וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובש, זוהמה ומזון מקולקל: הסכנה לפעוטות ברשת המפעילה עשרות מעונות

28.11.2018 / 19:24

דוחות של משרד הבריאות שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפים הזנחה חמורה במעונות היום של רשת "אמונה". בין הממצאים: תחזוקה לקויה, משחקים בשירותים ותשתיות פגומות. "הילדים חולים ונמצאים בסיכון", אמרו ההורים, ברשת טוענים כי "רוב מוחלט מהליקויים כבר תוקנו"

מעון אמונה פתח תקווה, נובמבר 2018. ראובן קסטרו
ממצאים חריגים במעונות הרשת. מעון "אמונה" בפתח תקווה/ראובן קסטרו

דוחות תברואה של משרד הבריאות שהגיעו לידי וואלה! NEWS ומתפרסמים כאן לראשונה, מציגים ממצאים חריגים ברשת מעונות היום "אמונה". בין הממצאים - צואת חתולים בארגזי החול, פעוטות משחקים בשירותים ומארזי מזון שפג תוקפם.

מדובר בעשרות דוחות שנחשפים כעת, בעקבות פניית התנועה לחופש מידע למשרד הבריאות. הדוחות נערכו על ידי מפקחי המחוזות ומהן עולה תמונה קשה של הזנחה, ליקויי תברואה חמורים, פגיעה חוזרת באיכות המזונות וסכנה ממשית לבריאות הפעוטות ברשת.

רשת מעונות היום ששייכת לתנועת "אמונה", היא השלישית בגודלה בישראל, ומפעילה 135 מעונות ברחבי הארץ. "צוותי המעונות עברו הדרכה מקיפה בנושאי תזונה נכונה, ומושם בהם דגש על איכות המזון, על תפריטים מאוזנים ומזינים ועל הרגלי אכילה נכונים", נכתב באתר הרשמי של התנועה. "מעונות אמונה נמצאים תחת פיקוח מקצועי של משרדי הממשלה ושל מפקחות פדגוגיות מטעם התנועה".

עוד בוואלה! NEWS
עשרות ק"מ מעבר לקווי האויב: חילוץ לוחמי השייטת מעומק לבנון נחשף
ירושלים בתחתית ומי מדורגת ראשונה? איפה הכי טוב לחיות בישראל
"עלוב נפש" ו"פופוליסטית": דיון על פורנו בכנסת ירד לפסים אישיים

מעון יום אמונה, לבונטין 32 נתניה. שלומי גבאי
אין נעילה לארון חומרי הניקוי. מעון לבונטין בנתניה/שלומי גבאי

לפני כמה חודשים נערכה ביקורת במעון "אמונה" ברחוב דוכיפת בנתניה. במקום נמצאו מזונות רבים שפג תוקפם, כמו למשל חמישה מארזי דגים מסוג פילה שאוחסנו במקפיא ו-13 מארזי אורז. כמו כן, הדוח חשף שאין במקום מנדף מעל הכיריים לנטרול וסילוק אדים וגזים, ובמחסן חומרי הניקוי המשמש גם כחדר כביסה, נמצא המקרר עם האוכל של הפעוטות. עוד עולה מהדוח שמזון יבש מאוחסן על מדפים חלודים המכוסים בנייר מתקלף.

המפקח שערך את הדוח הורה להתקין מנדפים מעל מתקני הבישול ולחברם למתקן קליטה וכן הזהיר שמדפי המזווה עלולים להוות מסתור לחיידקים. בנוסף, דרש המפקח לטפל בדחיפות באוכל שפג תוקפו. "אין לצרוך מוצרים אלו, יש להשמידם לאלתר. כמו כן, יש להקפיד שלא יוחזקו מוצרי מזון שפג תוקפם", כתב בדוח.

ליקוי נוסף שעולה בדוח הוא התשתיות הלקויות במעון. "ארון חומרי הניקוי רקוב, כיור רחצת התינוקות מלא בעובש, כמו כן מיטת ההחתלה קרועה", נכתב בדוח. "באשר לחצר הגן, לא הוצבה גדר צפופה שתמנע כניסת בעליי חיים לשטח החצר, החצר מלאה בפסולת עלים ויש ריח של צואת בעלי חיים. יש לבצע ניקיון יסודי בחצר".

בעקבות הממצאים נערכה ביקורת חוזרת במעון לפני כחמישה חודשים, אך ישנם ליקויים שטרם תוקנו ביניהם לא הותקף מנדף וכן בחלק מהגדר היקפית בחצר לא הוצבה רשת צפופה כמתחייב.

עוד באותו נושא

מצלמות בכל פעוטון: אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק לתיעוד המעונות

לכתבה המלאה
מעון אמונה ראש העין , נובמבר 2018. ראובן קסטרו
החול אינו מכוסה. מעון היום בראש העין/ראובן קסטרו

לפני כשנה הוגשה למשרד הבריאות תלונה חריפה על מעון היום של התנועה בשכונת ג'סי כהן בחולון. אם לתאומים המתחנכים במעון, דיווחה על ליקויים משמעותיים שמצאה. "אני באמת כבר לא יודעת למי לפנות ומי יוכל לעזור", סיפרה במכתב ששלחה, "במעון יש רחבה ענקית שזו בעצם חצר והיא מלאה בחולות שלעולם לא מכוסים ושחתולים עושים בהם את הצרכים שלהם במהלך הלילה. כך, הילדים שלנו באים בבוקר ומשחקים בהם ומכניסים אותם לפה ואז מקבלים חיידקים וזיהומים".

קבוצת הורים מהמעון פנו לתנועת "אמונה", למפקחת ולמנהלת אולם לדברי האם, דבר לא נעשה. "זה לא סיפור של חודש חודשיים, זה סיפור של שבע שנים שנמשך והמצב רק מחמיר". בין התלונות, דיווחה האם שחצר המעון מוזנחת והמעון נראה כמו מבנה נטוש. "הברזנט שכביכול מהווה גג לחצר של המעון כולו קרוע וזה ממש עלוב. יש רטיבות בכל מיני מקומות בגן וברגע שיתחיל הגשם זה רק יחמיר".

עוד סיפרה, שילדיה מתחנכים במקום זו השנה הראשונה, וכבר בתחילת השנה הם חלו. "שני ילדי קיבלו שלשולים והקאות כמו שבחיים לא היה להם", כתבה האם. "אני רוצה להביא להם (לילדים) מוצץ שאני משאירה בגן וכל המוצץ מלא בחול. היום לא בונים גנים ומעונות עם חול, אלא רק עם דשא או פי.ווי.סי ואפילו גנים שיש בהם חולות דואגים להחליף אותם בגלל לכלוכים", כתבה וסיכמה - "אנא עזרתכם הדחופה".

עו"ד רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע. איליה מלניקוב, מערכת וואלה!
"להרחיב את מערך הפיקוח". עו"ד אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע/מערכת וואלה!, איליה מלניקוב

בחודש אוקטובר בשנה שעברה נערכה ביקורת במעון נוסף בנתניה ברחוב לבונטין. מתוך הדוח עלה שחומרי הניקוי מונחים על מדף האוכל ליד מוצרי מזון. כמו כן, בכיתת פעוטות הבוגרים אין נעילה לארון חומרי הניקוי ואין חומרי חיטוי למשטחי ההחתלה. עוד נכתב, שתצפית על המקום מצאה פעוטות משחקים בחדרי השירותים. עורך הדוח הורה לדאוג לנעילת הארון, לדאוג לתמיסת חיטוי ולחטא את משטח ההחתלה בין ילד לילד. כמו כן, נכתב שאין לאפשר משחק בחדר השירותים ולהפריד בין אוכל לחומרי ניקוי.

גם בפתח תקווה קבוצת הורים ממעון "אמונה" ברחוב החשמונאים בעיר, הגישה תלונה למשרד הבריאות בחודש אפריל האחרון עקב תחלואה חוזרת של הילדים, וגם במעון הזה נמצאו ליקויים רבים. כך למשל, המזון אוחסן מחוץ למטבח, לא נמצא במקום מזווה, רק מקרר אחד פעל ולא הייתה הפרדה בין מזון גולמי למזון מוכן. עוד נכתב בדוח שאין מכסה לפח החיתולים המלוכלכים, חסר מתקן סבון מקובע לקיר, ויש עובש סביב מקומות הרחצה. על חצר המעון נכתב כי הצוות לא השלים את סגירת היוטה סביב החצר ובעלי חיים יכולים להיכנס למקום.

במעון "אמונה" בראש העין גם עלה נושא החול בחצר. בין הממצאים נכתב שבביקורת במעון זה לא היה כיסוי למשטח החול בחצר של כיתת הפעוטות, וכן המזרונים נערמו בניגוד להנחיות משרד הבריאות.

הליקויים במעון "אמונה" בחצור הגלילית

בעקבות דיווח על מספר ילדים מחצור הגלילית שנדבקו בהרפס השנה, בחודש מאי האחרון נציגי לשכת הבריאות בנפת צפת ערכו ביקורת במעון "אמונה", שם לומדים הילדים. במהלך הביקורת התגלה עובש, רטיבות וצבע מתקלף בתקרות, על הקירות ובפינות ההחתלה. עוד נכתב בדוח שאין רשתות על החלונות, אין מדי טמפרטורה, אין מכסים על האסלות וחלקן אף אינן פעילות. גם חלק מהכיורים במעון אינם עובדים, אין מתקנים לגלילי נייר לשידות ההחתלה, ארון חומרי החיטוי והניקוי אינו נעול. יחד עם כל אלו, בקבוקי התינוקות מאוחסנים בפינת ההחתלה ולא באזור נקי ומיועד לכך.

בנוסף, המזון המוכן מאוחסן באותה יחידת קירור עם ירקות וביצים ולא נעשה שימוש בחומרי ניקוי המותרים לחיטוי מזון, ירקות ופירות. עוד נכתב שהמקפיא אינו תקין ומלא בגושי קרח ובחצר המעון נמצאו הפרשות בעלי חיים, ואין מספיק שטחים מוצלים התואמים את דרישות החוק.

כל הליקויים האלו נמצאו למרות שזו אינה הפעם הראשונה שנערכה ביקורת במקום. כבר בחודש מרץ 2015 נכתב דוח המצביע על רטיבות, וצבע מתקלף, אחסון לא בטיחותי של חומרי ניקוי, וחול בחצר שאינו נקי.

"מידע ודוחות מהסוג הזה מלמדים על חשיבות הפיקוח הממשלתי", אמרה לוואלה! NEWS מנכ"לית התנועה לחופש המידע עו"ד רחלי אדרי. "המדינה צריכה לשאוף להרחבת מערך הפיקוח של מעונות היום גם על גופים פרטיים. מידע מסוג זה חייב להיות חשוף ונגיש ואנו מצפים שלא נידרש להגיש בקשה זו מחדש וזה יובא לידיעת הציבור באתר המשרד".

תנועת אמונה: "הדברים מעוותים את המציאות"

יצחק רט, דובר תנועת "אמונה" טען בתגובה כי "כל ביקורת היא מקובלת, נכונה לשעתה ומתאימה לזמן קיומה. כל תקלה, ובעיקר כזאת שיש בה השפעה בריאותית או בטיחותית - מחייבת תיקון מידי. אלה שתי נקודות המוצא, שמנחות את הנהלת "אמונה" והאגף לגיל הרך". עוד הוסיף רט "כאשר מצרפים ומציגים יחדיו דוחות ביקורת שנכתבו לאורך שנים, בזמנים ובמקומות שונים ובנושאים שכמעט ואין חוט המקשר ביניהם וכאשר מחברים הערות משמעותיות עם הסתייגויות קלות ערך לעתים ארעיות, ואפילו רגעיות, הסך הכולל של הדברים מעוול ומעוות את המציאות".

"אמונה מפעילה ברחבי הארץ, מזה עשרות שנים, רשת מסועפת ורחבה הכוללת 130 מעונות יום ושמם הטוב הולך לפניהם", טען רט. "משרד הבריאות, כמו האגף למעונות המפוקחים שבמשרד הרווחה, מקיים כמה וכמה ביקורות מדי שנה. השארה סבירה היא שבארבע השנים המצוינות על ידך (2015-2018) נערכו במעונות אמונה למעלה מ-500 ביקורות פתע, ללא תיאום והכנה מוקדמת".

רט המשיך ואמר, "בעיניי, מיותר לציין מתוך ידיעה והכרות קרובה את המערכת - הרוב המוחלט מבין הליקויים המפורטים, שנמצאו בחלק קטן מן המעונות, והיו נכונים לעת כתיבתם, כבר תוקנו ונוקו, שופצו והותאמו, הורחבו וסומנו כנדרש. מטבע הדברים, לא מן הנמנע שגם היום אפשר לגלות תקלות וליקויים אחרים במקומות נוספים. בדיוק בשביל זה קיימת ביקורת, הן חיצונית, והן פנימית ומקצועית, בראשות המנכ"ל, ראשי האגף לגיל הרך והמפקחות, כדי לעקוב ולפקח, להעיר ולהאיר, לשבח ולנזוף, ובסופו של דבר לשפר, לייעל, להבטיח בריאות ושמחת חיים ולהמשיך מתוך אמונה שלמה בדרך החינוכית, שמוכיחה את עצמה, וכן להעצים את חוויות הילדוּת היומיות של הפעוטות מגיל חצי שנה ועד שלוש שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully