וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מו"מ ממושך: האיחוד ובריטניה הגיעו להסכם על הברקזיט

14.11.2018 / 0:04

מיי תציג את מתווה הפרישה מהגוש בפני השרים, אך לא ברור אם יהיה לה רוב. רבים במפלגה השמרנית מתנגדים, וגם בלייבור שבאופוזיציה מבטיחים לפעול נגד התכנית

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

בריטניה גיבשה אתמול (שלישי) את טיוטת הסכם הברקזיט עם האיחוד האירופי לאחר יותר משנה של שיחות. התהליך דחף את ראשת הממשלה תרזה מיי למאבק מסוכן על עיצובה של הממלכה בדורות הבאים. בזמן שבבריסל עובדים על פרישתה של המדינה הראשונה מהאיחוד האירופי, בבריטניה מיי תצטרך לזכות באישור הקבינט והפרלמנט למתווה הפרישה מהגוש האירופי. הקבינט הבריטי יתכנס מחר בצהריים לשקול את טיוטת הסכם הנסיגה.

התומכים בתהליך הברקזיט במפלגה השמרנית, האשימו את מיי בהיכנעות לאיחוד האירופי ואמרו כי הם יצביעו נגד ההסכם, בעוד במפלגה היוניוניסטית של צפון אירלנד עומדים לצד ראשת הממשלה, אך תוהים אם תצליח לקבל את אישור הפרלמנט. "השאלה היא האם מיי תוכל לספק את כולם?" אמר נייג'ל דודס, סגן מנהיג המפלגה. "זה הולך להיות מאוד מאוד קשה למכור את ההסכם, אבל בואו נחכה לראות את הפרטים בפועל", הוסיף.

לקריאה נוספת בנושא
בריטניה והאיחוד במבוי סתום במו"מ על הברקזיט: "לא ניכנע"
המשבר בבריטניה מעמיק: "50 מחברי מפלגתה של מיי דנו בהדחתה"
מיי: טראמפ אמר לי לתבוע את האיחוד - ולא לנהל מו"מ

תרזה מיי בנשף בלונדון 12 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
תצטרך להשיג את הסכמת הפרלמנט. מיי, השבוע/רויטרס, רויטרס

הברקזיט ישפיע על הכלכלה החמישית בעולם ורבים חוששים כי יערוך הפרדה במערב, בזמן כהונתו הבלתי שגרתית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והאסרטיביות הגוברת מצד רוסיה וסין. תומכי הפרישה מהאיחוד האירופי אומרים כי ייתכן שתביא לאי-יציבות זמנית, אך בטווח הארוך תאפשר לבריטניה לשגשג.

בכיר באיחוד האירופי אישר כי הושגה הסכמה על טיוטת הסכם פרישתה של הממלכה הבריטית. גורם דיפלומטי אמר כי מנהיגי האיחוד יפגשו בעוד כשבועיים לפסגה שתחתום את תהליך הברקזיט, במידה והקבינט של מיי יאשר את הפרטים. עדיין לא ברור מתי תתקיים הצבעת הפרלמנט הבריטי על העסקה. מיי, תצטרך לזכות בקולם של לפחות מ-320 מחברי הפרלמנט, אך מדובר במבחן קשה בעבורה, שכן היא עומדת בפני ממשלה מפולגת ביותר.

עוד באותו נושא

במחאה על תכנית הברקזיט: שר נוסף פורש מממשלת בריטניה

לכתבה המלאה
מפגין נגד תכנית הברקזיט מול בית הפרלמנט הבריטי 13 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
מפגין נגד תכנית הברקזיט מול בניין הפרלמנט הבריטי, אתמול/רויטרס, רויטרס

שר התחבורה של בריטניה, ג'ו ג'ונסון, הודיע בסוף השבוע האחרון על התפטרותו מהממשלה במחאה על תכנית. הוא כינה את מיי "הזיה" וקרא לקיים משאל עם על ההסכם הסופי לעזיבת האיחוד האירופי. הוא אחיו של בוריס ג'ונסון, שר החוץ לשעבר ואחד ממובילי מחנה העזיבה, שהתפטר מוקדם יותר השנה בנסיבות דומות. ג'ונסון הוא השר ה-14 שהתפטר מהממשלה מאז נובמבר אשתקד והבכיר ביותר שקרא למשאל עם נוסף בהצהרתו.

כ-52% מהבריטים תמכו בעזיבת האיחוד במשאל העם ב-2016, לעומת 48%. בחודשים האחרונים, לפי הסקרים, חלה עליה בתמיכה בהישארות בגוש, אולם מיי שוללת את קיומו של משאל עם שני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully