וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות המדינה: הנציג של מפעלי ים המלח במועצה העשירה בישראל

3.9.2018 / 9:00

חשיפת וואלה! NEWS: במשך כשני עשורים מתמנה נציג של המפעלים למועצה האזורית תמר, אוטומטית וללא בחירות. זאת בעקבות תיקון לחוק מלפני כ-30 שנה, לפיו ניתן למנות נציג שאינו גר בתחומי המועצה באישור השר. התושבים: "זה אבסורד". משרד הפנים: המינוי ייבחן מחדש

מפעלי ים המלח. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
מפעלי ים המלח. ארכיון/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

בעוד כחודשיים יתקיימו הבחירות ברשויות המקומיות אלא שבמועצה האזורית תמר, העשירה ביותר בישראל, מתמנה אוטומטית נציג למועצה שלא גר בתחומיה. הדבר נעשה על פי חוק מלפני יותר משלושים שנה, עליו חתם שר הפנים דאז, לפיו ניתן לבחור חבר מועצה שלא גר בגבולותיה אם קיבל לכך את אישור השר. אלא שמאז הנוהל ממשיך ללא אישור פרטני.

על בסיס אותו חוק, במשך יותר משני עשורים מתמתנה אוטומטית למועצה שבתחומה נמצאים מפעלי ים המלח נציג מהמפעל, מבלי שנבחר על ידי התושבים, ובאופן זה מייצג בין השאר גם את האינטרסים של בעלי המפעל, איש העסקים עידן עופר העומד בראש כי"ל. "זה אבסורד, לא ייתכן שנציג של עידן עופר בעלי המפעל, יהיה 'שוטר' של תעשיות ים המלח", הלין תושב האזור.


עוד בוואלה! NEWS
איראן עונה לאיומי נתניהו: "עומד ליד כור גרעיני ומחרחר מלחמה"
האתגר האחרון של איזנקוט: המערכה נגד התבססות איראן בסוריה
מנהיג חמאס בעזה: "עדיין אין נוסח סופי להסכם ההסדרה"

אריה דרעי בכנס סגור של מפלגת ש"ס: "אגורה אחת לא הלכה למקורבים". באדיבות איתי גדסי, רדיו קול חי, עריכה: שניר דבוש, מערכת וואלה! NEWS
שימש כמנכ"ל המשרד בזמן שההתיקון אושר. השר דרעי/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות איתי גדסי, רדיו קול חי, עריכה: שניר דבוש

בשנת 1986 כיהן הרב יצחק חיים פרץ כשר הפנים. תחתיו כיהן כמנכ"ל המשרד הרב אריה דרעי, המשמש כיום כשר הפנים. באותה תקופה נעשה תיקון לחוק המועצות המקומיות בעניין המועצה האזורית תמר, לפיו "המועצה תהיה מורכבת מנציגי היישובים ומנציגים נוספים שימנה השר שייצגו את אזור סדום". כך, על פי החוק, בכל בחירות יצטרך שר הפנים לחתום מחדש ולאשר את חברות הנציג, אלא שבפועל מאז התיקון בכל קדנציה מתמנה באופן אוטומטי נציג מטעם חברת מפעלי ים המלח לכהן כחבר בה.

חברי המועצה הסבירו כי החלטת משרד הפנים ניתנה כשמפעלי ים המלח היו בבעלות המדינה. אלא שמאז החברה הועברה לידיים פרטיות - ובשנת 1992 המפעלים נמכרו לשאול אייזנברג היה אז מבעלי כי"ל, והחוק לא השתנה. כך, המועצה מורכבת משישה נציגים, בהם נציגי יישובים ונצי של המפעלים הממונה באופן אוטומטי. "התיקון לחוק מעורפל לחלוטין", אמר חבר לשעבר במועצה בשיחה עם וואלה! NEWS. "הוא נועד להכניס נציג מהמפעלים שהיו בבעלות ממשלתית והיו שייכים לציבור. היום מפעלי ים המלח נמצאים בבעלות פרטית של משפחת עופר".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
עידן עופר. קובי אליהו
נציג מטעמו מכהן במועצה. עידן עופר/קובי אליהו

כך, בשתי הקדנציות האחרונות מכהן כחבר מועצה טובי שור, על תקן נציג המפעילים. טובי משמש כראש אגף תשתיות בחברת מפעלי ים המלח ובמקביל הוא גם חבר בוועדות שונות כמו תכנון ובנייה.

טובי אינו מתגורר בתחומיה של המועצה האזורית תמר. כשנשאל בשיחה עם וואלה! NEWS אם יש היגיון בכך שבמועצה האמונה על אחד ממשאבי הטבע החשובים של מדינת ישראל יתמנה אוטומטית נציג של חברה בבעלות פרטית, ענה: "אני לא יודע אם אני יכול לדבר, זו לא החלטה שלנו אלא של משרד הפנים. זה קיים עשרות שנים, אני לא החלטתי אם תהיה נציגות במועצה או לא. ההחלטה הזאת קיימת מאז קום המועצה, זה לא השתנה".

"איך משרד הפנים לא רועדים כשהם מכניסים נציג של טייקון למועצה?"

לפי אחד מחברי המועצה, נציג המפעלים נוכח כמו שאר החברים בישיבות ומצוי בצמתי קבלת ההחלטות. "כמו כל חבר מועצה, הוא משתתף בכל ישיבות המועצה בהם מחליטים על המדיניות שלה ומנהלים תקציבים בסך 150 מיליון שקלים", סיפר חבר המועצה. "הוא שותף בשלוש ועדות במועצה - תכנון ובנייה, איכות הסביבה ושימור אתרים. זה אבסורד. אם הוועדה לאיכות הסביבה צריכה להיות השוטר של כל התעשיות של ים המלח לא ייתכן שישב שם נציג של עידן עופר ויצביע - זאת הזייה".

חבר המועצה שב והזהיר מפני מצבים בהם עלולים להיווצר ניגודי עניינים בין המפעל לתושבי המועצה. "איך למשל, מחלקת ההנדסה של המועצה יכולה לחקור מה קרה באסון אשלים כשיש חבר מועצה שהוא נציג של המפעלים שמלווה את זה?", תהה. לדבריו, התחושה היא שבמקום שהמועצה תהיה השוטר, הממשלה והציבור נמצאים תחת מרותם של המפעלים והם שותפים לניהול הציבורי של המועצה הזאת. "אני לא מבין איך למשרד הפנים לא רועדת היד לפני שהם מכניסים נציג פרטי של טייקון למועצה אזורית ציבורית. במקום שהמועצה תהיה חזקה נגד מפעלי ים המלח היא נהנת מהארנונה של המפעלים וגם רצה לממשלה לבקש פיצויים".

המלצות הועדה המקומית לתכנון ובניה תמר. צילום מסך
פרוטוקול המועצה האזורית תמר - ישיבת הוועדה לתכנון ובניה בה השתתף שור/צילום מסך
"משרד הפנים רוצה להקים את העיר סדום מחדש, זאת פשוט בדיחה"

בכל דיון שמתקיים בוועדה בנוגע לאחד מיישובי המועצה, הנציגים מאותו יישוב לוקחים בו חלק, אך נמנעים מההצבעה. כך גם במקרה של מפעלי ים המלח: בפרוטוקול דיון מוועדת תכנון ובנייה שהתקיים ב-28 בינואר השנה, דנו בפרויקט הסדרת מגרשי תעשייה במפעלי ים המלח. שור אמנם נמנע מהצבעה בדיון זה, אך השתתף בדיון בשני כובעים, כחבר מועצה, וכנציג מפעלי ים המלח. במהלך הדיון הביע שור את דעתו וכתוצאה מכך היה יכול להשפיע על שאר חברי המועצה.

"היה לי חשוב להסביר שעשינו את התכנית הראשונה על מנת שיהיה לנו יותר קל להוציא היתרי בנייה ובתכנית השנייה הסדרת שימושים במצב הקיים", אמר אז שור. "לאור לוחות הזמנים היינו חייבים לקדם את התוכנית ולכן שוב זה הוגש בשתי תכניות שונות".

אף על פי שתושבים וחברי מועצה זועמים על התיקון של משרד הפנים, רבים מהם מסרבים לדבר על כך בגלוי, מחשש לחיסול חשבונות. "מפעלי ים המלח דומיננטיים מאוד בתחום של תשלום הארנונה", סיפר חבר מועצה נוסף בשיחה עם וואלה! NEWS. "הטעות הגדולה היא של מפלגת העבודה בשעתו שנתנה את המשאב הזה לידיים פרטיות ומאז הם עושים מה שבא להם באזור. להערכתי כבר 25 שנים יש להם נציג במליאה שהוא בעל זכות הצבעה מלאה, זה אבסורד שכל חברי המליאה צריכים להיבחר ופה יש אדם שמקבל מינוי באופן אוטומטי. הוא מייצג את המפעלים לטוב או לרע ויש לו אינטרס".

"סטואציה הזויה שיש לתקנה"

גם בכירים לשעבר במשרד הפנים לא מבינים איך התקבלה החלטה שכזאת ואת הסיבה שעדיין ממשיכה להתקיים. "מדהים שנושא כזה נמצא מתחת לרדאר כל כך הרבה שנים, וזה בהחלט מסביר כמה מההחלטות המוטות של המועצה האזורית תמר בענייני מפעלי ים המלח וכי"ל", אמר בכיר לשעבר במשרד בשיחה עם וואלה! NEWS.
"ההשפעה של אותם אנשים שלא ברור איך ממנים אותם במועצה היא עצומה. זה מחזק את התחושה שבמפעלי ים המלח יש לאורך שנים מעמד מועדף במועצה על חשבון התושבים. אולי משרד הפנים רוצה להקים את העיר סדום מחדש, זאת פשוט בדיחה".

בכיר נוסף בדימוס התריע כי "זאת סיטואציה הזויה שצריך לתקן אותה. אין ספק שבמשטר דמוקרטי מה שצריך לבוא לידי ביטוי בניהול גוף ציבורי זה רצון התושבים של המקום אך ראוי שההחלטות יתקבלו על ידי התושבים ולא על ידי אנשים בעלי אינטרסים מובהקים".

מפעלי ים המלח. דיויד סילברמן, GettyImages
נציג המפעלים חבר במועצה. ים המלח/GettyImages, דיויד סילברמן

תושב המועצה שזועם אף הוא על המצב, טען כי המצב הקיים מאפשר עיוות מוסרי בחסות החוק. "יש כאן שני עיוותים", הסביר. "הראשון הוא שמדובר בחבר מועצה שהוא לא תושב בה ומצביע על רווחה, חינוך וכו' באזור שהוא בכלל לא גר בו. השני הוא מינוי נציג מפעלים באופן אוטומטי כאשר יתר חברי המליאה עומדים לבחירות.זה מצב לא הגון. אין כאן עבירה כי זה מעוגן בחוק, אבל יש פה עיוות, עבירה מוסרית שגורמת לחוסר צדק. אם יש כאן קשרים של הון שלטון, אני לא יודע, אני מאוד מקווה שלא".

ממשרד הפנים נמסר כי "סוגיית המינוי האמור הובאה לידיעתנו. במועצה אזורית תמר יש נציג למפעלי ים המלח. בכוונת המשרד לבחון את השתלשלות הדברים ובכלל זה את ההצדקה לגבי המשך קיומו של הצו האמור".

ממפעלי ים המלח לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully