וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזבאללה מתעקש להגדיל את כוחו בממשלה ומוביל את לבנון למשבר חדש

10.11.2018 / 17:16

חצי שנה אחרי הבחירות לפרלמנט, מתקשות הסיעות והעדות בלבנון להסכים על הרכבת ממשלה חדשה. הארגון השיעי לא מראה סימנים של פשרה, ייתכן שבעידודה של איראן, שרוצה להראות שהלחץ עליה יעלה בחוסר יציבות במזרח התיכון. לא נראה שנסראללה מתכנן למצמץ ראשון

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

אחד המאפיינים הבולטים של הפוליטיקה הלבנונית הוא מבוי סתום המונע את תפקודו התקין של הממשל. לעתים לא מצליחים למנות נשיא במשך כשנתיים, במקרים אחרים הבחירות נדחות שוב ושוב. בתרחישי קיצון, ראש הממשלה נחטף למשך כמה שבועות על ידי מדינה זרה כחלק מסכסוך אזורי על חשבונה של המדינה.

בימים אלו, מתקשות הסיעות והעדות השונות של לבנון להסכים על הרכב ממשלה חדשה, כחצי שנה אחרי הבחירות לפרלמנט. רוב האשמה מוטלת על כתפי חזבאללה, שהתחזק בבחירות ודורש שהישגיו ישתקפו בקואליציה החדשה תחת ראש הממשלה המוחלש סעד אל-חרירי. התעקשותו גרמה למתח גם עם הנשיא מישל עאון, הנחשב לבעל ברית של המפלגה השיעית. למפלגה, יחד עם מחוקקים עצמאיים ממחנה "8 במרץ" שלה, יש יותר מ-70 חברי פרלמנט מתוך 128 בסך הכול.

מתנגדי חזבאללה סבורים כי הגברת הלחץ האמריקני על איראן היא זו שאחראית להקשחת העמדות של חסן נסראללה, ומי ששוב משלמת את המחיר היא לבנון, שנותרה כבולה למערכת שלטונית הסבוכה בפסיפס האתני והעדתי במדינה. תפקיד ראש הממשלה שמור לסונים, כמו גם חלק מ-30 חברי הממשלה, אך חזבאללה השיעי דוחף להכניס את הסונים הנאמנים לו לממשלה.

עוד בוואלה! NEWS:
השיטפונות בירדן: מניין ההרוגים עלה ל-12; מאות תיירים פונו
ארדואן: העברנו את הקלטות רצח העיתונאי לסעודיה ולארה"ב
"הכול הלך": "גן העדן" של קליפורניה נחרב בשריפות הענק

חסן נסראללה בנאום לתומכיו בא-נבטיה 10 בנובמבר 2019. רויטרס
התחזק בבחירות. מזכ"ל חיזבאללה בנאום לתומכיו, היום/רויטרס

ככל שנוקף הזמן, החשש מפני משבר כלכלי גדל. "העיכוב בהקמת ממשלה דרך המצאת הבעיה הסונית מגיע ברקע התגובה של איראן ושל חזבאללה לסנקציות האמריקניות", אמר ביום שישי ווליד ג'ונבלט, מנהיג הדרוזים בלבנון ומבקר בולט של חזבאללה. "מה שמדאיג אותי הוא שהמשבר הנוכחי יפגע בלירה ולהרס כלכלי".

שנים של האטה בצמיחה, לצד נטל הפליטים הגדול שנמלטו מהמלחמה בסוריה השכנה, הכבידו על כלכלת לבנון. לממשלה יש את החוב הציבורי השלישי בגודלו בעולם, וגופים פיננסיים בינלאומיים מזהירים כי לא ניתן לשאת אותו לאורך זמן. הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית דוחקים בשחקנים הפוליטיים בביירות להקים ממשלה חדשה שתקדם רפורמות פיסקליות.

המשבר היה קרוב לפתרון בשבוע שעבר, כששתי המפלגות הנוצריות המרכזיות התפשרו על ייצוגן בממשלה, אך המחלוקת על הייצוג הסוני מנע חתימה על הסכם קואליציוני. חרירי, שסמכותו התערערה משמעותית מאז אפיזודת החטיפה הביזארית בערב הסעודית בנובמבר אשתקד, דוחה את התנאים של חזבאללה וזוכה לתמיכתו של הנשיא עאון. האחרון הביע את רצונו בראש ממשלה חזק, ולא מוחלש, ואמר כי חברי הפרלמנט הסונים הנתמכים על ידי חזבאללה השיעי אינם נחשבים לגוש פוליטי ועל כן לא זכאים לדרוש יצוג בממשלה. הוא נועד עמם ביום שישי ואמר היום כי אסור לחסוך שום מאמץ כדי לצאת מהמבוי הסתום מאחר שזהו "בזבוז זמן".

עוד באותו נושא

נסראללה מאיים: נגיב לכל מתקפה ישראלית בלבנון

לכתבה המלאה
ראש ממשלת לבנון אל-חרירי מדבר במהלך כנס בערב הסעודית, 24 באוקטובר 2018. רויטרס
סמכותו התערערה מאז אפיזודת החטיפה הביזארית. חרירי בריאד, בחודש שעבר/רויטרס

חזבאללה לא מראה סימנים של פשרה ומגדיל את סכום ההימור, סביר להניח שבעידודה של איראן המנסה להראות שהלחץ האמריקני-סעודי-ישראלי המופעל עליה יעלה לה בחוסר יציבות במקומות אחרים במזרח התיכון. בעיתון אל-אחבאר הלבנוני, המקורב לארגון השיעי, דווח השבוע כי חזבאללה לא מתכוון לוותר. "אנחנו מאמינים שהמפתח לפתרון נמצא בידיים של ראש הממשלה המיועד", אמר סגנו של נסראללה, נעים קאסם. "הוא מי שיכול להשלים את הרכבת הממשלה מחר, והוא זה שיכול לדחות את הרכבתה לזמן אחר".

מקורות עלומי שם אמרו לעיתון כי הנשיא וראש הממשלה צריכים להקשיב לדרישותיהם של ששת הנציגים הסונים הנתמכים על ידי חזבאללה. "חזבאללה יסכים לכל מה שבעלי בריתו יראו לנכון", דווח בעיתון. גורם פוליטי בכיר בביירות אמר לרויטרס כי הכדור נמצא במגרש של עאון, נוצרי מארוני. גיסו ושר החוץ ג'וברן באסיל, שעומד בראש מפלגת "התנועה הפטריוטית החופשית" שייסד עאון, נפגש עם נסראללה היום, אך לא ניכר שהם הגיעו להבנות קונקרטיות.

על מנת לצלוח את המשוכה ולהרכיב ממשלה חדשה, מי מהצדדים ייאלץ למצמץ ראשון. לא נראה שיהיה זה נסראללה.

גורמים המקורבים לארגון אמרו לעיתון א-שרק אל-אווסט הפרו-סעודי כי חזבאללה מוכן להתגייס סביב ששת הנציגים הסונים גם אם משמעות הדבר היא דחיית הקמת הממשלה בכמה חודשים, ואף שנה. "מינוי אחד מהם לשר יהיה ניצחון אסטרטגי עבור חזבאללה", אמרו הגורמים.

תומכי חזבאללה בעצרת תמיכה בביירות 20 באוקטובר 2018. רויטרס
תומכי חזבאללה בעצרת תמיכה בביירות בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully