וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איום על הבריאות שלנו": אב לילד בגן בת"א חלה בחצבת; 110 חוסנו

18.11.2018 / 19:00

צוות בגני ילדים בתל אביב קיבל הודעה ממשרד הבריאות, לפיה אחד מאבות הילדים לקה במחלה. "זה היה ממש סרט רע", אמרה אם של אחד מילדי הגן. בתוך כך, שני חוקים שיסייעו במאבק בהתפרצות החצבת עברו היום בועדת שרים לענייני חקיקה

ShutterStock

דרמה גדולה נרשמה בסוף השבוע באשכול גני ילדים של עמותת ויצ"ו בתל אביב. צוות הגנים קיבל הודעה ממשרד הבריאות, כי אב לאחד מילדי הגן חולה בחצבת. באותו אשכול גנים שנמצא בלב תל אביב ישנם ארבעה פעוטונים, שבכל אחד מהם יש כ-35 ילדים, מגילאי חצי שנה עד ארבע. עם זאת, נראה כי הפחד מהמחלה עושה את שלו, ומוקדם יותר היום (ראשון) אישרה ועדת שרים לענייני חקיקה שתי הצעות חוק העוסקות בנושא.

דובר איגוד רופאי הילדים, אלון ארנון, אמר בתגובה להצעות החוק, "איגוד רופאי הילדים קורא כעת לחברי הכנסת לאשר בדחיפות את הצעות החוק לחובת חיסונים. זה בנפשנו. כפי שהוכח בעבר, לחיסונים השפעה מכרעת על בריאות ילדי ישראל, תרומתם ידועה וחיונית".

מאז התגלה המקרה באשכול הגנים, הגיעו ההורים הנסערים עם ילדיהם אל קופות החולים והמרפאות כדי להיבדק ולהתחסן, ומעל 110 ילדים חוסנו בסוף השבוע. מאז התפרצות החצבת נרשמו בישראל למעלה מ-1,800 מקרים.

"זה היה ממש סרט רע", סיפרה ד', אם אחד מילדי הגן. "התחושה הראשונה היא שמישהו מנסה לפגוע בילד שלך. ביום בהיר אחד אתה מקבל עדכון שהורה אחד לא זהיר במיוחד נדבק במחלה, ומאיים על הבריאות של כולנו. ידענו שהיו מקרים של חצבת בתל אביב, אך לא ייחלנו שזה יתרחש בגן של הגוזלים שלנו".

לקריאה נוספת בנושא:
"בסך הכל חצבת": עשרות תינוקות נחשפו - אך מנהל ביה"ח נותר אדיש
לאור התפרצות החצבת: נאסרה כניסת ילדים לביה"ח מעיני הישועה
ניידות חיסון ואחיות נוספות בטיפות חלב: צעדי משרד הבריאות נגד החצבת

גדר הפרדה בין גן ילדים חרדי לגן ילדים חילוני בירושלים. מגד גוזני
פעוט בגן ילדים/מגד גוזני

ש', אב לילדה מגן אחר באשכול הופתע שהאב החולה לא עדכן את ההורים בעצמו, אלא בפועל נציגי משרד הבריאות עדכנו את צוות הגן. "הוא לא מתבייש האב הזה, ככה הוא משחק בבריאות של כולנו? מה זו הקלות ראש הזאת? כואב לחשוב שלמרות כל הפרסומים על מקרי ההתפרצות הרבים, הורים מרשים לעצמם להישאר שאננים. זה ממש חוסר אונים", אמר ש'.

עוד באותו נושא

נתוני התפרצות החצבת: 1,401 חולים ברחבי הארץ, 838 בירושלים

לכתבה המלאה

עיריית תל אביב: "ההורים עודכנו ונקראו להתחסן"

עיריית תל אביב-יפו מסרה בתגובה כי "המקרה דווח לעירייה ביום חמישי האחרון על ידי לשכת הבריאות ובמקביל עודכנו הורי האשכול על ידי צוות הגן ונקראו להתחסן. ביום שישי גייסה העירייה צוותים ופתחה את טיפת החלב בשכונת בבבלי לצורך מתן חיסונים, בהוראת משרד הבריאות".

מעמותת ויצ"ו נמסר בתגובה ש"משרד הבריאות יידע את ויצו בשבוע שעבר כי אחד האבות במעון חלה בחצבת. מיד עם קבלת ההודעה, פנתה ויצו למשרד הבריאות לקדם באופן מידי חיסונים לכל ילדי המעון, אנשי הצוות וההורים. מיום שישי חוסנו 110 אנשים וגם היום נערכו חיסונים בתחנות טיפות החלב באזור. ההורים יודעו בנושא עי הנהלת המעון. ויצו כפופה לנהלי משרד הבריאות ופועלת בהתאם להם".

תינוק מקבל חיסון לצהבת. ShutterStock
תינוק מקבל חיסון לצהבת/ShutterStock

פחד האזרחים מפני המחלה עשה את שלו, ומוקדם יותר היום (ראשון) אישרה ועדת שרים לענייני חקיקה את הצעות "חוקי החיסונים" שקידמו חברי מירב בן ארי (כולנו), יואל חסון (המחנה הציוני) ושולי מועלם רפאלי (הבית היהודי).

על פי הצעה שהגישה ח"כ בן ארי, במקרה בו פורצת מחלה, יחויבו כלל מוסדות החינוך לא לאפשר כניסה לאדם לא מחוסן. בנוסח הצעת החוק הסבירה חברת הכנסת כי "מוצע לקבוע במקרה של חשש להתפרצות מחלה שנגדה ניתן חיסון שגרה, ימנע מוסד חינוכי את כניסתו למוסד של כל ילד, מורה או אדם אחר שאינו מחוסן בפני המחלה, לפי הוראת מנכ"ל משרד הבריאות ולתקופה שיורה. במקרה בו קיימת מניעה רפואית בקבלת חיסון, רשאי המוסד לקבל את הילד עם הצגת אישור מרופא מומחה, הנוגע לאותו חיסון שהילד לא קיבל, אלא אם כן מנהל משרד הבריאות הורה לנהוג אחרת, כגון מתן הוראה למנוע גם את כניסתו בשל החשש לפגיעה בבריאות הציבור".

בן ארי הוסיפה ש"בשבועות האחרונים אנחנו שומעים ללא הרף על התפרצות מחלת החצבת ששוררת בקרבנו ואף גבתה חייה של תינוקת באסון טרגי שהיה ניתן למנוע. הצעת החוק שלי דורשת באופן גורף, במקרה של התפרצות מגפה, כמו המצב כיום, לחייב את כלל מוסדות החינוך, מגנים, בתי ספר ואוניברסיטאות לא לאפשר כניסה של ילד, מורה או כל אדם שאינו מחוסן".

פלייר שלישי לשולי מועלם ומירב בן ארי. מערכת וואלה!
ח"כ מירב בן ארי באולפן וואלה! NEWS/מערכת וואלה!

בן ארי הוסיפה ש"בשבועות האחרונים אנחנו שומעים ללא הרף על התפרצות מחלת החצבת ששוררת בקרבנו ואף גבתה חייה של תינוקת באסון טרגי שהיה ניתן למנוע. הצעת החוק שלי דורשת באופן גורף, במקרה של התפרצות מגפה, כמו המצב כיום, לחייב את כלל מוסדות החינוך, מגנים, בתי ספר ואוניברסיטאות לא לאפשר כניסה של ילד, מורה או כל אדם שאינו מחוסן".

הצעה חוק נוספת שעברה היום בוועדת השרים היא הצעת חוק משותפת של חברי הכנסת חסון ומועלם רפאלי. הצעת החוק, שנוסחה בסיוע עמותת "מדעת" ונתמכת על ידי ההסתדרות הרפואית ואיגוד רופאי הילדים, מגדירה לראשונה מדיניות לאומית בנושא החיסונים וקובעת דרכי טיפול ב-"סרבני החיסונים".

לפי ההצעה, משרד הבריאות יחויב לנהל מעקב אחר ילדים שלא חוסנו, להתריע על כך בכתב בפני הוריהם, ואם ההתראה לא תעזור - ההורים יזומנו למפגש הסברה מיוחד שבסיומו יתבקשו לחתום על טופס סירוב. הורה שיתעלם מכך יהיה חשוף לסנקציה כלכלית בדמות שלילת נקודת זיכוי במס הכנסה בשווי של עד 2,000 שקלים. יתרה מזאת, ההצעה מאפשרת למשרד הבריאות להרחיק ילדים לא מחוסנים ממוסדות חינוך בעת חשש להתפרצות מחלה.

חבר כנסת יואל חסון בלשכתו בכנסת 1 בנובמבר 2017. טל אנגלנדר
"עכשיו יהיה ניתן ליישם מדיניות חיסונים לאומית". ח"כ יואל חסון בלשכתו בכנסת/טל אנגלנדר

ח"כ חסון בירך על האישור וציין כי "עכשיו יהיה ניתן ליישם מדיניות חיסונים לאומית שמגדירה עקרונות ומטרות, שמטפלת מערכתית בסרבנות חיסונים, ושמאזנת בין שמירה על בריאות הציבור לבין חופש. אני שמח ליזום פתרון לטווח ארוך שישמור על בריאות ילדנו".

ח"כ מועלם רפאלי הוסיפה, "החלטת ועדת השרים לאשר את החוק היא צעד נכון ומתבקש לנוכח התפשטות מגפת החצבת. ילדים שאינם מחוסנים חשופים להידבקות במחלות שונות וקשות, בהתאם עשויים להדביק את הסביבה במחלות ולהיות מוקד להתפרצות מחלות קשות שעלולות להביא לתוצאות טרגיות. עלינו להתמודד עם הורים שלא מחסנים מחוסר ידע או מסיבות אידאולוגיות ולהביא לבריאות ציבור טובה יותר".

"הציבור בישראל מצפה מהמדינה שתשמור על בריאותו"

גיל צ'פניק מעמותת "מדעת", וממנסחי הצעת החוק אמר ש"אין לי ספק, כי לו היה ברשותנו חוק מעין זה, לא היינו נמצאים כיום בעיצומה של התפרצות מחלת החצבת, מחלה שמקומה צריך היה להיות בספרי ההיסטוריה, ולא בעמודי החדשות. נשמח לשתף פעולה עם הצוותים המקצועיים במשרד הבריאות ועם ועדת הבריאות על מנת להביא את החוק בהקדם האפשרי לקריאה ראשונה".

אדוה לוטן, מנכ"לית עמותת "מדעת" אמרה כי "הציבור בישראל מצפה מהמדינה שתשמור על בריאותו. הצעת החוק למדיניות חיסונים לאומית מביאה לידי ביטוי ארבעה עקרונות אשר לתפיסתנו ומתוך הניסיון בעולם, הם החשובים ביותר לקידום ההתחסנות ושמירה על בריאות הציבור כולו: הסברה, שקיפות, הנגשה ואכיפה. אנו קוראים לחברי הכנסת לתמוך בהצעת החוק כשתעלה להצבעה במליאה".

באיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית בירכו על אישור הצעות החוק. "לכל ילד וכל אדם זכות לבריאות וזכות להיות מחוסן. ההתפרצות הנוכחית חושפת את המחסור החמור במשאבים בטיפות החלב. אנו קוראים לעגן במסגרת החוק הקצאת משאבים מתאימה לשירותי בריאות הציבור על מנת להבטיח נגישות לחיסונים לכל האוכלוסיות ולמנוע את ההתפרצויות הבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully