וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניידות חיסון ואחיות נוספות בטיפות חלב: צעדי משרד הבריאות נגד החצבת

5.11.2018 / 20:53

בישיבת חירום של המשרד על המחלה אמר המנכ"ל כי אחוז המחוסנים עלה ל-90% ושהם שומרים לעצמם את הזכות להוציא ילדים לא מחוסנים מהמוסדות ושהם פועלים כל העת למיגור התופעה

אתר רשמי

בישיבת חירום שנערכה הערב (שני) בהשתתפות מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, נציגי קופות החולים בכירי המשרד ומומחים נוספים אמר סימן טוב כי שיעור המחוסנים נגד חצבת עלה מ- 50% ל-80%. עוד הוסיף כי המשרד פתח טיפות חלב במוקדים בעייתים ושלח ניידות לאזורי האוכלסייה עם אחוזי חיסון נמוכים כדי שהחיסונים יהיו זמינים לכולם.

המנכ"ל הוסיף כי תמנע כניסה של לא מחוסנים למחלקות פנימיות. "בבית הספר שיעור החיסון עומד על 95% ההתחסנות, אך עדיין יש בתי ספר בהם שיעור ההתחסנות עומד על 85%", הסביר סימן טוב. "אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להיכנס לבתי הספר והגנים שלא מחוסנים". לאחר ההצהרה המשיכו במשרד לדון על האפשרות להוריד את גיל החיסונים.

ברקע התפרצות מחלת החצבת ברחבי הארץ, נודע היום לוואלה! NEWS כי יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, צפוי להמליץ לשר החינוך נפתלי בנט ולסגן שר הבריאות חיים ליצמן, כי כבר בשנה הנוכחית, בעת ההרשמה לגני הילדים, יחויבו הורים להציג את פנקסי החיסונים של ילדיהם - כתנאי להצטרפותם לגן. "משרד הבריאות הוא האחראי על הגדרת הצורך ומתן החיסונים יחד עם פיקוח בהתאם לנדרש", הסביר ביבס. "נמליץ למשרד לחייב את ההורים להציג פנקסי חיסונים בהרשמה לגני הילדים ונמשיך לסייע במצבי חירום, על פי בקשת משרד הבריאות, כפי שפעלנו גם בחיסון הפוליו בשנת 2013".

עוד בוואלה! NEWS
ארה"ב פרסמה את רשימת הסנקציות: "איראן לעולם לא תגיע לנשק גרעיני"
יהלומים מרוסיה ובריחה לחו"ל: כך הסתבך לב לבייב בהברחת הענק
חיסול כפול: שני גברים כבני 30 נהרגו בפיצוץ רכב בדרום ת"א

יבר סימן טוב בשיבה באגף לשעת חירום במשרד הבריאות בנושא החצבת, תל אביב. שלומי גבאי
פועלים למיגור התופעה. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, היום/שלומי גבאי

לאחר הצהרת מנכ"ל משרד הבריאות איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית אמר כי במקביל לצעדי החירום חובה לטפל בבעיות היסוד ולחזק את מערך חיסוני השגרה על מנת לטפל כראוי בהתפרצות הנוכחית ולמנוע התפרצויות נוספות. "שירותי בריאות הציבור בכלל וטיפות החלב ושירות הבריאות לתלמיד בפרט נשחקו ויובשו במשך השנים", טענו באיגוד. "הם אינם מסוגלים לספק את השירות הנדרש בשגרה ובחירום. נדרשת השקעה משמעותית קבועה בכוח אדם ומשאבים נוספים, מעוגנים בחקיקה ובמנגנון עדכון, על מנת למנוע קריסה של מערך בריאות הציבור ולשמור על הביטחון הבריאותי של כולנו".

במסגרת הדיון נדונה בין היתר שאלת הורדת גיל החיסון משנה לתשעה חודשים. ממשרד הבריאות נמסר כי "בשל יעילות החיסון המוגבלת בגיל הזה, והצורך לחזור על החיסון בגיל שנה, התקבלה ההחלטה שלא להוריד את גיל החיסון ולהשאירו כפי שהוא בכל רחבי הארץ. זאת למעט מוקדי התפרצות ספציפיים שייקבעו בהתאם לשיקול הדעת של רופאי המחוזות".

מהמשרד נמסר כי עומדות כמה אפשריות למנוע כניסת חולי חצבת למחלקות "רגישות" בבתי החולים, בהן תליית מודעות ובהם פנייה לחולים שאינם מחוסנים, שומרים שיוצבו במחלקות ויבדקו מי מחוסן ומי לא. אפשרות נוספת היא כי במקרים חריגים אותם שומרים יבקשו מחולים להציג פנקס חיסונים.

בחודש אוגוסט האחרון, הרשתות החברתיות סערו בעקבות פרסומים אודות גן ילדים ברמת השרון שבו דרישות הקבלה בלתי שגרתיות ודורשות את הצגת פנקס החיסונים בעת ההרשמה. מכאן, שילדים שלא חוסנו או סירבו להציג את פנקס החיסונים לא יכלו להירשם לגן. האיגוד לרפואת ילדים תמך ביוזמת הגן מרמת השרון והקים את תכנית "גן מחוסן". היום, הצהרת יו"ר השלטון המקומי חיזקה את החלטת האיגוד. "יוזמה זאת עשויה להפחית משמעותית את מקרי ההידבקות, התחלואה ואף התמותה בקרב ילדי ישראל", טען ביבס והמליץ שכלל ההורים יצטרפו ליוזמה ובכך יציבו את בריאות ילדיהם במקום הראשון.

עוד באותו נושא

המלחמה בחצבת: מבצע חיסונים נרחב והגבלת כניסה בבתי חולים

לכתבה המלאה
וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון וחיים ביבס 11 לינואר 2018. ראובן קסטרו
ימליץ למשרד הבריאות על "גן מחוסן". יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס/ראובן קסטרו

אתמול נחשף בוואלה! NEWS סיפורן של שתי נערות הלומדות במועצה האזורית קצרין שנדבקו במחלת החצבת, לפי משרד הבריאות השתיים מתגוררות בצפון ולא חוסנו מאז ילדותן. מחלת החצבת נחשבת למסוכנת מאוד בשל האחוז הגבוה לסיבוכים שעלולים להיות קטלניים - אחד מכל אלף ילדים חולים עלול למות כתוצאה ממנה. הסיכון לסיבוכים גבוה יותר אצל ילדים מתחת לגיל חמש, אצל מבוגרים מעל גיל 20, ובחולים בעלי מערכת חיסון ירודה.

נכון להיום, ישנם 1,334 חולי חצבת בישראל. מנתוני משרד הבריאות עולה כי מספר המאובחנים במחלה בירושלים עומד על כ-753, רובם מהמגזר החרדי. זאת לאחר שבשנה שעברה אובחנו 33 חולים וב-2016 אובחנו תשעה חולים בלבד.

בתוך כך, בשיאה של התפרצות המחלה, ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה אתמול את הדיון בהצעת חוק החיסונים בלפחות שבועיים מסיבה לא ברורה. הצעת החוק, שיזמו חברי הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני) ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), קוראת להטיל סנקציות על הורים שלא יחסנו את ילדיהם.

ידיים מכוסות בשלפוחיות ופריחה של חצבת. ShutterStock
ריבוי מקרי הדבקות. ילד שנדבק בחצבת/ShutterStock

תופעת מתנגדי החיסונים רק הולכת ומתרחבת בישראל וזאת על אף שיעורי ההתחסנות הגבוהים במדינה שעומדים על למעלה מ-90% מתחסנים. אמש, הודיעו במשרד הבריאות על שורה של מהלכים בניסיון לבלום את תופעת התפרצות החצבת ובין הצעדים הוחלט על מבצע חיסונים נרחב באזורים בהם ישנה הצטברות נרחבת של לא מוחסנים. כמו כן, יתוגברו ניידות ייעודיות לחיסון האוכלוסייה של חברת ''נטלי'' שיסתובבו בתוך שכונות ויחסנו אזרחים. בנוסף, משרד הבריאות יתווספו תקני אחיות במחוז ירושלים וכן תגבור בכוח אדם נוסף, בהם סטודנטים וסטודנטיות לסיעוד. עוד נמסר ממשרד הבריאות, כי תוגבל כניסת מבקרים לא מחוסנים למחלקות רגישות בבתי החולים. בכוונת המשרד גם לבחון הגבלת כניסות למוסדות חינוך למי שאינו מחוסן ועלול לסכן את האוכלוסייה, וכן לבחון אפשרות להקדמת החיסון למניעת חצבת לגיל תשעה חודשים.

נראה שהלחץ מהידבקות בחצבת עושה את שלו ואמש הופצו להורי תלמידי כיתות א' הלומדים במוסד הדתי "צמח צדיק" באלעד, הודעה בדבר מבצע חיסונים בעקבות מקרה הידבקות בעיר. בהודעה שהגיע לידי וואלה! NEWS נכתב כי "עקב התפרצות מחלת החצבת בעירנו התקבלה הוראה ממשרד הבריאות לחסן בהקדם את כל תלמידי כיתות א'. אולם בעיריית אלעד אמרו כי לא הגיעה אליהם שום דיווח על מקרה הידבקות. ובוודאי לא על התפרצות. מהמוסד הסבירו שקיבלו טלפון מהאחות הראשית של חברת "פמי פרימיום" המעניקים שירותי חיסון למוסדות החינוך בעיר, שאמרה שבעקבות התפרצות החצבת בעיר יש לחסן את כל תלמידי כיתה א' ולכן הופצה ההודעה.

(עדכון ראשון: 17:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully