וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן נגד מדיניות איזנקוט: 44 השעות שהביאו להתפטרותו של השר

16.11.2018 / 9:55

שר הביטחון המתפטר מעדיף לתקוף בעזה, והרמטכ"ל מעדיף הפגנות של תושבי העוטף על פני הלוויות, אך ההתנהלות של השבוע האחרון הייתה רצופת תקלות חמורות וחוסר מוכנות. החודשים הקרובים יכריעו מי מהשניים צדק בגישתו

צילום: יותם רונן, עריכה: ניב מעוז

44 השעות שהביאו להתפטרות שר הביטחון אביגדור ליברמן החלו ביום ראשון השבוע בשעה 20:35 כשחמאס חשף כוח מיוחד של צה"ל במרחב חאן-יונס. סא"ל מ' נהרג מירי, וקצין נוסף נפצע. במבצע חילוץ מורכב מאוד שפרטיו מסמרי שיער, הצליח צוות אוויר לנחות עם מסוק יסעור בלב השטח הפלסטיני ולפנות את הלוחמים לישראל. באותה השעה החלה הדרמה הגדולה.

צה"ל יצא לפעולה שתכליתה למנוע מלחמה ולא שום דבר אחר. החמאס החל לשגר רקטות ולא הבין כי בקרוב ישלם מחיר כבד על הערנות המבצעית של אנשיו בחשיפת הכוח המיוחד. עשרות פצצות, חלקן במשקל טון, הוטלו על יעדי טרור ברצועת עזה, עד שהרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט הנחה להשהות את ההתקפות כדי לאפשר לאבק לשקוע ולהבין לאן מועדות פניו של ארגון הטרור.

עוד בוואלה! NEWS:
אביגדור ליברמן התפטר וקרא לבחירות: "ההסדרה - כניעה לטרור"
מכונה לקבלת החלטות: שר הביטחון אביגדור ליברמן הפתיע את צה"ל
יודיע על התפטרותו? ליברמן הודיע על כינוס ישיבה מיוחדת של סיעתו

דיון הערכת המצב, בראשות ראש הממשלה ושר הביטחון בקריה בתל אביב, 09 באוגוסט 2018. תקשורת שר הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
בכירי המטכ"ל בהערכת מצב ביטחונית, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, תקשורת שר הביטחון

חמאס עשה קולות של חזרה לשגרה, אך מתחת לפני השטח הכין את הנקמה. ביום למחרת בשעה 16:35 שיגרו אנשיו טיל נ"ט לעבר האוטובוס בגבעת חץ שחור ופצעו שני חיילים, אחד אנוש.

שיגור הנ"ט לעבר אוטובוס החיילים הוא תקלה מבצעית חמורה של אוגדת עזה בפיקוד תא"ל אליעזר טולדנו. המודיעין התריע על כוונות החמאס לנקום, פיקוד העורף אסר על לימודים בנגב המערבי, המטכ"ל החליט לתגבר כוחות, אך באוגדת עזה לא הפנימו שהמרחב במצב חירום. פיקוד הדרום בפיקוד האלוף הרצי הלוי לא הבין את המציאות הביטחונית שהשתנתה ונדרש היה לפעול אחרת. בפיקוד הדרום לא הפנימו עד הסוף שצה"ל בפתח מלחמה.

ברור מה היה קורה אילו הטיל היה פוגע באוטובוס עמוס חיילים. המעבר משגרה לחירום קריטי, במיוחד בשעות הראשונות. לוקח זמן לחטיבה, לאוגדה ולפיקוד להפנים. אסור לצה"ל להתנחם שכך קרה באינתיפאדה השנייה ובמלחמת לבנון השנייה. צה"ל נוהג לשלם מחיר יקר בפתיחת מבצעים, וחמאס עוד יאתגר את צה"ל בקרוב.

עוד באותו נושא

ה"בייס" חוזר הביתה: אחרי ההתפטרות, ליברמן מתחזק ברחוב הרוסי

לכתבה המלאה

ליברמן השאיר את כאב הראש של עזה לשר הבא

לאחר מכן חמאס ירה 500 רקטות ליישובי הנגב המערבי ואז ביקש הפסקת אש ממצרים וישראל סירבה. הרמטכ"ל יצא להתקפה אחרונה בשלישי ב-05:35 ואז לאפשר לדרג המדיני הפסקת אש. למרות שהאש בשני הצדדים דעכה וצה"ל פרסם את היקף התקיפות, הציבור בישראל לא התרשם. תחושת התסכול והמועקה של שר הביטחון אביגדור ליברמן עלתה על גדותיה והוא הניח את המפתחות והשאיר את כאב הראש של עזה לרמטכ"ל ולשר הבא.

בכיר ביטחוני אמר השבוע כי ליברמן הוא אשף פוליטי שהעדיף לאפשר חופש פעולה לרמטכ"ל איזנקוט, העיקר שיגידו עליו שיחסיו עם צה"ל תקינים. לייצר אווירה טובה אך מהר מאוד הבין כי זו הייתה אחת ההחלטות הגרועות שקיבל והיה צריך להיות מעורב יותר. ההתרופפות הזו הובילה את הרמטכ"ל להדק קשר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו מעל לראשו של ליברמן.

שר הביטחון אביגדור ליברמן מודיע על התפטרותו, 14 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
הניח את המפתחות. ליברמן בהתפטרותו השבוע/רויטרס, רויטרס
במטכ"ל מעריכים שהתקפות חיל האוויר במשך 44 שעות על ארגוני הטרור ברצועת עזה הרחיקו את ישראל ממלחמה עם חמאס

ליברמן נתן לכל צמרת המטכ"ל לדבר בדיונים ושמע כי הרוב חושב 180 מעלות מדעתו אך כשראה כשבקבינט גישתו למתקפת מנע נגד החמאס לשלילת מערכים אסטרטגיים לא מתקבלת הבין שהמציאות סימנה לו את הדרך החוצה.

עכשיו לפני הסערה הפוליטית והאפשרות שהממשלה תקרוס צריך המטה הכללי לייצב את המציאות בדרום ולהיערך לבאות כולל למלחמה. השבוע היה נראה כי התכניות המבצעיות לא היו אפויות עד הסוף, היה נראה שצה"ל פועל בהכנות לתרגיל שבו חלקים פועלים מטעמי נוחות.

במטכ"ל מעריכים שהתקפות חיל האוויר במשך 44 שעות על ארגוני הטרור ברצועת עזה הרחיקו את ישראל ממלחמה עם חמאס. הרמטכ"ל עדיין מעריך לדברי גורמי ביטחון כי עדיף לא להיגרר למלחמה, ולמנוע אותה. בצה"ל מעריכים כי מפקדי הזרוע הצבאית בחמאס יחיא סינואר, מרואן עיסא ומוחמד דף מבינים שהם קרובים לקרוע את החבל לדחוק את צה"ל למלחמה.

ובכל זאת הוחלט להשאיר את כוחות התגבור בגבול ולהתעמק בהכנת המטרות החדשות. להרכיב תכניות יצירתיות כדי לפגוע במרכזי הכובד של החמאס. לתרגל כוחות ולהכין את התשתיות. אגף המבצעים במטכ"ל קיים אתמול הערכת מצב עם חיל האוויר ופיקוד הדרום כמו בכל יום חמישי וחידד את הוראות הפתיחה באש לקראת ההפגנות. ליטושים שנועדו להתאים את האש שצה"ל יפעיל בהתאם למודיעין והטרור הצפוי בגבול רצועת עזה היום אחר הצהריים.

אך יש נושא נוסף שמדאיג את צה"ל, פרט למוכנות למלחמה והערכות על המצב הביטחוני ברצועה והוא אמון הציבור בצה"ל. ההפגנות אתמול מתחת ללשכת הרמטכ"ל בכניסה לקניון עזריאלי בתל אביב הוא סימן נוסף כי לציבור נמאס מתחושת ביטחון שהידרדרה לשפל. נכון שלפי השר צחי הנגבי המדינה מתחלקת לתל אביב ולכל השאר אך זה עדיין מעסיק את המטכ"ל.

הפגנת "נקראים לדגל" למען תושבי הדרום, צומת עזריאלי, תל אביב 15 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
הפגנת תושבי עזה, אתמול בתל אביב/ראובן קסטרו

אמון הציבור נסדק וכשיש שחיקה בהרתעה קשה מאוד להסביר את הגישה של המטכ"ל שרוצה לדחות מלחמה. רצוי היה שיעמוד מול מצלמה ויסביר את הגישה למרות שנותרו חודש וחצי לסיום כהונתו, באקורד סיום צורם. ראש הממשלה בנימין נתניהו התיישר עם עמדת צה"ל אבל התחייב להעביר חצי מיליארד שקל לראשי המועצות בנגב המערבי כי הוא חושש מדעת הקהל.

לא צריך להיות חוקר לב כדי להבין שהרמטכ"ל מתרגש מהפגנות נגד מדיניות הממשלה והאופן בו פועל צה"ל באוגדת עזה. אך לפי גישתו, הוא מעדיף שהציבור יבוא להפגין בעזריאלי ולא ישתתף בהלוויות. מנגד אפשר להעריך אותו על העקשנות והדבקות בגישה. הרמטכ"ל עדיין מאמין בגישה שאם נהרוג בשלב הזה בסיכול ממוקד מ"פ, מג"ד או מח"ט של חמאס תשלם ישראל ביוקר.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בראיון לוואלה NEWS! במהלך תרגיל הגיס הצפוני. ראובן קסטרו
לא נותר אדיש להפגנות תושבי הדרם. איזנקוט/ראובן קסטרו

לפי גישתו, ישראל גובה מחיר מבלי לשלם בעצמה. על 270 הרוגים פלסטינים, אלפי פצועים והרס תשתיות, חמאס הצליח להרוג את סא"ל מ', לוחם גבעתי בגבול עזה ופלסטיני באשקלון. הסיכול הממוקד נשמר לרגע בו יחליט הדרג המדיני לפתוח במלחמה ולחסל את ראשי חמאס.

בינתיים המטכ"ל מתגאה בכלכלה הפורחת של הנגב המערבי בקליטת משפחות חדשות, המשך בניית החומה התת-קרקעית נגד מנהרות והמכשול העליון לאורך הרצועה. המציאות הקרובה תשפוט את איזנקוט - האם הוא צדק בגישה וליברמן טעה. הניתוח של הליך בחירת שר ביטחון אחראי ומנוסה בעת הנפיצה הזו בכל הגבולות ראוי להתפרסם בטור אחר במועד מאוחר יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully