וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב פרסמה את רשימת הסנקציות: "איראן לעולם לא תגיע לנשק גרעיני"

5.11.2018 / 15:38

שרי החוץ והאוצר הציגו את כל העיצומים שהושתו מחדש על טהראן ואמורים לפגוע אנושות בהכנסותיה. יותר מ-700 אנשים וגופים מופיעים ברשימה, אך שמונה מדינות יורשו להמשיך לייבא ממנה נפט. פומפאו: "לאיראן יש ברירה - להתנהג כמו מדינה נורמלית או לראות את כלכלתה מתפוררת"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר ותום זואילי

משרד האוצר האמריקני פרסם את רשימת הסנקציות המלאה שהוטלה היום (שני) על 700 אנשים וגופים באיראן. לפי הודעת משרד האוצר, מדובר ברשימה הארוכה ביותר של סקציות שהוטלו ביום בודד על המשטר. ואולם, בשלב זה יוחרגו מהסנקציות יבואניות הנפט הגדולות ביותר מאיראן. הממשל רוצה לפתוח במשא ומתן חדש על הסכם הגרעין שממנו פרש במאי, אך ברפובליקה האסלמית דוחים זאת.

שר החוץ מייק פומפאו, שהציג יחד עם שר האוצר סטיב מנוצ'ין את הסנקציות החדשות, אמר כי "האיראנים משתמשים בכסף שהם מקבלים כדי לערער את היציבות בעולם ובמזרח התיכון". שמונה המדינות שיקבלו פטור זמני ויכולו לייבא נפט מאיראן הן הודו, קוריאה הדרומית, טורקיה, איטליה, סין, יוון, יפן וטייוואן.

במקביל, הודיעה מערכת סליקת האשראי הבינלאומית "סוויפט" על הגבלת גישה של כמה בנקים איראניים כדי לשמור על "היציבות הפיננסית העולמית". היא לא פירטה באילו בנקים מדובר ולא התייחסה בהצהרתה לסנקציות החדשות.

לקריאה נוספת על הנושא
איראן: ישראל פתחה במתקפת סייבר נגד רשת התקשורת שלנו
איראן פתחה בתרגיל צבאי: "נשבור את הסנקציות, נמשיך למכור נפט"

שר החוץ של ארה"ב פומפאו ושר האוצר מנוצ'ין מכריזים על סנקציות על איראן במחלקת המדינה בוושינגטון, 5 בנובמבר 2018. אי-פי, AP
בארה"ב מזהירים מפני צעדים נוספים נגד איראן. פומפאו ומנוצ'ין, היום/AP, אי-פי

לדברי פומפאו, בחודש מאי, "אחרי שנסגנו מהסכם הגרעין הודענו על אסטרטגיה חדשה לשינוי ההתנהגות האיראנית, ובמרכזה, לחץ כלכלי חסר תקדים". הוא הוסיף: "יש ברירה, או להתנהג כמו מדינה נורמלית ולעשות פני פרסה, או לראות את הכלכלה שלה מתפוררת. אנחנו לא נקל בלחץ על המשטר. הסנקציות יאיצו את ירידת הפעילות הכלכלית של איראן. היא לעולם לא תתקרב להשגת נשק גרעיני תחת ממשל טראמפ".

שר האוצר הסביר כי המהלך הוא "חלק מקמפיין של לחץ כלכלי חסר תקדים נגד מממנת הטרור הגדולה בעולם. אלו הכי הרבה סנקציות שהוטלו אי פעם ביום אחד. יש פה 300 גופים חדשים שיוטלו עליהם סנקציות בנוסף לגופים שלפני הסכם הגרעין הוטלו עליהם סנקציות. האיראנים העבירו מיליארדי דולרים למימון טרור".

מדינות אירופה, החתומות על ההסכם ומנסות להציל אותו, גינו את הסנקציות החדשות, אך בארצות הברית מצפים מהן לכבד אותן. "אנחנו מצפים שהם יכבדו את הסנקציות. יש פעולות שהם יכולים להמשיך לעשות כמו פעולות הומניטריות", אמר מנוצ'ין. "אנחנו לא רוצים לפגוע בעם האיראני אבל לא רוצים שהכסף יעבור לטרור. אנחנו ממוקדים בהם כמו לייזר".

בנוסף לכך, איים היועץ לביטחון לאומי של ג'ון בולטון כי סנקציות נוספות יוטלו על איראן מלבד אלו שנכנסו לתוקפן היום. בריאיון לרשת פוקס אמר: "אנחנו לא שבעי רצון מרמת הסנקציות שהוטלו בזמן שלטון אובמה ב-2015". עם זאת, היועץ לא סיפק פרטים נוספים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
טיל קרקע-אוויר מדגם סאיאד 2 משוגר בתרגיל של צבא איראן, 5 בנובמבר 2018. אי-פי, AP
טיל נ"מ ששוגר בתרגיל של צבא איראן, היום/AP, אי-פי

לפי משרד האוצר, "מטרת הפעולה היום הא לשבש את היכולת של האיראנים לממן את פעולותיהם התוקפניות, ולהפעיל לחץ כלכלי חסר תקדים על המשטר האיראני במטרה לנהל משא ומתן על הסכם חדש שישים סוף לשאיפות הגרעיניות של איראן, יפסיק את תכנית הטילים הבליסטיים, ופעולות תוקפניות נוספות".

ברשימה מופיעים יותר מ-70 בנקים בעלי קרים לאיראן, בהם בנק "מלי", שלפי הודעת משרד האוצר "פעל כצינור להעברת כספים לכוח קודס". בנוסף לכך, הוטלו סנקציות על על חברות-בת של בנק זה, כמו בנק "אריאן", בנק קרגושי, חברת ההשקעות של הבנק, וגופים נוספים.

בתחום הספנות, הוטלו סנקציות על חברת הספנות של איראן ועל החברה הלאומית לשינוע מכליות נפט. סנקציות הוטלו גם על חברות נוספות העוסקות בהובלת נפט, סחורות ונוסעים.

גם הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן תיכנס לרשימת הסנקציות אחרי שהוגדרה על ידי משרד האוצר האמריקני כחלק מממשלת איראן. הסוכנות אחראית למחקר והפיתוח הגרעיני של הרפובליקה האסלאמית.

נשיא ארה"ב טראמפ בעצרת ג'ורג'יה, ארה"ב, 4 בנובמבר 2018. רויטרס
זוכה לשבחים מצד ישראל על הפרישה מהסכם הגרעין. טראמפ, הלילה/רויטרס

איראן גינתה הבוקר את סבב הסנקציות החדש, אך הנשיא חסן רוחאני הבטיח "לשבור אותן ולהמשיך למכור נפט". הוא אמר כי ארצו נמצאת במצב של "מלחמה כלכלית". מנגד, בישראל בירכו על החרפת הצעדים. "זהו יום היסטורי", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully