וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: העברנו את הקלטות רצח העיתונאי לסעודיה ולארה"ב

10.11.2018 / 14:49

נשיא טורקיה אמר כי אנקרה חלקה את הקלטות שתיעדו את החיסול של חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול גם עם מדינות אירופה. "הן הקשיבו לכל השיחות בהן, הן יודעות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום (שבת) כי אנקרה העבירה את הקלטות שתיעדו את רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י לערב הסעודית, לארצות הברית, לגרמניה, לצרפת ולבריטניה. גורמים טורקיים אמרו בעבר כי לרשויות יש קלטת שמע שתיעדה את הרצח בקונסוליה באיסטנבול ב-2 באוקטובר.

"הן הקשיבו לכל השיחות בקלטות. הן יודעות", אמר ארדואן בטרם עזיבתו לצרפת לציון מאה שנה לסוף מלחמת העולם הראשונה. הוא קרא לערב הסעודית לזהות את הרוצח מבין הצוות בן 15 החברים שהגיע לטורקיה כמה ימים לפני הרצח של העיתונאי הגולה. לפי אנקרה, חאשוקג'י, שכתב לוושינגטון פוסט טורים ביקורתיים נגד יורש העצר מוחמד בן סלמאן, נרצח ובותר בתוך הקונסוליה, וייתכן שגופתו הומסה בחומצה.

"אין צורך לעוות את הנושא, הם יודעים בוודאות מי הרוצח, או הרוצחים בין אותם 15 אנשים. ממשלת ערב הסעודית יכולה לחשוף זאת אם תגרום ל-15 האנשים האלו לדבר", הוסיף ארדואן. הוא תקף גם את התובע הכללי הסעודי, שביקר באיסטנבול כדי לדון עם מקבילו הטורקי בחקירה ולסקור את הקונסוליה, על שסירב לשתף פעולה ועיכב בשל כך את החקירה.

לקריאה נוספת על רצח העיתונאי
עם מומחים לרעלים וכימיקלים: "צוות סעודי טשטש את רצח העיתונאי"
בניו של חאשוקג'י מדברים לראשונה: "מקווים שלא כאב לו יותר מדי"

נשיא טורקיה ארדואן בטקס לציון מותו של מייסד טורקיה אטאטרוק, 10 בנובמבר 2018. רויטרס
ארדואן בטקס לזכרו של מייסד טורקיה אטאטורק באנקרה, היום/רויטרס

בתחילה הכחישה הממלכה כי חאשוקג'י מת ואמרה כי הוא עזב את הקונוסוליה ב-2 באוקטובר, זמן קצר לאחר שהגיע כדי להשלים את הליך הגירושים שלו. בהמשך, בעקבות לחץ בינלאומי כבד, גם מצד בעלת בריתה ארצות הברית, היא הודתה כי הוא מת בקטטה שלה היו אחראים "גורמים סוררים".

לאחר מכן אמר התובע הכללי כי הרצח אכן היה מתוכנן מראש. לטענת טורקיה, הוא גם סתר את הדברים שאמר גורם סעודי בכיר בעילום שם, ולפיהם הגופה הועברה ל"משתף פעולה מקומי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הפגנה נגד ערב הסעודית מחוץ לשגרירות הממלכה בלונדון בשל רצח העיתונאי חאשוקג'י, 26 באוקטובר 2018. רויטרס
הפגנה נגד השגרירות הסעודית בלונדון, בחודש שעבר/רויטרס

ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, המקורב לממלכה המשמשת בעלת ברית מרכזית במאבק מול איראן, דורש ממנה לקיים חקירה שקופה ואמינה וביטל כמה אשרות כניסה ל-21 גורמים סעודיים שהואשמו במעורבות ברצח. עם זאת, טראמפ מדגיש את חשיבות היחסים האסטרטגיים בין המדינות ומסרב להשעות את עסקות הנשק.

בפגישה עם מקרון שהתקיימה הבוקר בארמון האליזה הסכימו המנהיגים כי על הרשויות בסעודיה לשפוך אור על רצח חאשוקג'י. עוד קבעו טראמפ ומקרון כי אין לאפשר לנושא לערער את המזרח התיכון, ושניתן להשתמש בהזדמנות כדי למצוא פתרון פוליטי למלחמה עם תימן.

יורש העצר בן סלמאן, שתדמיתו כרפורמטור נפגעה בעקבות הרצח של מתנגד המשטר, מכחיש כי הוא היה מעורב ברצח אחד ממתנגדיו. ואולם, רבים מטילים ספק בהצהרות הנהגת הממלכה מאחר שחלק מ-15 חברי הקבוצה שרצחה את חאשוקג'י היו מהמעגל הפנימי של הנסיך הצעיר, ששולט בפועל בממלכה ואינו מפגין סובלנות כלפי מבקריו.

בחודש שעבר הוא גינה את הרצח והבטיח להעמיד לדין את האחראים. דבריו, שנאמרו בפורום כלכלי בריאד והיו תגובתו הראשונה מאז שריאד הודתה כי מבקר השלטון מת, הגיעו ברקע החשש שהוא עצמו אחראי לרצח שגרם למשבר בין הממלכה לבין בעלות בריתה במערב.

הנסיך הצעיר, שעוד לפני מותו של חאשוקג'י נקשר למהלכים שנויים במחלוקת כמו המלחמה בתימן והמצור על קטאר, אמר כי היה זה "פשע מרושע שאותו לא ניתן להצדיק". הוא הבטיח כי "האחראים לרצח הזה יעמדו לדין. בסוף, הצדק ינצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully