וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלגים בעזה: הושגה הפסקת אש; גורם מדיני: "הצעדים ייקבעו בשטח"

אחרי מאמצי מצרים, האו"ם, נורבגיה ושוויץ להביא לרגיעה, חמאס ויתר הארגונים הודיעו על חזרה לרגיעה. גורם מדיני: "ישראל שומרת על חופש הפעולה". מערכת הביטחון המליצה שלא להרחיב את התגובה, ליברמן ובנט הכחישו שתמכו בה

עריכה: טל רזניק

הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה הודיעו היום (שלישי) כי הושגה הפסקת אש עם ישראל אחרי יממה של לחימה. בהודעת חדר המצב המשותף של הפלגים נמסר כי הרגיעה הושגה הודות למאמצים המצריים, והפלסטינים ידבקו בה - כל עוד ידבק בה גם "האויב הציוני". בתגובה להודעה אמר גורם מדיני כי "ישראל שומרת לעצמה את חופש הפעולה. הגיעו בקשות של חמאס להפסקת אש מארבעה מתווכים שונים. ישראל השיבה שהצעדים בשטח הם שייקבעו".

ישראל נענתה להצעות המתווכים להפסקת האש לאחר דיון קבינט שארך כשש שעות, בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד, שהציגו סקירות על התקיפות והפעולות הנרחבות בעזה בימים האחרונים וההצעות לתיווך שהגיעו ללשכת ראש הממשלה - ממצרים, האו"ם, נורבגיה ושוויץ. לדברי גורמים מדיניים, העמדה הגורפת של ראשי מערכת הביטחון הייתה שיש לקבל את ההצעה המצרית ולחזור למתווה של רגיעה מול החמאס, כשצה"ל שומר על חופש פעולה וזכות התגובה במידה ויתחדשו הטרור והאלימות מהרצועה.

לקריאה נוספת בנושא בוואלה! NEWS
פועלים בליבת הסוד: מאחורי הקלעים של תקיפת נכסי חמאס
חמאס מקלף את שכבות ההגנה: למה כיפת ברזל מיירטת פחות רקטות?
אמו של החייל שנפצע מנ"ט: "התקשר לשאול לשלומנו שעה לפני"

תקיפת צה"ל בעזה, נובמבר 2018. רויטרס
תקיפת צה"ל בעזה, היום/רויטרס

ראש הממשלה ורוב השרים קיבלו את המלצת גופי הביטחון, אך היו שרים שהתנגדו וקראו לגישה אגרסיבית יותר מול החמאס. שר הביטחון אביגדור ליברמן והשרים נפתלי בנט, איילת שקד וזאב אלקין השמיעו התנגדויות להחלטה לחזור לרגיעה, אך עמדתם לא התקבלה, שכן בסוף הדיון לא נערכה הצבעה אלא סבב התייחסויות בלבד.

אחרי הדיון, גורמים בלשכת נתניהו תידרכו ש"כל השרים הסכימו" לעמדת מערכת הביטחון, מה שגרר הודעות זועמות מצד ליברמן ובנט, שכינו את הדברים "פייק ניוז" ו"שקר מוחלט" בהתאמה. ליברמן הדגיש שהוא חזר בדיון על עמדתו שיש "להנחית מכה חזקה על החמאס", ובנט אמר ש"הציג בקבינט את העמדה הנחרצת שביטא בחודשים האחרונים ואת תכניתו לגבי עזה" והתנגד באופן נחרץ להפסקת התקיפות.

עוד באותו נושא

הקבינט התכנס למשך שש שעות; חמאס מכחיש את הדיווחים על הפסקת אש

לכתבה המלאה
תקיפת צה"ל בעזה, נובמבר 2018. רויטרס
כוחות צה"ל, היום/רויטרס

גורם דיפלומטי שהיה מעורב במגעים להפסקת אש אמר כי "ההבנות שהושגו הן על חזרה להסדרי הפסקת האש של 2014. המצב עדיין מאוד מסוכן ויכול להתפוצץ שוב. מה שראינו ב -48 השעות האחרונות היה מסוכן מאוד ואסור לחסוך מאמצים כדי למנוע התלקחויות דומות בעתיד". הגורם ציין בחיוב את העובדה שגם בזמן ההסלמה משלוחי הדלק המשיכו לזרום לרצועה ללא הפרעה תחת פיקוח האו"ם.

ההתקדמות מגיעה אחרי יממה של הסלמה ביטחונית שבמהלכה נורו יותר מ-400 רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל והותקפו יותר והותקפו יותר ממאה מטרות על ידי צה"ל. בעקבות ההסלמה צה''ל נערך באמצעות בנק מטרות רחב ומשמעותי לתקיפת יעדי טרור ברחבי רצועת עזה בקרקע, באוויר ומהים. במהלך היום דווח כי משלחת ביטחונית מצרית צפויה להגיע מחר לישראל כדי לדון במאמצי הרגיעה.

בנוסף לכך, עלתה ההערכה כי אם המתווך המצרי יקדים את בואו ויגיע היום כדי לקדם את הפסקת האש, ייתכן מאוד כי התקפות רחבות שתוכננו על רצועת עזה - יידחו. מוקדם יותר היום אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה כי "אם ישראל תפסיק את תוקפנותה - ניתן יהיה לשוב להבנות הפסקת האש".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים כעת התייעצות ביטחונית בקריה עם שר הביטחון, הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון וצה"ל.. עמוס בן גרשום/לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו בהתייעצות ביטחונית בקריה אתמול/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום/לע"מ

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון והתנצל על עזיבתו המוקדמת, לאחר שנאלץ לקצר את ביקורו בפריז בעקבות האירועי בדרום. נתניהו אמר למקרון כי ישראל מקיימת את זכותה להגן על עצמה מול גורמי הטרור הפועלים לפגוע באזרחי ישראל.

מוקדם יותר התקיימה ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנסה למשך שש שעות, במהלכה השרים שמעו סקירות מגורמי הביטחון ודנו בתרחישים העתידיים. בתום הישיבה, שבה השתתפו הרמטכ"ל גי איזנקוט, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש המוסד יוסי כהן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הנחה הקבינט את צה"ל להמשיך בפעולותיו "ככל שיידרש".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר כי "למבצע הזה צריך לקרוא 'חרפת נובמבר'. הסכמת הקבינט להפסקת אש בנקודת הזמן הזו, לאחר מטחים כבדים של מאות רקטות על ישראל, היא ממש כתב כניעה לטרור והפקרת הביטחון של תושבי הדרום שספגו מהלומות קשות. חמאס שוב מתברר כבעל הבית מול ממשלת נתניהו וקובע מתי יורים ומתי נחים, וכבונוס ישראל עוד מעבירה לו מזוודות של כסף כפרוטקשן ומסתפקת בהפגזות נדל"ן".

לדבריו, "אנו לא ששים אלי קרב אבל זוהי הסכמה מתוך חולשה שמוחקת את ההרתעה הישראלית. הדבר הנדרש בעת הזו הוא הנחתת מהלומה קשה על חמאס שרק לאחריה תבוא הסדרה שתבטיח לאורך זמן ששקט יענה בשקט וכל הפרה במהלומה קשה. הטענה שבפנינו רק שתי ברירות של 'הסדרה או כיבוש עזה' פשוט שקרית ולא נכונה".

תקיפת צה"ל בעזה, נובמבר 2018. רויטרס
כוחות צה"ל, היום/רויטרס

במהלך סבב ההסלמה האחרון, מטוסי קרב של צה"ל תקפו יותר ממאה מטרות של חמאס והג'יהאד האסלאמי. בלילה הותקפו בין היתר גם מחסן אמצעי לחימה בחאן יונס, מתחם צבאי בזייתון ואתר לייצור אמצעי לחימה בשייח עומדאן. מוקדם יותר הופץ מבנה תחנת הטלוויזיה "אל-אקצא" של חמאס.

בנוגע להיערכות צה"ל להמשך הלחימה אמר קצין בכיר בחיל האוויר כי "אנחנו עסוקים כרגע בתכנון המהלכים הבאים. מצד אחד יכולים להירגע, אבל גם להאיץ. אנחנו ערוכים באופן מאוד חזק בהגנה ובהתקפה. מטוסי חיל האוויר חמושים. יש הרבה מטוסי מעל רצועת עזה. מוכנים להנחיות הרמטכ"ל".

(עדכון ראשון: 17:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully