וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחיר לפעולה ישראלית יגבר": רוסיה הקימה רשת הגנה אווירית בסוריה

1.12.2018 / 8:45

דוח של מכון מחקר אמריקני מראה כי מוסקבה הכפיפה את ההגנה האווירית הסורית לשליטתה ושילבה בו נ"מ מתקדם, מערכי פיקוד ובקרה ואמצעים ללוחמה אלקטרונית. המערך יקשה על פעילות חיל האוויר וארה"ב

.

רוסיה סיימה לבסס את רשת ההגנה האווירית הנרחבת שלה בסוריה, המשלבת את יכולות ההגנה האווירית והמערכות ללוחמה אלקטרונית שלה עם מערכות משודרגות שבעבר היו תחת פיקוד סוריה - כך עולה מדוח חדש של המכון לחקר המלחמה (ISW) בוושינגטון, שלפיו היכולות המשודרגות של מוסקבה יקשו על פעילות ארצות הברית וישראל בשמי סוריה.

הדוח פורסם אתמול, יממה אחרי הדיווחים על תקיפה של ישראל בעומק סוריה, לראשונה מאז תקרית הפלת המטוס הרוסי בספטמבר. מוסקבה, שיחסיה עם ירושלים התקררו מאז, לא הגיבה באופן רשמי לטענות של דמשק על כך שהותקפו כמה יעדים באזור הבירה. אחרי הפלת המטוס העבירה רוסיה סוללות של טילי S-300 לסוריה, אך אלו ככל הנראה עוד לא מבצעיות.

לפי הדוח, הרשת שהקימה רוסיה תגביל את חופש הפעולה של ארצות הברית בסוריה ובמזרח הים התיכון. חיזוק מערכות ההגנה האווירית יקשו על הקואליציה האמריקנית לפעול בתגובה למתקפות כימיות של המשטר, כפי שעשתה פעמיים באפריל השנה ובאפריל אשתקד, וכן על מאבקה בדאעש. "מחיר ההרתעה מפני פעולה זדונית עתידית של איראן ושל נשיא סוריה בשאר אסד עלה", נכתב בדוח.

לקריאה נוספת בנושא
פחות סוריה, יותר לבנון: שינוי הטקטיקה של איראן
יותר מ-200 הרוגים: קרבות עזים בין דאעש לכורדים במזרח סוריה
רוסיה: תקפנו את המורדים בתגובה לתקיפה הכימית בחאלב

נשיא רוסיה, פוטין, שר הביטחון שויגו, נשיא סוריה, אסד, מבקרים בבסיס חיל האוויר במחוז לטקיה, סוריה  11 בדצמבר 2017. רויטרס
פוטין, אסד ושר ההגנה הרוסי שויגו בבסיס חמימים, דצמבר שעבר/רויטרס

רוסיה החלה בבניית רשת ההגנה הנרחבת עם תחילת מעורבותה במלחמה בסוריה בספטמבר 2015. בתחילה היא הציבה מערכות הגנה אווירית נפרדות בבסיסיה בחמימים ובטרטוס, ועד אוגוסט אשתקד היא פרסה לפחות שלושה גדודי S-400 וגדוד אחד של S-300 כדי ליצור רשת הגנה אווירית חופפת בצפון סוריה. היא שילבה את מערכות הנ"מ הללו עם מכ"מים של צבא סוריה כדי להגדיל את יכולות המעקב שלה על המרחב האווירי הסורי.

במהלך השנה, שתי תקיפות של גורמים זרים הובילו את רוסיה להרחיב עוד יותר את מערך ההגנה האווירי שלה - התקיפה המשולבת של ארצות הברית, בריטניה וצרפת באפריל והפלת מטוס הסיור מדגם איליושין 20 בעת תקיפת ישראל בלטקיה. מערכות ההגנה של אסד זיהו אותו בשוגג כמטוס של חיל האוויר והפילו אותו.

צבא רוסיה שלח שלושה גדודים נוספים של S-300 לסוריה, שאמורים להיות בשימוש צבא אסד. הם הגיעו ב-2 באוקטובר, אך תמונות לוויין הראו כי לפחות אחד מהם עדיין לא מבצעי, נכון ל-13 בנובמבר. לא ברור מה מצבם של שני הגדודים הנוספים.

בדוח נאמר כי סוללות הטילים הרחיבו משמעותית את הטווח הגיאוגרפי של מערכות ההגנה הרוסיות בסוריה. סוללת ה-S-300 הראשונה הוצבה במחוז טרטוס, לאורך החוף, כשני קילומטרים מעמדות שבהן מוצבות סוללות S-400 ו-S-200 של צבא רוסיה. הסוללה השנייה נפרסה בבסיס T4 שבחומס, יעד שהותקף על ידי חיל האוויר בשנה החולפת. הסוללה השלישית ככל הנראה נשלחה לבסיס אווירי בדיר א-זור, שבמזרח סוריה. אם אכן כך הדבר, הרי שהפעילות האווירית של הקואליציה האמריקנית נגד דאעש תוגבל משמעותית.

עוד באותו נושא

דיווחים: ישראל תקפה מטרות איראניות באזור דמשק; סוריה שיגרה טיל לגולן

לכתבה המלאה

פריסת הרשת האווירית של רוסיה בסוריה

במקביל, ביססה רוסיה את הפיקוד והבקרה שלה על מערך ההגנה האווירי הסורי מאז הפלת המטוס. לפי הדוח, משרד ההגנה במוסקבה דיווח ב-31 באוקטובר כי הוא שלח לסוריה מערכת מדגם פוליאנה D-4, מערכת בקרה ושליטה ניידת למערכות הגנה אווירית לטווח ארוך. המערכת מסוגלת לפקד על שורת מערכות נ"מ בו-זמנית, כולל S-300. היא אמורה להחליף את המערכת הקודמת, ברנול-טי. לפי דיווחים שונים, רוסיה שדרגה את סוללות ה-S-300 שלה בסוריה כדי שאלו יהיו מסונכרנות עם מערכות המכ"ם הסוריות.

רוסיה, קובע הדוח, שולטת עתה ברשת הגנה אווירית אינטגרלית המבוססת בסוריה, אך כפופה לכוחותיה. מוסקבה טוענת כי היא מכשירה יחידות מקומיות שיקבלו את הפיקוד על הרשת, אך מחברי הדוח סבורים כי אין בכך אמת מאחר שההכשרה בת שלושת החודשים אינה מספיקה כדי להפעיל עצמאית את רשת ההגנה האווירית, אלא כדי לתחזק אותה בצורה בסיסית.

בנוסף לכך, מצוין בדוח, צבא אסד סובל מציוד מיושן ומשחיקה נרחבת ביכולות ההגנה האווירית שלו בשל המלחמה הממושכת. "סוריה, ככל הנראה, אינה מחזיקה עוד ביכולות הגנה אווירית עצמאיות מרוסיה", נכתב.

אל אלו הוסיף צבא רוסיה מערכות ללוחמה אלקטרונית, שחלקן נוסו עוד בלחימה באוקראינה ב-2015. המערכות נועדו לשיבוש לווייני GPS, רשתות תקשורת, מערכות התראה ומכ"מים במרחק של עד 300 ק"מ וטלפונים סלולריים ומחשבים ניידים.

תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018. רויטרס, רויטרס
שיגורי טילי נ"מ מדמשק בעת תקיפת חיל האוויר, מאי/רויטרס, רויטרס

במסקנותיו, קובע הדוח כי רוסיה תשתמש בסופו של דבר ביכולותיה הטכנולוגיות בקמפיין שלה להדיפת הקואליציה האמריקנית מסוריה ואולי אף לצמצום חופש התמרון של ארצות הברית בסוריה. "זה מעלה את המחיר לתקיפות עתידיות של ישראל בסוריה", נכתב בדוח.

"על ארצות הברית ועל ישראל להיות מוכנות לנטרל מספר רב של מערכות הגנה אוויריות ולהשתמש במטוסי חמקן יקרים יותר, כמו F-35, בסוריה", נכתב. "רוסיה עומדת לקבל יתרון אסטרטגי ארוך טווח על נאט"ו דרך יכולותיה החדשות בסוריה. על ארצות הברית ועל נאט"ו לקחת בחשבון את הסיכון מפני הסלמה מסוכנת במזרח התיכון במקרה של כל עימות עם רוסיה במזרח אירופה".

(עדכון ראשון 01:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully