וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוריס ג'ונסון: תכנית הברקזיט של מיי היא כמו חגורת נפץ

9.9.2018 / 15:58

שר החוץ המתפטר תקף את ראשת הממשלה במילים קשות, ואמר כי התכנית תעניק לאיחוד האירופי את כפתור ההפעלה ל"חגורת הנפץ שכרכה" סביב הממלכה. דבריו של ג'ונסון, הרוצה התנתקות מוחלטת מהגוש, זכו לגינויים. "סוף דרכו הפוליטית"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

שר החוץ לשעבר של בריטניה בוריס ג'ונסון אמר היום (שישי) כי תכנית הברקזיט של ראשת הממשלה תרזה מיי "כורכת חגורת נפץ" סביב הממלכה ומעניקה את לאיחוד האירופי את כפתור ההפעלה. במאמר שפרסם ב"מייל און סאנדיי", תקף ג'ונסון, שפרש מהממשלה ביולי, את התכנית וטען כי זו השפלה שתאפשר לבריסל לסחוט את לונדון.

תכנית "צ'קרס", כפי שהיא מכונה, זוכה לביקורת מצד מתנגדי הברקזיט ותומכיו. ג'ונסון, שנחשב מועמד מוביל לרשת את מיי בהנהגת המפלגה השמרנית, מוביל את המחנה האירוסקפטי שדורש התנתקות מוחלטת מהגוש.

למרוץ הלחצים, מיי מסרבת לסגת מהתכנית שאמורה להסדיר את היחסים בין בריטניה והאיחוד לאחר הפרידה שתיכנס לתוקף במרץ. שני שרים בממשלתה דחו את קריאתו של ג'ונסון לשאת ולתת על הסכם סחר חופשי בסגנון זה שחתמה עליו קנדה עם האיחוד. לדבריהם, הסכם מסוג זה לא יפתור את סוגיית הגבול החדש בין צפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה, לבין אירלנד, שהיא חברה באיחוד.

בוריס ג'ונסון וראשת ממשלת בריטניה מיי, 2017. AP
עשוי לרשת את ההנהגה. ג'ונסון ומיי, בשנה שעברה/AP

התכנית של מיי זוכה לביקורת גם מצד מי שתומך בהישארות בגוש. מזכ"לית קונגרס איגוד הסחר, פרנסיס אוגריידי, אמרה כי ארגונה יתמוך במשאל עם נוסף אם מיי לא תשיג הסכם שיגן על העובדים. ראשת הממשלה מבהירה מעת לעת כי אין בכוונתה לערוך הצבעה נוספת על הברקזיט, שהתקבל במשאל עם דרמטי ביוני 2016.

המתקפה של ג'ונסון, הידוע בלשונו הבוטה, גונתה על ידי רבים. אלן דאנקן, שר במשרד החוץ, אמר כי זה "אחד הרגעים המבחילים ביותר בפוליטיקה המודרנית של בריטניה". בציוץ בטוויטר, כתב: "להגיד שעמדתה של ראשת הממשלה היא כמו של מחבל מתאבד זה יותר מדי. אני מצטער, אבל זה סוף הקריירה הפוליטית של בוריס ג'ונסון. אם זה לא יקרה עכשיו, אני אדאג לכך שזה יקרה בהמשך".

רבים מתומכיו של ג'ונסון מקווים שהביקורת הגוברת שלו נגד מיי מאותת על כך שהוא מתכנן לפתוח במאבק על ההנהגה, בעוד שגורמים אחרים במפלגה השמרנית סבורים כי המאמר שפרסם היה ניסיון להסיח את השיח הציבורי מהעיסוק בגירושיו. ביום שישי הודיע ג'ונסון כי הוא ורעייתו מרינה ווילר נפרדו ויחלו בהליך גירושים בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully