וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוועדה מיותרת": השרים יאשרו מחליף לאלשיך, וארדן מחכה ליועמ"ש

2.12.2018 / 8:00

השר לביטחון הפנים ממתין לעמדת היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לפסילתו של צ'יקו אדרי על ידי הוועדה למינוי בכירים, בראשות השופט גולדברג. בינתיים, בגלל שכהונת המפכ"ל היוצא רוני אלשיך פגה, מפקד מחוז דרום מוטי כהן ימונה כממלא מקום

רוני כנפו

ברקע סערת פסילת המינוי של צ'יקו אדרי למפכ"ל המשטרה, השר לביטחון פנים גלעד ארדן יביא הבוקר (ראשון) לאישור הממשלה את מינויו של ניצב מוטי כהן, שמשמש כיום כמפקד מחוז דרום במשטרה, כממלא מקום המפכ"ל. כהן ימונה למשך תקופה של עד 45 יום, או עד למינוי מפכ"ל קבוע. במקביל, ארדן שוקל לפנות לחברי הוועדה למינוי בכירים בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג, שפסלה ברגע האחרון את מינויו של אדרי, בבקשה להופיע בפני הוועדה ולנסות לשכנע את חבריה לשנות את ההחלטה ולאשר את המינוי.

ארדן ממתין עדיין לעמדתו המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כדי להחליט אם להביא את מינויו של אדרי לאישור הממשלה למרות פסילת הוועדה. לפי ההערכה, בממשלה ישנו רוב של שרים לאישור המינוי, אך ללא גיבוי של מנדלבליט. החלטת ממשלה שכזו עשויה להיתקל בקשיים משמעותיים בבג"ץ. בשלב הראשון, בגלל שכהונתו של המפכ"ל היוצא רוני אלשיך מסתיימת היום, כהן ימונה כממלא מקום.

החלטת ועדת גולדברג לפסול את מינויו של אדרי מעוררת סערה גדולה במערכת הפוליטית: בעוד הקואליציה מתייצבת מאחורי ארדן בביקורת על פסילתו של אדרי, חברי האופוזיציה תקפו את הממשלה על זלזולה בוועדה, חתירתה תחתיה ותחת שומרי הסף. רבים משרי הממשלה, בהם נפתלי בנט, איילת שקד, מירי רגב, יובל שטייניץ, יריב לוין ואלי כהן, כבר הודיעו שיתמכו במינוי במידה וארדן יביא אותו לאישור הממשלה. שרת המשפטים איילת שקד ושר התיירות יריב לוין, שעמדו בשנתיים האחרונות בראשות צוות שרים שבוחן שינויים במינויים בשירות הציבורי, קראו לבטל בכלל את הוועדה למינוי בכירים. "הוועדה למינוי בכירים היא מייעצת, לא ממנה", אמרה שקד בכנס ערוץ 7 בלוס אנג'לס והוסיפה, "לממשלה יש שיקול דעת רחב לשקול את המינוי לאור חוות הדעת".

לדבריה, הוועדה "מיותרת ומסרבלת" את הליכי המינוי, ולכן יש לבטלה ובמקום זאת להעביר את ההצבעה על מינויים בכירים לידי שרי הממשלה בכפוף לדיון ציבורי וחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה. בנוסף, לוין אמר שצריך לבטל את הוועדה למינוי בכירים בפרט ואת כלל הוועדות וההליכים הקיימים היום בכלל, ולעבור להליך שימוע פומבי על ידי הכנסת, כפי שנעשה בארצות הברית. "אסור שמצב בו שלטון הפקידות הופך סדרי עולם ובולם מינוי ראוי יחזור שוב", הסביר.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
מבקר המדינה ב-2005: התערבות אסורה של אדרי בהליכים פוליטיים
לאחר פסילת מינוי אדרי: ארדן מסרב לקבל את עמדת הוועדה
אלשיך בטקס הפרידה: "העיכוב באישור מינוי אדרי לא קשור לעדותי"

ניצב מוטי כהן. ויקיפדיה, .
צפוי להיות ממלא מקום המפכ"ל. ניצב מוטי כהן/., ויקיפדיה

מנגד, באופוזיציה קראו לפעול לפי המלצת הוועדה. "אני לא מכירה את המפכ"ל המיועד ואין לי דבר נגדו", אמרה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני (המחנה הציוני) בכנס שבת תרבות בנס ציונה. "אך על הממשלה לפעול לפי המלצות הוועדה שהיא בעצמה מינתה וששומרת על האינטרס הציבורי. אמון הציבור במערכות אכיפת החוק קריטי. כך פועלת ממשלה שטוהר המידות חשוב בעיניה. ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, קראה ליועץ המשפטי לממשלה להבהיר שהחלטת ועדת גולדברג היא החלטה חלוטה והוסיפה שהודעת מנדלבליט כי "יבחן את החלטת הוועדה" בעייתית.

לדבריה, "חמור שכל עוד הוועדה מאשרת את המינויים ומספקת את הסחורה הכל סבבה, אבל ברגע שהיא מחליטה, אחרי דילמות קשות, שאדם אינו מתאים - שרים מעזים לבטל את קיומה". יחימוביץ' הוסיפה, "אלה קריאות שמשתלבות עם השאיפה של פוליטיקאים בממשלה הזאת לעשות ככל העולה על רוחם, בלי שומרי סף, בלי איזונים ובלי מעצורים - למנות כאוות נפשם את מקורביהם ואת עושי דברם ולעשות מה שמתחשק להם. זו התנהגות ברוטלית של מי שחושבים שהמדינה זה הם. העובדה שאתה נבחר ציבור אינה הופכת אותה למגרש המשחקים הפרטי שלך".

עוד באותו נושא

כשהיוקרה של ארדן נאזקה ליושרה של אדרי: הקרב האבוד מראש על המפכ"ל

לכתבה המלאה
טקס פרידה למפכ"ל המשטרה היוצא רוני אלשיך, בית ספר לשוטרים, בית שמש 29 בנובמר 2018. ראובן קסטרו
שוקל לפנות לוועדה למינוי בכירים. ארדן ואדרי, השבוע/ראובן קסטרו

הוועדה למינויים תפקידים בכירים בראשות השופט בדימוס גולדברג מוגדרת כוועדה מייעצת לממשלה, והשרים הם שמאשרים את המינוי. הוועדה החליטה ביום חמישי בלילה שלא להמליץ על אדרי כמועמד למפכ"ל הבא, בעיקר בשל פגישה בעייתית שקיים כמה ימים לפני שהופיע בפני הוועדה עם עו"ד פיני פישלר, שמייצג את אחד המתלוננים שהעידו בוועדה לקראת המינוי של אדרי.

כמו כן, הוועדה ציינה גם דוח של מבקר המדינה על תקופתו של אדרי כמפקד אגף התנועה במשטרה כאחד הנימוקים לפסילת המינוי. עם זאת, ההחלטה לא התקבלה ברוב קולות, אלא בתיקו של שני מתנגדים ושני תומכים, והרוב הוכרע בזכות הקול הכפול של יו"ר הוועדה, השופט בדימוס גולדברג. גולדברג וחברה נוספת בוועדה, טליה איינהורן, התנגדו למינוי וטענו שהפגישה מעידה על "כשל בהתנהגות ובשיקול הדעת המגיע לכדי התנהגות בלתי ראויה". מצד שני, שני החברים האחרים - נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ ומשה טרי, תמכו במינוי ולא חשבו שהפגישה עולה לכדי פגיעה בטוהר המידות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully