וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פעלתי כחוק": קרב הגרסאות בין אלשיך למשרד המשפטים על מסמך ההכפשות

לפי הודעת המשרד, אלשיך פנה למנדלבליט לפני מספר שבועות, טרם פרסום שמות המועמדים לתפקיד המפכ"ל, ובדק כיצד להעביר לידיו את המידע. אלשיך: "המידע הועבר על פי חוק, ללא פרשנות או שיקול דעת"

צילום: יותם רונן, עריכה: איתי עמרם

במשרד המשפטים התייחסו הערב (ראשון) למסמך ובו המידע המכפיש על ניצבים, שהועבר מהמשטרה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. על פי הודעת משרד המשפטים, המפכ"ל רוני אלשיך בעצמו הוא שיזם את העברת המסמך, וזאת בניגוד לטענת המשטרה לפיה היועמ"ש הוא שביקש לקבל את המידע.

אלשיך פרסם אף הוא הודעה הערב שבה טען כי "בהתאם לחוק ההתאמה התעסוקתית, משטרת ישראל מחויבת לדווח באופן שוטף, אודות ממצאי הבדיקות לשר לביטחון פנים. הדיווח נעשה תוך שמירה על דיסקרטיות מירבית במעטפה הנמסרת ישירות לשר".

עצם קיומו של המכתב נחשף ביום חמישי בערב בחברת החדשות, אז פורסם כי היועצת המשפטית של המשטרה אילת אלישר העבירה למשנה ליועמ"ש, דינה זילבר מסמך ובו כביכול מידע רגיש ומביך על שני מועמדים לתפקיד הבכיר - ניצב יורם הלוי וניצב בדימוס משה (צ'יקו) אדרי. למחרת הודיע מנדלבליט כי אין מניעה להמשיך בהליך המינוי, ולאחר מכן הודיע השר לביטחון פנים גלעד ארדן כי המפכ"ל הבא יהיה אדרי.

עוד בוואלה! NEWS:
"אני לא אשרוד": ברחוב האיראני חוששים מהחרפת הסנקציות של ארה"ב
"יש הרבה פצועים": רגעי האימה אחרי התאונה הקטלנית בכביש 90
סרטוני האבטחה שהובילו למעצר: תיעוד ההתעללות בפעוטון ברמת גן

מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך באוניברסיטת בר אילן, 4 בספטמבר 2018. ניב אהרונסון
לפי משרד המשפטים, הוא יזם את העברת המידע. אלשיך/ניב אהרונסון

במוצאי שבת התראיינה דוברת המשטרה מירב לפידות בחברת החדשות, ואמרה כי "השר ארדן פנה ליועמ"ש וביקש ממנו לבדוק אם יש בעיה למנות את מי משלושת המועמדים שעומדים בפניו. בעקבות פנייה זו, היועץ המשפטי לממשלה, הוא או נציגיו, פנו למשטרת ישראל, ליועצת המשפטית של המשטרה, וביקשו כל מידע רלוונטי שעולה במסגרת התהליכים".

עוד הוסיפה לפידות כי "המכתב הזה הוא בין היועצת המשפטית שלנו לבין המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר. המפכ"ל לא מכותב לזה... הניסיון לייחס כאילו יש לו קשר לדברים האלה, נועד להשחיר את פניו על לא עוול בכפו".

הערב מספק משרד המשפטים גרסה שונה. לפי הודעת המשרד, "לפני מספר שבועות, עוד טרם פורסמו שמות המועמדים, פנה מפכ"ל המשטרה ליועץ המשפטי לממשלה על מנת להתייעץ באשר לדרך הראויה של העברת מידע המצוי ברשותו של המפכ"ל אודות המועמד לתפקיד המפכ"ל הבא, לכשיוצג לאישור ועדת גולדברג". בשיחה סוכם כי כל מידע רלוונטי יועבר בציר המקצועי של יועמ"ש משטרת ישראל מול המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, שמונתה מטעם היועמ"ש לממשלה לרכז את הנושא, ושלצורך כך אף נפגשה עם מפכ"ל המשטרה לבקשתו. כל זאת, לצד חובתו של המפכ"ל לדווח לוועדה על כל מידע רלוונטי בבוא העת". כלומר, לפי משרד המשפטים אלשיך הוא שיזם את העברת המידע.

עוד באותו נושא

המידע המביך שהעביר אלשיך: קשרים עם עבריינים ופוליטקאים

לכתבה המלאה
ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
העביר את חוות דעתו לארדן. מנדלבליט/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

עוד נמסר כי "במסגרת התהליך, פנתה עו"ד זילבר ליועמ"ש המשטרה לצורך קבלת מידע רלוונטי בכתב, כאשר במוצאי השבת הקודמת, נשלחה תזכורת להזדרז עם העברת המידע. במהלך השבוע שעבר התקיים שיח של שאלות ותשובות, כאשר יועמ"ש המשטרה מבצעת בדיקות נוספות על פי שאלות שקיבלה עד להשלמת התהליך".

"במקביל לשיח המתואר", המשיכו במשרד המשפטים, "קיים היועץ המשפטי לממשלה, יחד עם פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ועו"ד זילבר, שיח עם השר לביטחון הפנים לגבי המועמדים השונים, לשם בחינת מידע רלוונטי הנוגע להם. לאחר השלמת הבחינה של הדברים, העביר היועץ המשפטי לממשלה את חוות דעתו המשפטית לשר לביטחון הפנים".

ניב משה צ'יקו אדרי 7 ביוני 2017. ראובן קסטרו
נדרשת החלטת ממשלה כדי לאשר את מינויו באופן סופי. אדרי/ראובן קסטרו

"המשך ההתקדמות בהליך המינוי כפוף לבדיקת הוועדה המייעצת לאישור מינויים בכירים, בראשות כבוד שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב גולדברג, ביחס למועמד שנבחר על ידי השר לביטחון פנים, ניצב (בדימוס) משה (צ'יקו) אדרי. בפני הוועדה יונחו החומרים הרלוונטיים לצד חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. בהמשך, נדרשת החלטת ממשלה על מנת לאשר את המינוי באופן סופי".

לאחר פרסום ההודעה הפיץ משרד המשפטים הודעה נוספת, לפיה מנדלבליט "מבהיר כי אין לו כל טענה כלפי מפכ"ל המשטרה בגין העברת החומרים לגבי המועמדים לתפקיד המפכ"ל הבא; שיתוף הפעולה ההדוק בין היועמ"ש לממשלה לבין המפכ"ל מתקיים ויימשך כתמיד".

אלשיך: "לא נסכים לקחת חלק במסע הכפשות זה או אחר"

בהודעה שפרסם לשוטרים כתב אלשיך כי "לקראת מינוי מפכ"ל חדש, עוד טרם פורסמו שמות המועמדים, ובשל חובת הדיווח של משטרת ישראל לוועדת גולדברג, התקיימה התייעצות בין היועץ המשפטי לממשלה לבין מפכ"ל המשטרה על הדרך הנכונה לממש את חובת הדיווח".

לדבריו, "משנקבע על ידי ועדת גולדברג כי יוצג לה מועמד אחד בלבד, עמדת המפכ"ל הייתה להעביר מידע אך ורק על המועמד שיוצג. זאת על מנת לשמור על פרטיותם של שני המועמדים האחרים וכדי לצמצם למינימום ההכרחי העברת מידע שלא יעשה בו שימוש. משהובהר לפני מספר ימים כי הבקשה היא להעביר מידע על שלושת המועמדים לבדיקה מקדימה של היועמ"ש עבור השר ארדן, הועבר כלל המידע".

עוד הוסיף המפכ"ל כי "למותר לציין כי המידע מועבר כמות שהוא ללא פרשנות או שיקול דעת. שיקול הדעת נשאר בידי היועץ, השר וועדת גולדברג. אין זה מתפקידה של משטרת ישראל להחליט מי ראוי להיות מפכ"ל". אלשיך סיכם כי "לא נסכים לקחת חלק במסע הכפשות זה או אחר, לא נגרר למתקפות חסרות שחר שנועדו לשבש את עבודת המשטרה או לפגוע בראשיה ולא ניקח חלק בשיח לא מכובד ולא ראוי מעין זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully