וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא מכיר את הצו": נציג מפעלי ים המלח ממשיך במועצה בניגוד לחוק

26.11.2018 / 18:34

לאחר חשיפת וואלה! NEWS, בניגוד לצו שהוציא מנכ"ל משרד הפנים, נציג המפעלים ממשיך להשתתף בישיבות של המועצה האזורית תמר. התושבים זועמים, אך הנציג טובי שור טען שהוא "לא מכיר את הצו". ראש המועצה תקף את מנכ"ל משרד הפנים: "לא יודע מה הוא סח ומה הוא מדבר"

מפעלי ים המלח. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
"לא מכירים את הצו". סערת מפעלי ים המלח והמועצה האזורית תמד ממשיכה/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

הבחירות לרשויות המקומיות הסתיימו, ולמרות שמשרד הפנים הוציא תיקון לצו שאפשר לחבר מטעם מפעלי ים המלח להיות נציג מועצה באופן אוטומטי, אתמול (ראשון) התקיימה הישיבה הראשונה במועצה האזורית תמר ונציג המפעל, טובי שור, הגיע להשתתף בישיבה כחבר מועצה מן המניין, זאת לאחר שהיועץ המשפטי של המועצה טען כי הם "לא יודעים על שום צו שהוצא".

כפי שנחשף בוואלה! NEWS, במשך שני עשורים התמנה באופן אוטומטי חבר מטעם מפעלי ים המלח לנציג במועצה האזורית תמר, המועצה העשירה ביותר בישראל. הנציג מונה פעם אחר פעם ללא בחירות, באמצעות תיקון לחוק שנעשה מלפני שלושים שנה בו ניתן למנות חבר שאינו גר בתחומי המועצה באישור שר הפנים.

עוד בוואלה! NEWS
חשד לרצח בגליל: גופת נעדרת בת 16 נמצאה בגוש חלב
מנותק מהעם: הזעם על התנשאות מקרון שורף את רחובות פריז
רגב תוקפת: כחלון ברח מאחריות; ליברמן נאמן רק לאגו שלו

מסמך - אריה דרעי. .
"לא קיימת עוד הצדקה מספיקה להוראה ייחודית זו". המסמך לביטול הצו עליו חתם השר אריה דרעי/.

הגעת שור כחבר מועצה מתרחשת לאחר שמנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, הוציא תיקון לצו שמבטל את הצו שהוצא בשנת 1986 על ידי שר הפנים דאז יצחק חיים פרץ ומנכ"ל משרד הפנים אריה דרעי המשמש היום כשר הפנים. לפי צו המועצות המקומיות נקבע כי "בנוסף לחברי המועצה הנבחרים יכהן במועצה האזורית תמר חבר מועצה נוסף שיתמנה על ידי שר הפנים ושייצג את אזור סדום". עוד נכתב שהוראה זו נקבעה כחריג לכלל הקבוע בצו המועצות המקומיות לפיו חברי המועצה נבחרים בידי תושבי היישובים במועצות האזוריות. "לאחר חלוף מספר עשורים ולאור המציאות שהשתנתה נמצא כי לא קיימת עוד הצדקה מספיקה להוראה ייחודית זו. על כן, מוצע לבטל את הצו כך שיוותר ההסדר הכללי לפיו רק תושבי המועצה בוחרים את חברי המועצה", נכתב בביטול הצו.

עוד באותו נושא

בחסות המדינה: הנציג של מפעלי ים המלח במועצה העשירה בישראל

לכתבה המלאה
מרדכי כהן באירוע הכרזה על שינויי גבולות בין רשויות מקומיות בצפון 13 ביולי 2017. ערן גילוורג, ערן גילווארג
הורה לבטל את הצו אך בשטח מסרבים להכיר בזה. מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן/ערן גילווארג, ערן גילוורג

בשיחה עם וואלה! NEWS אמר נציג המפעלים במועצה, טובי שור, שהוא לא מכיר את הצו של משרד הפנים. לאחר שהוקרא לו הצו בשיחת טלפון אמר: "אז בצו מנכ"ל משרד הפנים אומר שזה מוצע, אז מה". במהלך השיחה נשאל האם הוא עובר בעצם על החוק?, אך שור ענה: "תדברי עם מי שצריך לדבר" וניתק את הטלפון.

לא מכיר את הצו אך שלח מכתב המבקש את חידוש מינויו

למרות טענתו של שור כי הוא לא מכיר שום צו, ב-4 בנובמבר שלח נשיא חטיבת האשלג מכתב מטעם מפעלי ים המלח למשרד הפנים בבקשה לחדש את מינויו של שור כציר נוסף במליאת המועצה האזורית תמר. "נבקש לדאוג לכך ששר הפנים או מי שהוסמך לכך על ידו, יאריך את מינויו של הציר הנוסף מטעם אזור סדום במליאת המועצה האזורית תמר לתקופת כהונה נוספת שתחילתה עם תחילת כהונתה של המועצה החדשה", נכתב במכתבו של נשיא האשלג. "כמו כן, נודה על פרסום המינוי ברשומות בהתאם לסעיף 7 בצו הנ"ל", אך בקשה זו נדחתה על ידי שר הפנים דרעי.

בקשה לחידוש המינוי של טובי שור. -, .
מבקש להאריך את המינוי של שור. המכתב שנשלח למשרד הפנים מטעם מפעלי ים המלח/., -

"הכל ממשיך רגיל כאילו זה העסק הפרטי שלהם"

תושב המועצה האזורית תמר סיפר לוואלה! NEWS כיצד בחסות היועץ המשפטי של המועצה, השתתף נציג המפעלים בישיבות. "בישיבת המועצה הראשונה שהתקיימה אתמול, יורם זמיר היועץ המשפטי, אמר שהם לא קיבלו שום הנחייה ממשרד הפנים לגבי נציג המפעלים, ומכיוון שעד עכשיו זה היה מינוי מתגלגל שלא דרש אישור, בניגוד לצו שלא אומר כך, הם לא רואים סיבה לשנות את הקיים", הסביר התושב. "בתוך כך, טובי שור, נציג מפעלי ים המלח, נכנס כחבר מועצה כפי ששימש כל השנים. כך, נחשף הקשר המיוחד והחינני בין המועצה לבין מפעלי ים המלח ונחשפו דרכי עבודתה בכך שכל בחירות הם היו צריכים לפנות לשר הפנים כדי לקבל מינוי מחדש אך עשו את זה. היה להם טוב כשזה היה רדום, מתחת לרדאר ושהם עושים מה שהם רוצים מחוץ להגדרת המחוקק". עוד הוסיף שמדובר "באזלת יד של משרד הפנים" וטען שבבחירות האחרונות שמו מפקחת שלא היה לה "מושג וחצי" בנושא ולדבריו, היא התייחסה לתלונות בצורה מגוחכת.

חבר מועצה לשעבר אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי לא ברור למה הוא ממשיך להשתתף בישיבות המועצה. "הייתה החלטה של מנכ"ל משרד הפנים שמבטל את ההחלטה, אך אתמול הוא הופיע והיועץ המשפטי של המועצה אמר לחברי המליאה שהם לא קיבלו הוראה בכתב ולכן הוא ממשיך לתפקד כחבר מועצה, והמשיך להצביע בהצעות", אמר חבר המועצה. "זאת שערורייה, מצד אחד הצו של מנכ"ל הפנים קיבל החלטה ומצד שני הכל ממשיך רגיל כאילו זה העסק הפרטי שלהם. הייתי בשוק כשראיתי את זה אתמול, זה פשוט אבסורד שבן אדם נכנס למליאה מבלי לעבור מערכת בחירות והוא גם לא תושב המועצה. אני חושב שזה חמור מאוד במיוחד אחרי שיצאה החלטה של מנכ"ל משרד הפנים", הוסיף.

עידן עופר. קובי אליהו
"התרגל שזה הגיוני שאחד מחברי ההנהלה שלו יהיה חבר מועצה". הבעלים של מפעלי ים המלח, עידן עופר/קובי אליהו

דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית תמר, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS "אין לנו שום צו ומשרד הפנים לא שלח לנו מכתב. המשרד שאל את דעתנו ואמרנו שצריכים להיות בחירות דמוקרטיות, ושהוא לא צריך להמשיך לשמש כחבר מועצה", אך עם זאת, אמר שלא קיבלו חזרה שום צו המורה על ביטול ההשתתפות שלו. לאחר שהוסבר לראש המועצה כי הצו מפורסם ברשומות משרד הפנים ונשאל האם זאת עבירה על החוק? הוא ענה: "אנחנו לא עוברים על שום חוק. מה את מקליטה אותי?", וניתק את השיחה.

חמש דקות לאחר שניתק את השיחה התקשר ליטבינוף שוב, ואמר "מרדכי כהן לא יודע מה הוא סח ומה הוא מדבר - יש צו של השר שהוא לא חתום". לדבריו, הם התקשרו למנהל המחוז ושאלו איך עליהם לנהוג. "המנהל הסביר שכל עוד הצו לא חתום אנחנו לא עוברים על החוק והדברים ממשיכים כרגיל", אמר ליטבנוף. "אנחנו לא עוברים על החוק, אנחנו מתנהלים על פי יועצים משפטיים שאומרים לנו בדיוק מה לעשות. כל עוד לא פורסם - הצו הזה לא תקף. תשלחי לי בבקשה את הצו", הוסיף.

דב ליטבינוף ראש המועצה האזורית תמר. ישראל מלובני,
"מנכ"ל משרד הפנים לא יודע מה הוא סח ומה מדבר". ראש המועצה אזורית תמר, דב ליטבינוף/ישראל מלובני

נציגי לובי 99 טוענים כי ליטבינוף נצפה היום במזנון החלבי של הכנסת אחרי השיחה עם וואלה! NEWS נסער ודיבר עם יועציו המשפטיים. "אני נתתי לו להצביע, הם הטעו אותי, גרמו לי לעבור על החוק", אמר ליטבינוף לדבריהם.

יאיא פינק מנכל לובי 99 הוסיף כי "מסתבר שחברת כי"ל והמועצה האזורית תמר חושבות שניתן להמשיך את קשרי ההון שלטון ולסובב את האינטרס הציבורי על האצבע. עידן עופר התרגל לעולם שבו זה הגיוני שאחד מחברי ההנהלה שלו יהיה חבר מועצה וחבר וועדת איכות הסביבה ותכנון ובנייה בלי בחירות. אנחנו מתכוונים לא להניח לעניין הזה עד שהשערורייה הזאת תיפסק".

משרד הפנים מסר בתגובה כי "ביום ה20/11/18 פורסם ברשומות צו המועצות המקומיות (מועצה אזורית תמר) (ביטול). עפ"י הצו מבוטלת נציגות אזור סדום במליאת המועצה האזורית תמר. לפיכך אין משמעות להשתתפות הנציג במליאת המועצה ולהצבעתו. מחוז דרום במשרד הפנים הונחה לחדד במועצה האזורית תמר את משמעות התיקון לצו".

"צו משרד הפנים הובא לידיעתנו רק היום. החברה תכבד כל החלטה של משרד הפנים בנושא", נמסר ממפעלי ים המלח.

מהמועצה האזורית תמר נמסר שראש המועצה פנה ליועצים המשפטיים ופעל על פי המלצתם. "בהמשך התברר שנפלה טעות מצערת אצל היועצים המשפטיים, והמועצה פועלת כדי שטעות כזו לא תקרה בשנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully