרה היום הן חלק מהמגמתיות שבחקירתה ומעצרה של גב' אלוביץ' מלכתחילה. אנו תקווה שאנשי הפרקליטות יוכלו להשתחרר ממגמתיות זו ויבחנו את הראיות. אין לנו ספק שבחינה כזו מלמדת שגב' אלוביץ' לא עברה עבירה".

תיק 4000 - עיקרי המלצות המשטרה

- ראש הממשלה נתניהו: המלצה להעמיד לדין בגין לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

- שרה נתניהו: המלצה להעמיד לדין בגין עבירות של לקיחת שוחד (בצוותא), מרמה והפרת אמונים (בצוותא), ושיבוש מהלכי חקירה ומשפט.

- שאול אלוביץ': המלצה להעמיד לדין בגין עבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט, עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

- איריס אלוביץ': המלצה להעמיד לדין בגין עבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

- עמיקם שורר, נושא משרה בכיר בחברת בזק: המלצה להעמיד לדין בגין של מתן שוחד (מסייע), עבירות מנהלים בתאגיד, עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

- זאב רובינשטיין, איש עסקים המקורב למשפחות נתניהו ואלוביץ': עבירות של תיווך במתן שוחד, ולקיחת שוחד (בצוותא).

- סטלה הנדלר, מנכ"לית חברת בזק: העמדה לדין בגין מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך.

- אור אלוביץ': מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך.

- יאיר נתניהו: לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות.

  • עוד באותו נושא:
  • פרשת בזק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully