וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן פתחה בתרגיל צבאי: "נשבור את הסנקציות, נמשיך למכור נפט"

רויטרס ואי-פי

5.11.2018 / 13:00

הצבא ומשמרות המהפכה מקיים את התמרונים השנתיים בהגנה אווירית, בצל שובם של העיצומים הכואבים של ארה"ב על תעשיית האנרגיה ומגזרים נוספים. רוחאני: "אנחנו במצב של מלחמה כלכלית". באיחוד האירופי ובסין מגנים

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

איראן פתחה היום (שני) בתרגיל הגנה אווירית נרחבת, ברקע כניסתן לתוקף של כל הסנקציות האמריקניות שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין. התמרונים הצבאיים השנתיים, שיימשכו גם מחר, החלו בזמן שהעיצומים על מגזר הנפט ומגזרים אחרים בכלכלה האיראנית יצאו לדרך. בטלוויזיה הממלכתית נראו בפעולה סוללות הגנה אווירית ונ"מ. בכיר בצבא אמר כי כל כלי הנשק שבהן נעשה שימוש בתרגיל מיוצרים ברפובליקה האסלאמית.

בעוד שהאזרחים חוששים מהחרפת המשבר, הנהגת איראן מנסה להפגין נחישות והתנגדות ללחץ שמפעיל עליה ממשל טראמפ. "נשבור את הסנקציות, נמשיך למכור נפט", הבטיח הבוקר הנשיא חסן רוחאני במפגש עם כלכלנים. "ארצות הברית רוצה לקצץ לאפס את מכירות הנפט של איראן, אבל אנחנו נמשיך", אמר.

לדבריו, "אנחנו במצב של מלחמה, מצב של מלחמה כלכלית. אנחנו מתמודדים עם אויב שמאיים. עלינו לעמוד כדי לנצח".

לקריאה נוספת בנושא
"אני לא אשרוד": ברחוב האיראני חוששים מהחרפת הסנקציות של ארה"ב

מפגינים שורפים דגלי ארה"ב וישראל בטהראן, איראן, לרגל יום השנה להשתלטות על השגרירות האמריקנית, 4 בנובמבר 2018. AP
מפגינים שורפים דגלי ישראל וארה"ב בטהראן, אתמול/AP

רוחאני היה מאדריכלי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 עם ארצות הברית, תחת ממשל אובמה, ועם יתר המעצמות. הוא כלל מגבלות על תכנית הגרעין של טהראן בתמורה להסרת מרבית הסנקציות הבינלאומיות מעליה. עם זאת, טראמפ כינה זאת "העסקה הגרועה ביותר אי-פעם" ובמאי החליט לפרוש ממנו למורת רוחן של יתר המדינות החתומות - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה.

נשיא ארצות הברית ובכירי ממשלו רוצים לפתוח במשא ומתן חדש עם איראן, שיכלול לא רק את תכנית הגרעין שלה, אלא גם את תכנית הטילים הבליסטיים ואת מעורבותה בסכסוכים במזרח התיכון. טהראן דוחה זאת על הסף ופועלת יחד עם יתר המדינות החתומות לשימור ההסכם.

האיחוד האירופי גינה את חידוש הסנקציות ואמר כי הוא דוחה אותן. סין הביעה צער על כך ואמרה כי היא תמשיך בעסקיה הלגיטימיים עם איראן. למרות המאמצים להימנע מקריסת ההסכם, דיפלומטים אמרו בשבוע שעבר לרויטרס כי המנגנון האירופי החדש להעברת תשלומים לאיראן על עסקאות נפט אמור להיות חוקי עד 4 בנובמבר, אך יתחיל לפעול רק בשנה הבאה, כשהעובדה שאף מדינה לא התנדבה לאחר בשטחה את הגוף החדש מעכבת את התהליך כולו.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
נשיא ארה"ב טראמפ בעצרת באסטרו, פלורידה, 31 באוקטובר 2018. רויטרס
פרש מהסכם הגרעין במאי. טראמפ, בחודש שעבר/רויטרס

ביום שישי הכריז טראמפ על השבת כל הסנקציות שהוסרו מהרפובליקה האסלאמית במסגרת ההסכם שנחתם בינה לבין המעצמות ב-2015, אך שמונה מדינות קיבלו היתר להמשיך לייבא נפט מאיראן באופן זמני למשך שישה חודשים. כמו כן, וושינגטון הוסיפה 300 אנשים וגופים חדשים לרשימת הסנקציות, ממגזרי הנפט, הספנות, הביטוח והבנק במדינה.

שר החוץ מייק פומפאו אמר אתמול כי לסנקציות שכבר הוטלו "הייתה השפעה עצומה" והוסיף שהמדיניות של ממשל טראמפ, "להפעיל לחץ מקסימלי", תיושם החל מהיום. "אלה יהיו הסנקציות הקשות ביותר שאי פעם הוטלו על הרפובליקה האסלאמית של איראן", הוסיף.

פומפאו, שהתראיין לרשת ל"פוקס ניוז", סירב לפרט אילו מדינות קיבלו את ההיתר לסחור עם איראן, אך הסביר כי הן "זקוקות למעט יותר זמן כדי לרדת לאפס".

(עדכון ראשון: 9:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully