וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים: ישראל תקפה מטרות איראניות באזור דמשק; סוריה שיגרה טיל לגולן

גיא אלסטר, פואד סלמה ואמיר בוחבוט

30.11.2018 / 9:54

לפי דיווחים ערביים, הותקפו יעדים איראניים ושל חיזבאללה מאזור דמשק ועד לדרום המדינה. מדובר בדיווח ראשון על תקיפה ישראלית בסוריה מאז הפלת המטוס הרוסי. בצה"ל מכחישים דיווחים על הפלת מל"ט ישראלי ובודקים ירי שזוהה לרמת הגולן

.

חיל האוויר תקף מטרות ומחסני תחמושת של מיליציות שיעיות פרו-אירניות, כולל של חיזבאללה, בפרברי דמשק ובדרום סוריה - כך דיווחו הערב (חמישי) כלי תקשורת ערביים, הארגון הסורי לזכויות אדם וגורמים שונים. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, התקיפות, שנמשכו כשעה, היו באזור דמשק וגם דרומה יותר, סמוך למחוז קוניטרה הגבול ברמת הגולן.

היו אלו הדיווחים הראשונים על תקיפה ישראלית בסוריה מאז תקרית הפלת המטוס הרוסי בחודש ספטמבר והמשבר עם רוסיה. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מאז כי ישראל ממשיכה לפעול בסוריה על מנת למנוע מאיראן להתבסס מעבר לגבול.

צה"ל, מבלי להתייחס לתקיפה עצמה, אמר כי זוהה שיגור טיל לעבר רמת הגולן ולא ברור אם הוא נפל בשטח ישראל. הוא הכחיש דיווח שפורסם ברוסיה ולפיו הופל מטוס של חיל האוויר.

עם תחילת התקיפות, דווח בטלוויזיה הממלכתית במדינה מפי גורם צבאי סורי כי מערכות ההגנה האווירית יירטו "מטרות עוינות" מעל אל-כיסווה שבפרברי דמשק, אזור שבו תקפה ישראל, לפי דיווחים זרים, כמה פעמים בשנים האחרונות. בהמשך דווח גם על תקיפות באזורים נוספים בדרום סוריה ונטען כי המערכות פעלו בהצלחה מול כל ניסיונות התקיפה ולא נפגעו מטרות. דמשק לא האשימה את ישראל מפורשות.

לקריאה נוספת בנושא
רוסיה על העברת ה-S-300 לסוריה: מקווים שישראל תפגין כושר שיפוט נכון
רוסיה: סוריה הפילה בשוגג מטוס שלנו בגלל התקיפה של ישראל בלטקיה

תיעוד ירי הנ"מ:

באל-ערביה דווח כי ישראל תקפה מאגרי תחמושת ועמדות של המיליציות השיעיות בבסיס פרו-איראני באל-כיסווה. אחד מכלי התקשורת הסוריים דיווח כי הטילים הישראליים השמידו סוללות הגנה אווירית ומטות צבאיים השייכים לאיראן שהוקמו מחדש לאחר שהותקפו בדצמבר 2017, ואתר "מולחק" הלבנוני דיווח כי אחת המטרות שנפגעו מהתקיפה הישראלית היא מחסני נשק. זאת, למרות טענותיה של סוריה כי כל הטילים הישראליים יורטו.

שני גורמי מודיעין בכירים באזור אמרו לרויטרס כי אזור התקיפות הוא מוקד התקשורת והלוגיסטיקה של חיזבאללה בדרום סוריה, סמוך לגבול עם ישראל. לפי עריק מצבא סוריה, בין המטרות היו בסיסים של שתי חטיבות של צבא סוריה, שבהן הוטמעו לוחמי הארגון השיעי הלבנוני, וכן מצבור רקטות הסמוך אליהן וקרוב לגבול לבנון.

גורמי אופוזיציה אמרו לרויטרס כי לחיזבאללה יש עתה תפקיד מפתח בקוניטרה, שעליה השתלט מחדש הצבא במתקפתו בדרום במהלך הקיץ האחרון, שם שהוא ככל הנראה מאמן מיליציות שיעיות פרו-איראניות אחרות וכן מורדים לשעבר. בחודשים האחרונים הרחיבה איראן את נוכחותה הצבאית בדרום סוריה, דרך ביסוס אחיזתו של חיזבאללה.

"ישראל תקפה את האזור מאחר שבסיסי צבא סוריה שם הפכו לקרקע לגיוס פעילי חיזבאללה ומיליציות אחרות על מנת שיישלחו לקוניטרה", אמר סעיד סיף, גורם באופוזיציה הסורית.

עוד באותו נושא

דב של נייר: רוסיה רוצה מישראל רק דבר אחד

לכתבה המלאה
בסיס צבאי איראני שהוקם ליד אל-כיסווה שבסוריה. (צילום: Digital Globe, McKenze intelligence Services ,BBC), מערכת וואלה! NEWS
בססי איראני ליד אל-כיסווה שבסוריה/מערכת וואלה! NEWS, (צילום: Digital Globe, McKenze intelligence Services ,BBC)

על פי פרסומים זרים, במהלך שלוש השנים האחרונות ביצע חיל האוויר תקיפות באל-כיסווה נגד ניסיונות ההתבססות האיראניים בסוריה ומאמציה של טהראן להעביר אמצעי לחימה לידי חיזבאללה.

בדצמבר בשנה שעברה דיווחו כלי תקשורת זרים על תקיפה של חיל האוויר בבסיס שמקימה איראן באל-כיסווה. במהלך התקיפה שוגרו טילי אוויר-קרקע אל המתקן, שנמצא כ-15 קילומטרים מדרום לבירת סוריה, כשלפי הארגון הסורי לזכויות אדם, היעד שהותקף היה מחסן תחמושת של צבא סוריה. גם בחודש מאי דווח בכלי תקשורת סוריים כי חיל האוויר תקף בבסיס המשמש את פעילות הכוחות השיעים באותו האזור, ועל פי הדיווחים השמיד טילים שהיו שייכים לאיראן או לחיזבאללה.

תיעוד היירוטים:

במהלך התקרית עם רוסיה, שהתרחשה ב-17 בספטמבר, הופל מטוס סיור רוסי על ידי טילים סוריים בעת תקיפה ישראלית בלטקיה. בישראל דוחים את האשמה לתאונה, שבה נהרגו 15 אנשי צוות רוסים, ואומרים כי המטוסים כבר היו מחוץ לאזור בעת הפלת המטוס. עם זאת, רוסיה דחתה את הגרסה ואמרה כי חיל האוויר פעל בפזיזות והשתמש במטוס האיליושין 22 כפיתיון. בעקבות זאת, הורה משרד ההגנה של רוסיה על שורת צעדים, בהם הצבת מערכת הנ"מ המתקדמת S-300 במדינה, אך זו טרם הפכה למבצעית בידי צבא סוריה.

(עדכון ראשון: 21:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully