וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להסתכל לסינוואר בעיניים: הקריסה שעלולה להוביל למלחמה הבאה

20.11.2018 / 9:55

הכנסת הדולרים מקטאר עשויה להביא להרגעת השטח, אך לפתחו של חמאס עדיין עומדת ההתמודדות עם המצב הקשה ברצועת עזה. אחרי שסינוואר ניצל את ההסלמה כדי לאחד את הפלגים הפלסטיניים, האפשרות של קריסה היא שתכריע האם יפתח במערכה

ניב אהרונסון

כניסת מיליוני הדולרים מקטאר לרצועת עזה הרחיבה את הביקורת נגד הנהגת חמאס ובראשה יחיא סינוואר. לא רק שהנהגת חמאס התחייבה להוריד את גובה הלהבות על הגדר, היא אף החלה לחלק את המיליונים בעיקר לפקידי חמאס ובני משפחותיהם. צעדיו של סינוואר הכעיסו מאוד את שאר הפלגים ברצועת עזה, שרצו גם הם לקחת חלק בחגיגת המיליונים ובטח לא להתחייב על שקט כשמדובר בישראל.

ברקע התעוררו כמה ארגוני טרור פלסטיניים שלא השמיעו את קולם זמן רב, בהם "הארגון לשחרור פלסטין". הצעירים הפלסטינים, בעיקר האקדמאים, מחו על ההחלטה בטענה כי צעדות השיבה לא שייכות לחמאס, והם רעיון שנולד ברחוב ומטרתו למחות על המצב הכלכלי.

עוד בוואלה! NEWS:
יו"ר ועדת הפנים נגד יועמ"ש הכנסת: "לא אאפשר לזילבר להופיע"
חיסול שלישי בתוך שבועיים: סכסוך המשפחות מאחורי הרצח בחולון
ארה"ב: ארבעה הרוגים בתקרית ירי בשיקגו; הרוג באירוע ירי בדנבר

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, במהלך מסע"ת בעזה, 28 באוגוסט 2017. AP
ספג ביקורת פנימית קשה. סינוואר/AP

אותם צעירים, הם אלו שיידו אבנים על שגריר קטאר, מוחמד אל-עמאדי, שהגיע אל רצועת עזה וביקר בגבול באותו יום שישי אחרי כניסת המזוודות עם המיליונים. עמאדי לחש על אוזני הנהגת חמאס להתחייב בתמורה לשקט בגבול, זאת משום שקטאר רוצה להיראות משפיעה. אותם צעירים נעצרו, ומיותר לציין מה עבר עליהם בחדרי החקירות של חמאס.

ביום ראשון בשבוע שעבר נחשף הכוח המיוחד של צה"ל שפעל בלב חאן יונס. סינוואר הושפל כמי שמשכו לו את השטיח מתחת לרגליים. לא רק שכוח מיוחד של צה"ל סייר לו ברצועת עזה וחיסל שבעה מאנשי חמאס, בהם בכיר, אלא גם הצליח להימלט חזרה לישראל. סינוואר בתגובה של פאניקה, סגר את מעברי הגבול ואת הים והתחיל בחקירה. מהלך דומה הוא ביצע אחרי חיסול בכיר חמאס מאזן פוקהא במרץ 2017 , שחוסל ביריות בפתח ביתו.

אתמול (שני) החל חמאס לשחרר את הלחץ ולאפשר לתושבים דיג ויציאה לישראל בכפוף לחקירה. במקביל פרסם הארגון הוראות לציבור שלא לצלם ולא לעלות לרשתות החברתיות את מוקדי ההפצצות ברצועת עזה, או את המכוניות של הכוח המיוחד והציוד שנותר בשטח. מי שיפר את ההוראות, כך אמרו בחמאס - יסתכן במאסר.

עוד באותו נושא

המשלחת המצרית תגיע לישראל: "הוסכם שלא להפר את הפסקת האש"

לכתבה המלאה
פלסטינים מפגינים ברצועת עזה 16 בנובמבר 2018. AP
הפגנות בעזה, בשבוע שעבר/AP

ההתקפה על ישראל הייתה חצי הכוס המלאה. חמאס החליט לנצל את המצב כדי לאחד את הפלגים בחמ"ל מאוחד, זאת על מנת לנתב את האש ולשלוט בתכניות ההתקפה על ישראל, בין היתר כדי לנסות להשכיח את הביקורת נגדו. לפי הרשתות החברתיות, סינוואר התאמץ להצטייר כמגן רצועת עזה ולא כמי שמכר את ההפגנות תמורת מיליוני דולרים ודלק שמגיע מקטאר. התוצאה לכך לא איחרה לבוא. הג'יהאד האסלאמי סיים את הנתק בעקבות 44 שעות של קרב עם ישראל.

פיגוע הנ"ט ששוגר לעבר האוטובוס בגבעת "חץ שחור" סייע לחמאס לבנות נרטיב של ניצחון, זאת על אף שחיל האוויר החריב לחמאס מתקנים אסטרטגיים, ופגע באופן משמעותי בבניין כוחו, במצבורי נשק ואף בארכיב מודיעיני. חשוב לציין כי ישנם חילוקי דעות מהותיים בתוך מערכת הביטחון ויש גורמים בכירים שסבורים שלו חמאס היה רוצה להרוג חיילים, הוא לא היה פוגע בחלקו האחורי של האוטובוס, אלא מוסיף לשגר טילים נוספים לעבר כלי הרכב שהיו חשופים בפניו.

כדי לסגור את שעות הקרב, יש להדגיש כי חמאס היה זה ששיגר מטח רקטות לעבר שטח פלסטיני בצפון רצועת עזה, זאת כדי לא לגרור תגובה ישראלית. העיקר להגיד לציבור שלו: אני אמרתי את המילה האחרונה.

אוטובוס החיילים בנפגע מטיל קורנט בגבול רצועת עזה, 12 בנובמבר 2018. AP
סייע לחמאס לבנות נרטיב של ניצחון. אוטובוס החיילים שנפגע מנ"ט, בשבוע שעבר/AP

סינוואר הבין כי הוא לא יכול להתעלם מהביקורת ברשתות. ברחוב שאלו לאן הם נעלמו בזמן שהפצצות נפלו על בתים. היכן הסתתרו? כתשובה לכל המבקרים ערך חמאס ביום שישי כנס בחאן יונס בראשות סינוואר, בו הוצגו פריטים של הכוח המיוחד הישראלי. לאחר מכן נופף המנהיג באקדח עם משתיק קול שלטענתו שייך לאחד מלוחמי הכוח המיוחד. בשורה הראשונה של הכינוס נכח ראש משלחת המודיעין המצרית, העוסקת בתיווך בין ישראל לחמאס, בראשות הגנרל אחמד עבד אל-ח'לאק. הגנרל צולם לאחר מכן מבקר במקום ההיתקלות של הכוח המיוחד, ומנשק את ידי אחד מילדיו של מג"ד חמאס שחוסל על ידי הכוח המיוחד.

על פי האסלאם, מדובר בצעד שמעיד על צניעות, אך מבחינה פוליטית רצו המצרים לשדר יחסי קרבה עם חמאס ודאגה לאינטרסים של הארגון, זאת במיוחד כשקטאר, שנואת נפשה, פועלת לטובת הפלסטינים באמצעות מיליוני דולרים. המצרים כל כך שונאים את הקטארים שכנראה שהם מקפידים לא לבקר ברצועת עזה במקביל, ואם הביקור בכל זאת מתנגש הם דואגים לישון הרחק מהמלון בו לנים הקטארים.

הדילמות של סינוואר

במערכת הביטחון החליטו לחשב מסלול מחדש ולאכוף באגרסיביות את "הפרימטר הביטחוני", באמצעות הוראות פתיחה באש חדות. "הפרימטר הביטחוני" הם אותם 100 מטרים מערבית לגדר המערכת, שלשטחם אסור לפלסטינים להיכנס בהתאם להסכם הפסקת האש מאז צוק איתן. מסר שהועבר ברוח הוראות אלו לציבור הפלסטיני. בין השנים 2006-2008, בתקופת תת-אלוף במיל' צ'יקו תמיר כמפקד אוגדת עזה, היה הפרימטר ממוקם קילומטר מהגבול הישראלי ומעת לעת, באישור אלוף פיקוד דרום דאז, היה יוצא צה"ל למבצעים ממוקדים פלוגתיים וגדודיים במרחב. זהו הבדל עצום בין הגישה ההתקפית של אז לגישה ההגנתית של היום.

באמצעות מתווכחים המצרים, חמאס העביר מסר לירושלים כי בכפוף לכניסת מיליוני הדולרים, הוא מתכוון להוריד את גובה הלהבות בגבול. עם זאת, אמרו בארגון, כי יעשו זאת בהדרגה כדי לא לעורר ביקורת, שכבר עכשיו מכוונת אליו שוב ברשתות החברתיות, ולא בהכרח רק על ידי פלסטינים מעזה. ההפגנות על הגדר הפכו להפנינג שבועי במהלכו משחקים הצעירים כדורגל, מקבלים אוכל בדוכנים, שומעים נאומים ומתפרעים.

מבחינת הצעירים המתוסכלים, ההפנינג השתלב עם סדר היום שלהם וחמאס יצטרך לפעול בחוכמה כדי לנתק אותם מהגדר. לפי הערכות הוא יקזז את מימון ההסעות והתשתיות שעומדות לרשות המפגינים. לפחות על פי הגישה שיוצאת מירושלים, אין שום בעיה עם ההפגנות כל עוד הן לא אלימות ולא מתקרבות אל הגדר. ישראל כבר העבירה דרישה באמצעות המצרים, לאסור על הבערת צמיגים שמאפשרים בחסות העשן להתקרב אל הגדר ולפגוע בה.

יחיא סינוואר עם הציוד שנלקח מכוח צה"ל בתקרית בעזה - 16 נובמבר 2018. ---, מערכת וואלה! NEWS
נופף באקדח עם משתיק קול שלטענתו שייך לכוח המיוחד. סינואר, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, ---

הכנסת מיליוני הדולרים מקטאר והעברת הסולר, הגז והדלק במימון הקטארי דרך מעבר כרם שלום, יביאו להערכת גורמים מדיניים בירושלים להרגעת השטח. לפחות בחודשים הקרובים השווקים ברצועת עזה יתאוששו ויסייעו בייצור מקומות עבודה. שעות החשמל קפצו מארבע שעות בממוצע ליום לשמונה עד 14 שעות. יש שכונות שכבר יש בהן 24 שעות חשמל. המסרים שיוצאים מעזה כוללות בקשה לאישורי ייצוא של מוצרי טקסטיל ושיתופי פעולה בתחום ההיי-טק. כבר היום יש שיתופי פעולה עסקיים בתחום פיתוח תוכנה.

עם זאת, 54.9% מתושבי רצועת עזה מובטלים. משכורת יומית ממוצע נעה סביב 60 שקלים לעומת 111 שקלים ביהודה ושומרון. גם ההגירה השלילית במגמת עלייה - מתחילת שנת 2018 עזבו את רצועת עזה כ-35 אלף פלסטינים ליעדים שונים בעולם, כשרובם היגרו לשכונת אל-טקסין באיסטנבול שבטורקיה. כל מי שיש לו 3,000 דולר וויזה ממצרים למעבר מרפיח ומשם לשדה התעופה המצרי, קופץ על המציאה. בתחילת השנה הפתיעו 50 רופאים את חמאס כשהחליטו להגר מרצועת עזה. טורקיה מעודדת את המעבר, במיוחד כדי להגביר את ההשפעה על הבעיה הפלסטינית.

לפי הערכות מדינאים, חמאס מעוניין מאוד בשקט כדי ליצור המשכיות להעברת מיליוני הדולרים לרצועת עזה. מדובר במהלך שיסייע לו להרגיע את הרחוב, ולהשתיק את הביקורת גם בתוך הארגון. ההתמודדות עם שאר הפלגים הפלסטיניים בעזה היא סוג של סימן שאלה. אך אלו עדיין לא הדילמות העיקריות שעומדות לפתחו של סינוואר.

פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
חלוקת הכסף הקטארי. עזה/רויטרס

למרות ניסיונו לבנות לעצמו דימוי של פרגמטיסט, סינוואר מניח את הזרוע הצבאית והטרור מעל לאינטרסים של העם הפלסטיני. בחודש ינואר הוא אמור לעבור משוכה הרבה יותר גבוהה והיא הפער התקציבי של אונר"א. לא ברור איך ישיג חמאס 360 מיליון דולר כדי להאכיל 1.3 מיליון פלסטינים שמוגדרים על ידו כפליטים, ולהעסיק 13 אלף עובדים שמהווים את אחד מכוחות השוק המשמעותיים של רצועת עזה. תמונות מהחודשים האחרונים של עובדי אונר"א מתעלפים דקות אחרי ההודעה על הפיטורים בעקבות הקיצוץ בתקציב, הם רק קצה הקרחון של הדרמה שתתחולל בעזה ביום שאחרי.

נתון זה אמור להדאיג לא רק את הדרג המדיני בירושלים, אלא גם את הצמרת הביטחונית שעשויה לקבל את התפרצות הזעם והתסכול בדמות רקטות לעורף מדינת ישראל. משוכה זו היא גבוהה במיוחד אך היא לא היחידה. אבו מאזן הצהיר יותר מפעם אחת כי בכוונתו להטיל סנקציות על חמאס. פעם אחת הוא דחה את הסנקציות לפי בקשה מצרית, זאת כדי לתת עוד סיכוי לשיחות הפיוס הלא נגמרות עם חמאס. בפעם השנייה, הוא הרגיש באי נוחות לדבר על כך כשחיל האוויר הישראלי מרעיד את רצועת עזה בהפצצות.

ללא 100 מיליון דולר שמעביר אבו מאזן מדי חודש לעזה היא תקרוס. לכן כשראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר על האפשרות למערכה רחבה או כשמדברים על רצועת עזה ועל העתיד לבוא, יש לבחון את תזרים המזומנים לפלסטינים - ואז להסתכל בעיניים של סינוואר, כדי להבין מה צפוי לצה"ל בחורף הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully