וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בדרגת סגן אלוף נהרג וקצין נוסף נפצע בחילופי האש בעומק רצועת עזה

כוח צה"ל שחצה את הגבול לפעילות מבצעית מיוחדת נחשף על ידי חוליית חמאס. במקום התפתחו חילופי אש שבמהלכם נהרג הקצין, סא"ל מ'. קצין נוסף נפצע בינוני ופונה לביה"ח. הרמטכ"ל: "צה"ל חייב לסא"ל מ' יותר משניתן לספר". הפלסטינים: 7 הרוגים בהם בכיר חמאס

עריכה: ניר חן

לוחם נהרג בדרום - עדכונים שוטפים

- קצין צה"ל נהרג במהלך פעילות מבצעית מיוחדת ברצועה
- הכוח עמו נמנה הלוחם נחשף ע"י חוליית חמאס שפתחה באש
- לוחם נוסף נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים
- הפלסטינים: 7 נהרגו, בהם בכיר בזרוע הצבאית של חמאס
- 17 רקטות נורו לשטח ישראל, שלוש מהן יורטו על ידי כיפת ברזל

קצין צה"ל בדרגת סגן-אלוף נהרג אמש (ראשון), ולוחם נוסף נפצע באורח בינוני במהלך פעילות מיוחדת בשטח רצועת עזה. התקרית התרחשה בזמן שכוח צה"ל עמו נמנה הקצין, סא"ל מ', חצה את הגבול לרצועה לצורך פעילות מבצעית מיוחדת. במהלך הפעילות, הכוח נחשף על ידי חוליית חמאס בגזרת חאן יונס, ובמקום התפתחו חילופי אש.

בעקבות האירוע הוקפץ למקום כוח אווירי שסייע בתקיפות ולחילוץ הכוח לשטח ישראל. הלוחם שנפצע בתקרית פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. בצה"ל הדגישו כי לא נחטפו לוחמים בתקרית, זאת בניגוד לידיעות שגויות שנפוצו ברשתות.

לקריאה נוספת:
תקרית בעומק הרצועה: 7 פלסטינים נהרגו; חמאס: חשפנו כוח מיוחד של צה"ל
"רוצים לחיות חיים נורמליים": תושבי עוטף עזה הפגינו בכרם שלום
תקרית בגבול: פלסטיני חדר לשטח ישראל והצית חממה בעוטף עזה

מבנה הרוס שהופגז ע"י צה"ל, נובמבר 2018. רויטרס
חאן יונס, בוקר לאחר תקיפת צה"ל/רויטרס

באירוע נהרגו שבעה פלסטינים, בהם בכיר בזרוע הצבאית של חמאס. במקביל להתרחשויות נשמעו התרעות צבע אדום ביישובים במועצות האזוריות אשכול ושדות נגב. 17 רקטות שוגרו לשטח ישראל, שלוש מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל.

דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, הסביר כי מטרת הפעילות שביצע הכוח המיוחד לא הייתה חיסול או חטיפה. "הכוח ביצע פעולה ממושכת בשטח הפלסטיני, אך נקלע למארב ונפגע ברגע החשיפה", אמר. "מרגע שנקלעו אליו ניהלו קרב הרואי להסרת איום ולחילוץ לשטח ישראל. מדובר במעשה גבורה שעוד ידובר בו. במהלך הלילה בוצעו עשרים שיגורים, ומה שנחשף הלילה הוא קצה של קצה של פעולות שיטתיות ושוטפות. מטרתן לאפשר עליונות של ישראל ואת היכולות שיש לה היום".

מבנה הרוס שהופגז ע"י צה"ל, נובמבר 2018. רויטרס
מבנה הרוס שנפגע מתקיפת צה"ל, חאן יונס הבוקר/רויטרס
פינוי הפצועים בתקרית בדרום לבית החולים סורוקה - 11/11/18. מערכת וואלה! NEWS
פינוי הפצועים בתקרית בדרום לבית החולים סורוקה/מערכת וואלה! NEWS

"מעשיו של סא"ל מ' לא יפורסמו בתקשורת אבל הוא ראוי להצדעת כולנו על פעולות שביצע" אמר מנליס. הוא הוסיף כי צה"ל עומד בקשר עם משפחתו של סא"ל מ' וכן משפחת הקצין הנוסף שנפצע ופונה לאחר הפעילות לבית החולים סורוקה.

מנליס סיכם את אירועי אמש ואמר כי "יש לנו מה ללמוד מהאירוע ועוד נפיק לקחים. פעולות מהסוג הזה נשקלות בכובד ראש והן מתבצעות מתחת לרדאר. הלילה קרה דבר אחר, אלו פעולות שדורשות הכנות ממושכות. אנחנו נערכים למגוון תרחישים ואני מציע לא לבחון את המוכנות של צה"ל - היא גבוהה מאוד".

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט: "כוח מיוחד של צה"ל פעל הלילה במבצע בעל חשיבות גבוהה לביטחון ישראל. הכוח וכוחות חיל-האוויר ניהלו קרב אמיץ בקור רוח ובגבורה. מצדיע לכוחות. צה"ל חייב לסגן-אלוף מ' יותר משניתן לספר. מחבק את משפחתו ומאחל החלמה לקצין צה"ל הפצוע".

כלי רכב שבו הפלסטינים טוענים שכוח צה"ל עשה בו שימוש,נומבבר 2018. -, צילום מסך
הרכב שבו לטענת הפלסטינים השתמשו כוחות צה"ל/צילום מסך, -

בעקבות האירועים, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיצר את ביקורו בפריז ונחת הבוקר בישראל. "‏אני מרכין את ראשי בנפול סא"ל מ', לוחם מהולל שנפל הלילה בפעולת צה"ל ברצועת עזה. יבוא יום ומלוא גבורתו יסופר. אזרחי ישראל חבים לו חוב עצום. כוחותינו פעלו הלילה בגבורה ובאומץ לב. אני מצדיע לסא"ל מ', למשפחתו ולחבריו לנשק. יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיע לבסיס הקריה בתל אביב להתייעצות ביטחונית בהשתתפות בכירים בהם הרמטכ"ל גדי איזנקוט. בשעות הבוקר קיים ליברמן הערכת מצב נוספת בה השתתפו גם ראשי אגף המודיעין והמצבעים, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מנכ"ל משרד הביטחון ובכירים בשב"כ ובמועצה לביטחון לאומי.

"עם ישראל איבד הלילה לוחם רב פעלים, שתרומתו לביטחון המדינה תישאר חסויה עוד שנים רבות", אמר שר הביטחון ליברמן. "אני מבקש למסור תנחומים מעומק הלב למשפחתו ואיחולי החלמה מהירה לפצוע בתקרית".

חסימות בעוטף עזה , נובמבר 2018. שי מכלוף
כבישים נחסמו בעוטף עזה, הבוקר/שי מכלוף

עם היוודע דבר מותו של סא"ל מ', נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר: "אני מום וכואב את אובדנו של קצין צה"ל שנהרג הלילה ומתפלל יחד עם כל אזרחי ישראל לרפואת הלוחם שנפצע. חיבוק אמיץ ללוחמינו כולם העומדים על משמר הארץ גם בשעה זו ומבטיחים את שלומינו".

תושבי המועצות האזוריות אשכול ושדות נגב נקראו לשהות סמוך למרחבים מוגנים. בעקבות האירועים, קטע הרכבת שבין אשקלון לבאר שבע, כולל תחנות שדרות, נתיבות ואפקים נסגרו עד להודעה חדשה.

גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול, הסביר כי הופתע מהחלטת צה"ל אמש על ביטול הלימודים. "ההודעה התקבלה מצה"ל אתמול בערב במהלך האירועים", הסביר בריאיון לוואלה! NEWS. "הופתעתי מההחלטה, שלא התקבלה בהתייעצות אתנו, למדנו ממנה מהתקשורת וזה חמור מאוד - התושבים לא צריכים ללמוד על זה מהתקשורת. אני חושב שהחלטה כזו הייתה צריכה להתקבל בדקה האחרונה ולא אתמול בערב".

ההתייעצויות הביטחוניות בראשות שר הביטחון, אביגדור ליברמן 12 בנובמבר 2018. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, משרד הביטחון
התייעצות ביטחונית בקריה, הלילה/משרד הביטחון, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לגבי היערכות ההורים לביטול הלימודים, אמר ירקוני כי "זו באמת דילמה. אנחנו מורגלים לקבל החלטה כזו ברגע האחרון. היום העוטף מושבת, ההורים נשארו בבתים, אך המיגון הכי טוב שיש הוא בבתי הספר. ברגע שצה"ל קיבל את ההחלטה הוא השבית את כל העוטף".

"שר האוצר צריך לספק תשובות לגבי פיצויים לתושבים", אמר ירקוני. "מדינת ישראל לא פיצתה את תושבי עוטף עזה שלא הלכו לעבודה כל התקופה האחרונה. האם הייתם מסכימים לא ללכת שלושה ימים לעבודה? ששר האוצר ישחרר את הדבר המובן מאליו, הוא לא יכול לפצות על הקושי אך חשוב שיפצה על אובדן יום העבודה".

תיעוד חילופי האש בתקיפת צה"ל ברצועת עזה - 11/11/18. מערכת וואלה! NEWS
רצועת עזה, אמש/מערכת וואלה! NEWS

ירקוני הוסיף כי "התחושה היא של מצב חירום, שעל אף שלא צריכים להישאר במרחבים מוגנים, עדיף להישאר בבית ולא סתם להסתובב. אם הילדים שנשארו בבית היו בבתי הילדים ובבתי הספר, זה היה הרבה יותר טוב להורים ולילדים. אני חושב שצה"ל עושה את מה שהוא צריך ומצד שני המדינאים צריכים לעשות מה שהם צריכים כדי שהאזרחים יחיו את החיים שלהם באופן נורמלי. לא סתם יצאה מחאת הצעירים - בקבוק הסבלנות הגיע עד הסוף. אני חושב שהקברניטים צריכים לפתור את שני הדברים האלה; איך לפתור את המצב ברצועת עזה הכי מהר שאפשר, ואיך לאפשר לתושבים ולהתיישבות לחיות כאן".

פלסטינים ליד בנין שהופגז על ידי צהל בעזה, נובמבר 2018. רויטרס
אחת הזירות שנפגעו בתקיפת צה"ל בעזה, הבוקר/רויטרס
מחבלים שנהרגו בחילופי האש עם כח צה"ל בדרום רצועת עזה. מערכת וואלה! NEWS
מחבלים שנהרגו בחילופי האש עם כוח צה"ל, הלילה/מערכת וואלה! NEWS
חסימות בעוטף עזה , נובמבר 2018. שי מכלוף
כבישים בעוטף עזה, הבוקר/שי מכלוף

האירועים ברצועה באים לאחר סוף שבוע מתוח במיוחד, במהלכו הצליח פלסטיני לחדור לחממות של מושב נתיב העשרה תחת עיניהם של כוחות הביטחון. הפלסטיני אף הצליח להצית שריפה במקום ולהסתתר עד שאותר על ידי כוחות צה"ל. התקריות התרחשו לאחר שביום שישי הועברו כספי הסיוע הקטארים לרצועה, שנועדו לנזקקים וכן לתשלום משכורות פקידים ברצועה.

מוקדם יותר הצהיר נתניהו במסיבת עיתונאים שערך כי הוא פועל להשבת השקט ליישובי עוטף עזה. עם זאת הבהיר כי "אין פתרון מדיני לעזה כמו שאין פתרון לדאעש ולאיראן".

"אנחנו רוצים להחזיר את המצב שהיה ב-29 במרץ, כשהיה חשמל והיו משכורות", אמר ראש הממשלה. "זה נפסק בהדרגה והביא לחנק. כשיש לך קריסה בחשמל ואנרגיה זה מסכן גם את תושבי עזה וגם את תושבי העוטף. אני עושה הכל כדי להימנע ממלחמה מיותרת. אני לא חושש ממלחמה אם היא נחוצה אבל רוצה למנוע אותה אם היא לא נחוצה. כרגע אנחנו בשלב הראשון של רגיעה ואחר כך נבחן הסדרה".


(עדכון ראשון: 01:44)

  • עוד באותו נושא:
  • רצועת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully