וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביגדור ליברמן התפטר וקרא לבחירות: "ההסדרה - כניעה לטרור"

שר הביטחון הודיע במסיבת עיתונאים מיוחדת על התפטרותו מהממשלה, זאת בעקבות העימותים בינו לנתניהו בצל המתיחות בדרום. "גילינו רפיסות, לא הייתי מסוגל להסתכל לתושבים בעיניים". גורם בכיר בליכוד: "אין הכרח ללכת לבחירות". נתניהו פתח בסבב התייעצויות

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

שר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע היום (רביעי) על התפטרותו מתפקידו, זאת על רקע חילוקי הדעות העמוקים בינו לראש הממשלה נתניהו בעקבות המדיניות ברצועת עזה. ליברמן מתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה ואף קרא לשותפות הקואליציוניות להסכים במהירות האפשרית על תאריך לבחירות.

"מה שקרה אתמול בנושא תהליך ההסדרה עם חמאס הוא כניעה לטרור", הצהיר ליברמן. "אין לזה הגדרה אחרת או משמעות אחרת. אנחנו כמדינה קונים שקט לטווח קצר במחיר של פגיעה בביטחון לטווח ארוך".

הצהרתו של ליברמן באה לאחר שבועות של עימותים בינו ובין ראש הממשלה נתניהו סוגיות ביטחוניות שונות, בהן מינוי הרמטכ"ל והמצב בדרום. "זה לא סוד שהיו חילוקי דעות בחודשים האחרונים עם ראש הממשלה, כמו בנושא של הכנסת דלק הקטארי", הסביר ליברמן. הוא פירט כי נאלץ להסכים לצעד רק לאחר שראש הממשלה הוציא הוראה כתובה בנושא, כמו גם בסוגיית פינוי חאן אל אחמר ביהודה ושומרון. "למרות חילוקי דעות לא חיפשתי סיבות לפרוש, ניסיתי להישאר כחבר נאמן בממשלה גם במחיר אלקטורלי ותדמיתי קשה".


לקריאה נוספת:
יודיע על התפטרותו? ליברמן הודיע על כינוס ישיבה מיוחדת של סיעתו
כשהאשראי נגמר: נתניהו מתחיל לגלות את מחיר הרגיעה בעזה
הפלגים בעזה: הושגה הפסקת אש; גורם מדיני: "הצעדים ייקבעו בשטח"

שר הביטחון אביגדור ליברמן מודיע על התפטרותו, 14 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
"סיוע לטרור". ליברמן במסיבת העיתונאים, היום/רויטרס, רויטרס

ליברמן ציין שתי נקודות מפנה שלדבריו הובילו להחלטתו. "הראשונה - הכנסת 15 מיליון דולר לתוך רצועת עזה שעברו במזומן במזוודות", הבהיר. "כל מי שאומר שיש על כך בקרה או פיקוח פשוט לא מדייק, בלשון המעטה. נקודת המפנה השנייה - הפסקת האש. כל 500 הרקטות שנורו לעבר ישראל - המענה לא היה הולם ואי אפשר לקבל את זה".

"אני מכיר את כל הנסיבות, המודיעין, התירוצים וההסברים", טען ליברמן. "תמיד יש צפון, דרום, מזרח ומערב - הכל תירוצים. מבחינת האינטרס ההגיוני היינו חייבים לסיים את הסיפור של הדרום. הוא קודם לכל. אותה רפיסות שגילנו מקרינה גם לזירות אחרות. לו הייתי ממשיך בתפקידי כשר הביטחון לא הייתי יכול להסתכל בעינים של תושבי הדרום, לא של משפחת שאול וגולדין ולא של שני משפחות האזרחים בשבי החמאס".

עוד באותו נושא

נתניהו עונה לביקורת: מנהיג טוב מקבל החלטות גם בניגוד לדעה הרווחת

לכתבה המלאה
שר הביטחון אביגדור ליברמן נכנס לישיבת סיעת ישראל ביתנו - 14/11/18. מערכת וואלה! NEWS
ליברמן בדרכו לישיבת הסיעה, היום/מערכת וואלה! NEWS

במהלך מסיבת העיתונאים ליברמן הדגיש כי החליט להתפטר משיקולים מהותיים ולא בשל שיקולים פוליטיים. "מעולם לא נדבקתי לכיסא", טען. "כשהייתה סתירה בין כסאות לעקרונות - בחרנו בעקרונות". בהקשר זה הזכיר ליברמן את תכנית ההתנתקות, עסקת שליט וסוגיית הפיוס וההתנצלות בפני טורקיה כדוגמאות להתנגדותו.

עם ההודעה על התפטרותו קרא ליברמן לשאר מפלגות הקואליציה לסכם תאריך לבחירות במהירות האפשרית. "גם אנחנו כישראל ביתנו וגם אני צפויים להתקפות של הגורמים מטעם, ושל הפרשנים מטעם, אבל התמודדנו עם דברים קשים יותר ואני בטוח שנתמודד גם עם זה. לקראת ההתקפות באתרי האינטרנט, הפייסבוק והציוצים, אני מבקש כמה שיותר מהר לסכם תאריך לבחירות". עם זאת, במענה לשאלת וואלה! NEWS אמר כי טרם שוחח עם השותפות הקואליציוניות בנושא וציין כי ביום ראשון הוא וחברי סיעתו יגישו את התפטרותם.

זמן מה לאחר הודעתו, ליברמן נועד עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בנוגע להתפטרותו. מאחר והוא התפטר מחברותו בכנסת במסגרת החוק הנורבגי הוא יצטרך לחזור כעת להיות חבר כנסת כדי להישאר במערכת הפוליטית. המשמעות היא שח"כ יוליה מלינובסקי תצטרך לוותר על מקומה בכנסת.

"כישלון בביטחון"

ההודעה על כינוס הישיבה הופצה הבוקר, ובסביבתו של ליברמן סירבו למסור פרטים על ההצהרה. גורם בכיר בליכוד אמר מוקדם יותר כי מעצם התפטרותו של ליברמן, "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה ביטחונית רגישה זו". לדברי הגורם, "הממשלה יכולה להשלים את ימיה. בכל מקרה, בשלב המיידי תיק הביטחון יועבר לאחריות ראש הממשלה נתניהו". עם זאת, גורמים בבית היהודי הבהירו כי במפלגה דורשים את תיק הביטחון כתנאי להישארות בממשלה.

שעות אחדות לפני שהודיע על התפטרותו הסביר שר בכיר בממשלה את המהלך של ליברמן בכך שהו "ממותג ככישלון בביטחון. זו בחירה בין סוף קריירה, אם הוא נשאר בתפקיד, לבין סיכוי קטן להציל אותה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים כעת התייעצות ביטחונית בקריה עם שר הביטחון, הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון וצה"ל.. עמוס בן גרשום/לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו וליברמן בהתייעצות ביטחונית בקריה אתמול/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום/לע"מ

במקביל, נתניהו החל בהתייעצויות פוליטיות עם מקורביו במעונו בירושלים. גורם מקורב לנתניהו אמר לוואלה! NEWS כי "המטרה הראשונה היא לראות אם אפשר לייצב את הקואליציה ולהמשיך הלאה". לדברי הגורם, נתניהו יקיים בשעות הקרובות שיחות עם ראשי הקואליציה והשותפים כדי לראות אם אפשר להימנע מבחירות מוקדמות. בסביבת נתניהו לא הגיבו עד כה לאולטימטום של הבית היהודי והדרישה לתיק הביטחון במקומו של ליברמן.

העימות בין ליברמן לנתניהו הפך פומבי אתמול לאחר ישיבת קבינט מתוחה שעסקה בהפסקת האש בעזה. בישיבה, שארכה כשש שעות, הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד הציגו סקירות על התקיפות והפעולות הנרחבות בעזה בימים האחרונים וההצעות לתיווך שהגיעו ללשכת ראש הממשלה - ממצרים, האו"ם, נורבגיה ושוויץ.

דיון הערכת מצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו  שר הביטחון אביגדור ליברמן קרייה תל אביב ה-9 באוגוסט 2018. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
העימות מחריף. נתניהו וליברמן/מערכת וואלה! NEWS, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לדברי גורמים מדיניים, העמדה הגורפת של ראשי מערכת הביטחון היתה שיש לקבל את ההצעה המצרית ולחזור למתווה של רגיעה מול חמאס, כשצה"ל שומר על חופש פעולה וזכות התגובה במידה ויתחדשו הטרור והאלימות מהרצועה. ראש הממשלה ורוב השרים קיבלו את המלצת גופי הביטחון, אך היו שרים שהתנגדו וקראו לגישה אגרסיבית יותר מול החמאס. שר הביטחון אביגדור ליברמן והשרים נפתלי בנט, איילת שקד וזאב אלקין השמיעו התנגדויות להחלטה לחזור לרגיעה, אך עמדתם לא התקבלה, שכן בסוף הדיון לא נערכה הצבעה אלא סבב התייחסויות בלבד.

אחרי הדיון, גורמים בלשכת נתניהו תידרכו ש"כל השרים הסכימו" לעמדת מערכת הביטחון, מה שגרר הודעות זועמות מצד ליברמן ובנט, שכינו את הדברים "פייק ניוז" ו"שקר מוחלט" בהתאמה. ליברמן הדגיש שהוא חזר בדיון על עמדתו שיש "להנחית מכה חזקה על חמאס", ובנט אמר ש"הציג בקבינט את העמדה הנחרצת שביטא בחודשים האחרונים ואת תכניתו לגבי עזה" והתנגד באופן נחרץ להפסקת התקיפות.


(עדכון ראשון: 12:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully