וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: ההוראה לרצוח את חאשוקג'י הגיעה מהדרגים הבכירים בסעודיה

2.11.2018 / 22:00

במאמר שכתב בוושינגטון פוסט, שבו עבד גם העיתונאי, אמר נשיא טורקיה כי הוא לא סבור שהמלך אחראי, אך ייתכן שרמז למעורבות בנו. הוא הזהיר: "ההשלכות למעשים דומים על אדמתנו יהיו חמורות"

צלמים זמניים מורשים

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום (שישי) כי ההחלטה לרצוח את העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י הגיעה מהדרגים הגבוהים ביותר בממשלת ערב הסעודית. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה ארדואן מאשים ישירות את הממשלה במעורבות בחיסול בתוך הקונסוליה באיסטנבול לפני חודש, אולם במאמר הדעה שפרסם ב"וושינגטון פוסט" הוא הבהיר כי הוא משוכנע שההוראה לא הגיע מהמלך סלמאן.

"אני לא מאמין לרגע שהמלך סלמאן, שומר המסגדים הקדושים, הורה לפגוע בעיתונאי", כתב בעיתון שבו פרסם חאשוקג'י מאמרים ביקורתיים נגד יורש העצר בשנה האחרונה. הוא גם לא ציין את יורש העצר מוחמד בן סלמאן מפורשות, אך קרא לחשוף את "המושכים בחוטים" שמאחורי הרצח, שגרם למשבר בין ערב הסעודית לבעלות בריתה.

בשבוע שעבר אמר אחד מיועציו של ארדואן כי ליורש העצר, השליט בפועל של יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, יש "דם על הידיים" בעקבות הרצח. דבריו היו ההאשמות הבוטות ביותר מסביבתו של נשיא טורקיה נגד הנסיך הצעיר, שתדמיתו כרפורמטור ספגה מכה אנושה מאז תחילת הפרשה.

עם זאת, ארצות הברית, וגם ישראל, שאמנם גינו את הרצח, סבורות כי יש לשמור על יציבותה של ערב הסעודית מול איומיה של איראן באזור. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שרמז בעצמו לאחריותו של יורש העצר, מתנגד לעצור את עסקאות הנשק וממשיך לראות בריאד בעלת ברית אסטרטגית

עוד בנושא בוואלה! NEWS
סנאטורים בכירים לטראמפ: עצור את שיחות הגרעין עם סעודיה
סעודיה: לא נסגיר את החשודים ברצח חאשוקג'י, נוצרה היסטריה
ארוסתו של העיתונאי הסעודי שנרצח: הוא לא רצה להגיע לקונסוליה

נשיא טורקיה בטקס חניכת נמל התעופה החדש באיסטנבול, 29 באוקטובר 2018. רויטרס
מאשים ישירות את סעודיה. ארדואן חונך את נמל התעופה החדש באיסטנבול, שני/רויטרס

בהמשך מאמר הדעה כתב ארדואן כי יש יחסי ידידות בין שתי המדינות הסוניות, שמצויות במחלוקת מאז החליט יורש העצר להטיל מצור על קטאר - בעלת בריתה הקרובה של טורקיה - לפני שנה. מנגד, הוא ביקר את העובדה שלא ננקט שום הליך נגד הקונסול הכללי הסעודי, שעזב את טורקיה לאחר פרוץ המשבר, והאשים את התובע הכללי הסעודי בכך שהוא לא שיתף פעולה עם החקירה ואפילו לא ענה על "שאלות פשוטות".

לטענת ארדואן, ברצח היה מעורבים יותר מאשר קבוצה של אנשי ביטחון סוררים. ריאד עצרה 18 חשודים במעורבות בפרשה, בהם 15 חברי יחידת החיסול שהגיעה לאיסטנבול ב-2 באוקטובר ועזבה כמה שעות לאחר הרצח. היא מסרבת לבקשת אנקרה להסגירם.

"אנחנו יודעים שהרוצים הם בין 18 החשודים שנעצרו בערב הסעודית", כתב ארדואן. "אנחנו גם יודעים שהם הגיעו כדי לבצע את ההוראות שלהם - לרצוח את חאשוקג'י ולעזוב. לבסוף, אנחנו יודעים שההוראה הגיעה מהדרגים הבכירים ביותר בממשלה הסעודית". עוד הזהיר ארדואן: "לאף אחד אסור להעז פעם נוספת לבצע מעשים כאלו על אדמת חברת נאט"ו. אם מישהו יבחר להתעלם מהמסר הזה, הוא יעמוד בפני השלכות חמורות". הוא הוסיף כי יש מי שרוצה להשכיח את הרצח, אולם בטורקיה, לדבריו, ימשיכו לחקור את הנושא עד תום, גם בשביל משפחת חאשוקג'י.

זאת, לדבריו, "כמו שפרשת ווטרגייט (שבה היה מעורב נשיא ארצות הברית דאז ריצ'רד ניקסון, שנפל בעקבותיה) הייתה יותר מפריצה וכי מתקפת 11 בספטמבר הייתה מעבר לחטיפת מטוסים. בתור חברים אחראים בקהילה הבינלאומית, עלינו לגלות את הזהות האמתית של המושכים בחוטים ולחשוף במי הגורמים הסעודיים הרשמיים - שעדיין מנסים לטייח את הרצח - שמו את מבטחיהם".

עוד באותו נושא

טורקיה: חאשוקג'י נחנק למוות בתוך הקונסוליה ובותר לחתיכות

לכתבה המלאה
יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בכנס כלכלי בריאד, 25 באוקטובר 2018. רויטרס
אחראי לרצח? יורש העצר בכנס בריאד בחודש שעבר/רויטרס

ארדואן העלה שוב את דרישתו מהממלכה לגלות היכן נמצאת גופתו של חאשוקג'י, שנכנס לקונסוליה כדי להשלים את הליכי הגירושים שלו לקראת חתונתו עם ארוסתו, אזרחית טורקיה שהמתינה לו מחוץ לקונסוליה ולא ראתה אותו מאז. "לכל הפחות, מגיעה לו קבורה בהתאם למנהגים האסלאמיים", כתב ארדואן. "אנחנו חייבים זאת למשפחתו ולחבריו, כולל לעמיתיו לשעבר מה"פוסט", כדי שיקבלו הזדמנות לומר לו שלום ולחלוק כבוד עם האדם הנכבד הזה".

מוקדם יותר היום, אמר יועצו הקרוב יאסין אקטאי כי ככל הנראה הגופה הומסה בחומצה אחרי שבותרה בקונסוליה. לדבריו היועץ, שהיה מקורב לחאשוקג'י, הם חתכו את גופתו של העיתונאי על מנת שיהיה קל להמיס אותה.

הפגנה נגד ערב הסעודית מחוץ לשגרירות הממלכה בלונדון בשל רצח העיתונאי חאשוקג'י, 26 באוקטובר 2018. רויטרס
הפגנה נגד סעודיה מחוץ לשגרירות שלה בלונדון, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully