וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחאה על תכנית הברקזיט: שר נוסף פורש מממשלת בריטניה

9.11.2018 / 18:35

ג'ו ג'ונסון, שר התחבורה ואחיו של בוריס ג'ונסון, אמר כי התכנית של מיי היא "הזיה" וקרא לערוך משאל עם על הסכם הגירושים עם האיחוד. "זה הפתרון הדמוקרטי"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

שר התחבורה של בריטניה, ג'ו ג'ונסון, הודיע הערב (שישי) על התפטרותו מהממשלה במחאה על תכנית הברקזיט של ראשת הממשלה תרזה מיי. הוא כינה אותה "הזיה" וקרא לקיים משאל עם על ההסכם הסופי לעזיבת האיחוד האירופי. הוא אחיו של בוריס ג'ונסון, שר החוץ לשעבר ואחד ממובילי מחנה העזיבה, שהתפטר מוקדם יותר השנה בנסיבות דומות.

"בריטניה עומדת בפני המשבר הגדול ביותר שלה מאז מלחמת העולם השנייה", מסר ג'ונסון, שהצביע נגד הברקזיט במשאל העם ב-2016, בהצהרה רשמית. "בהתחשב בכך שמה שקרה הוא כל כך שונה ממה שהובטח, הדבר הדמוקרטי ביותר הוא לתת לציבור את זכות ההחלטה".

לפי הצעתו, לנשאלים יינתנו שלוש אפשרויות - הישארות באיחוד, תמיכה בהסכם הברקזיט או פרישה ללא הסכם. בלשכתה של מיי דחו את היוזמה וחזרו על סירובה העיקש לקיים משאל עם נוסף. גם מנהיג הלייבור והאופוזיציה ג'רמי קורבין שלל את תמיכתו במשאל שני, חרף לחץ גובר מצד מתנגדי הברקזיט.

ג'ונסון הוא השר ה-14 שהתפטר מהממשלה מאז נובמבר אשתקד והבכיר ביותר שקרא למשאל עם נוסף בהצהרתו. התפטרותו פורסמה לאחר שמיי בילתה את רוב היום בצרפת ובלגיה, והניחה זר ליד מנהיגים אחרים לציון מאה שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה.

לקריאה נוספת על הברקזיט
בריטניה והאיחוד במבוי סתום במו"מ על הברקזיט: "לא ניכנע"
המשבר בבריטניה מעמיק: "50 מחברי מפלגתה של מיי דנו בהדחתה"
בוריס ג'ונסון: תכנית הברקזיט של מיי היא כמו חגורת נפץ

ג'ו ג'ונסון, שר התחבורה של בריטניה, בדאונינג 10 בלונדון, ינואר 2018. רויטרס
ג'ונסון בדאונינג 10, ינואר/רויטרס

ג'ונסון אמר כי הוא לא יוכל להצביע בעד ההסכם שהיא צפויה לחשוף בפרלמנט בתוך שבועות. השר המתפטר, עיתונאי לשעבר ב"פייננשל טיימס", כינה זאת הכישלון המדיני החמור ביותר של הממלכה מאז משבר תעלת סואץ 1956, שבו בריטניה אולצה באופן משפיל על ידי ארצות הברית להסיג את כוחותיה ממצרים.

"הצגה בפני האומה בחירה בין שתי תוצאות לא אטרקטיביות ביותר וכאוטיות, היא כישלון של המדינאות הבריטית במידה שלא נראתה מאז משבר סואץ", אמר ג'ונסון בן ה-46. הביקורת של ג'ונסון מדגישה את הקשיים שעומדים בפניה של מיי בדרך להעברת הסכם הגירושים מהאיחוד, שלפי לונדון ובריסל נסגר ב-95%, במפלגה השמרנית המפולגת.

רבים אינם מרוצים מתכנית הפשרה שלה לשמור על הסחר החופשי בסחורות עם האיחוד האירופי, מצב שלטענתם יותיר את בריטניה כפופה להחלטות בבריסל ללא יכולת להשפיע עליהן. מיי צפויה לקיים ישיבת ממשלה בהמשך החודש בתקווה להבטיח את תמיכת השרים בעמדת המשא ומתן שלה לקראת הסכם פרישה עם האיחוד בשבועות הקרובים. לונדון אמורה לעזוב את הגוש במרץ הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully