וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העיניים והאוזניים של טראמפ": יורש התובע הכללי האמריקני

8.11.2018 / 7:14

עורך הדין וויטיקר, פילס את דרכו ממשרדו הפרטי והפך בתוך שנה בלבד לראש הסגל במשרד התובע הכללי. מי שקרא לייבש את התקציב של התובע המיוחד וסבר כי חקירת עסקי הנשיא הם "חציית קו אדום", יפקח כעת על פרשת ההתערבות הרוסית

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

פחות מ-24 שעות לאחר בחירות אמצע הקדנציה, ונשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ כבר פיטר את התובע הכללי שלו. מי שיחליף את ג'ף סשנז, ויפקח החל מהיום (חמישי) על חקירת ההתערבות הרוסית הוא מת'יו וויטיקר שהיה ראש הסגל במשרד התובע הכללי, ובעבר מתח ביקורת חריפה על החקירה נגד טראמפ. אמנם, הוא מוגדר כמינוי זמני ויוכל להחזיק בתפקידו כחצי שנה ללא מינוי קבע, אך תקופה זו היא קריטית - מדובר בישורת האחרונה של החקירה אותה מנהל רוברט מולר.

התובע הכללי בפועל הוגדר בכתבת פרופיל בניו יורק טיימס כ"עיניים והאוזניים של טראמפ במשרד המשפטים". לפי הכתבה, לוויטקר יש כימיה טובה עם הנשיא והוא נהג להיפגש עמו בבית הלבן לעתים תכופות. כבר בחודש ספטמבר האחרון עלה שמו של וויטיקר כמי שעשוי לפקח על חקירת ההתערבות הרוסית. באותו הזמן נחשף כי סגן שר המשפטים הציע בעבר להקליט את טראמפ ולנסות להשתמש בדברים שאמר כדי לקדם את הדחתו. ההערכות היו אז כי הנשיא יפטר את רוזנשטיין וימנה במקומו את וויטיקר, אלא שלבסוף, טראמפ החליט שלא לפטר את רוזנשטיין, ואמש מינה את וויטיקר להיות הבוס שלו.

עוד בעולם
תיקון היסטורי: קנדה מתנצלת שלא קלטה ספינת יהודים לפני השואה
טראמפ הזהיר את הדמוקרטים: "לא אקבל מצב של חקירה נגדי"
סערה בצרפת: מקרון שיבח את מנהיג משטר וישי ששיתף פעולה עם הנאצים

התובע הכללי החדש של ארה"ב מת'יו וויטיקר 29 באוגוסט 2018. רויטרס, רויטרס
כימיה טובה עם הנשיא. התובע הזמני וויטיקר/רויטרס, רויטרס

וויטיקר התחבב על טראמפ והפך בתוך שנה אחת בלבד מעורך דין פרטי במדינת איווה, לראש הסגל במשרד התובע הכללי וכעת לתובע הכללי בפועל. הוא היה פאנליסט ב-CNN בשנת 2017 וכתב כמה מאמרי דעה בהם תקף את מולר.

בין היתר, אמר כי אם טראמפ יפטר את חוקר המעורבות הרוסית מולר, לא יהיה בכך שיבוש חקירה. וויטיקר גם העלה תרחיש היפותטי באחד מהראיונות שלו ל-CNN, בו אמר כי הנשיא לא צריך לפטר את החוקר המיוחד וכל מה שהוא צריך לעשות זה לייבש את התקציבים המועברים למשרדו של החוקר. באופן זה הוא הלכה למעשה ייתקע את החקירה.

עוד באותו נושא

אחרי הבחירות: התובע הכללי התפטר לבקשת טראמפ

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, במהלך מסע"ת בתגובה לתוצאות הבחירות  7 בנובמבר 2018. רויטרס
נהג להיפגש עם וויטיקר לעתים תכופות. טראמפ, אתמול/רויטרס

החל מהיום, הוא האיש שיפקח בעצמו על החקירה. "אני חושב שבסופו של דבר מה שטראמפ יעשה זה ללחוץ על סגן התובע הכללי רוד רוזנשטיין הממונה על החקירה, ולנסות לגרום לו לקצץ את התקציבים של מולר", אמר וויטיקר בעבר. הוא גם הוסיף כי יהיה מדובר במהלך נבון יותר מאשר לפטר את רוזנשטיין ולמנות תחתיו מישהו שיפטר את מולר.

במאמר דעה, שפרסם באתר האינטרנט של CNN בחודש אוגוסט שעבר, הוא כתב כי "אם מולר ירחיב את החקירה שלו כך שתעסוק בעניינים פיננסיים מבלי שיש לו סמכות לכך בכתב המינוי שלו, זה יעלה את החשש שהחקירה של החוקר המיוחד היא פשוט ציד מכשפות".

התובע הכללי של אמריקה ג'ף סשנז במהלך מסע"ת וושינגטון, ארה"ב 15 בדצמבר 2017. רויטרס
פוטר פחות מ-24 שעות לאחר בחירות האמצע. סשנז/רויטרס

וויטיקר שירת כתובע המחוז הדרומי באיווה בזמן הממשל של ג'ורג' בוש הבן, בין השנים 2004-2009. לאחר מכן שימש כעורך דין במשרד פרטי., בשנת 2014 ניסה להתמודד לסנאט מטעם מדינת איווה, אולם הפסיד בפריימריז הרפובליקניים לסנאטורית שנבחרה, ג'וני ארנסט.

באחד העימותים בפריימריז לקראת אותה התמודדות, נשאל וויטיקר לגבי השקפתו בנוגע למינוי שופטים, ועל כך השיב: "מה שמעניין אותי זה דברים כמו השקפת העולם שלהם, האם הם אנשים מאמינים, האם יש להם השקפת עולם תנ"כית של עולם המשפט. ואני יודע שככל שיש להם את השקפת העולם הזו הם יהיו שופטים טובים, ואם יש להם השקפת עולם חילונית, אני אהיה מאוד מודאג לגבי האופן שבו הם ישפטו".

ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר, 2013. רויטרס
"האיש מקצוען". מולר/רויטרס

במאמר אחר, כתב וויטיקר כי אם מולר ינסה לחקור את העניינים הפיננסיים האישיים של טראמפ זו תהייה חצייה של "קו אדום" והוסיף כי "מולר קרוב באופן מסוכן לחצות את הקו הזה". עוד הוסיף התובע הכללי בפועל כי "לא צריך להיות עורך דין או תובע פדרלי לשעבר כמוני כדי להגיע למסקנה שחקירה בענייניו הפיננסיים של הנשיא ומשפחתו היא לחלוטין מחוץ לסמכותו של מולר לחקור את קמפיין 2016".

הוא גם הפציר ברוד רוזנשטיין, סגן התובע הכללי, "להורות למולר להגביל את החקירה שלו לאותן ארבע פינות המופיעות בכתב המינוי שלו לחוקר מיוחד". ככל הידוע, מאז נכתב המאמר חוקר המעורבות הרוסית בחן היבטים הקשורים בעסקים של טראמפ אולם למרות זאת לא פוטר מתפקידו. רודי ג'וליאני, עורך הדין של טראמפ, אמר אמש ל-CNN בתגובה כי אם הנשיא נתן לחקירה להימשך עד שלב כה מאוחר, לא סביר שהוא יבחר לקטוע אותה כעת.

סגן התובע הכללי של ארה"ב, רוד רוזנשטיין, במסיבת עיתונאים, 13 ביולי 2018. רויטרס
לא פוטר. רוזנשטיין/רויטרס

עם זאת, יש לציין כי בכמה הזדמנויות אמר וויטיקר כי אין לו ספקות לגבי היושרה האישית של מולר. "אין אדם בעולם הפוליטי או בעולם המשפט שיכול למצוא שום דבר לא בסדר עם מולר", הוא אמר באחת מהופעותיו ב-CNN. "אם יש משהו לא בסדר איתו, אז הרפובליקה שלנו בצרות יותר ממה שנחנו מדמיינים". בראיון אחר לעיתון THE HILL, הוא הוסיף כי "לאיש אין מוניטין כמו של מולר", והוסיף: "אם אתם מניחים שמשהו בשיקול הדעת שלו יהיה מוטה אתם טועים, האיש מקצוען".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully