וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארוסתו של העיתונאי הסעודי שנרצח: הוא לא רצה להגיע לקונסוליה

26.10.2018 / 15:50

חדיג'ה צ'נגיז, שהמתינה לחאשוקג'י מחוץ לנציגות הסעודית , סיפרה כי הוא לא סבר שריאד תעז לחקור או לעצור אותו על אדמת טורקיה. היא דחתה גם את הצעתו של טראמפ לבקר בבית הלבן. ארדואן: על סעודיה להסגיר את 18 החשודים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארוסתו של ג'מאל חאשוקג'י, העיתונאי הסעודי שנרצח בקונסוליה באיסטנבול בתחילת החודש, אמרה היום (שישי) כי הוא לא רצה להגיע לשם. חדיג'ה צ'נגיז, שהמתינה לו מחוץ למבנה שאליו נכנס ב-2 באוקטובר על מנת להשלים את הליך גירושיו בטרם נישואיהם, סיפרה בריאיון לערוץ טורקי כי הוא אמר לה שהתייחסו אליו יפה בביקורו הראשון בקונסוליה ב-28 בספטמבר. זו הייתה הפעם הראשונה שבה היא התראיינה מאז נעלם ארוסה.

עוד אמרה ארוסתו של חאשוקג'י, שלפי דיווחים זוכה לאבטחה צמודה מאז הרצח, כי הוא סבר שהממלכה לא תעז לחקור אותו או לעצור אותו על אדמת טורקיה. עם זאת, הוא חשש כי תיווצר מתיחות עם ביקורו. בריאיון לרשת האברטורק על הפרשה הוסיפה ארוסתו של העיתונאי, שגופתו טרם נמצאה: "הוא חשב שטורקיה תהיה מדינה בטוחה ושהנושא ייפתר במהירות".

צ'נגיז סירבה להצעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבקר בבית הלבן ואמרה כי תעשה זאת רק אם מאמציה של וושינגטון להעמיד לדין את כל האחראים לרצח יהיו כנים. לדבריה, טראמפ, המסתייג מסנקציות משמעותיות על הממלכה הסונית לאור הקשרים האסטרטגיים בין המדינות, הזמין אותה כדי להשפיע על דעת הקהל לטובתו.

היא גם דחתה את הדיווחים על כך שחאשוקג'י אמר לה ליצור קשר עם מקורובו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אם לא ישוב מהקונסוליה, ואמרה כי הוא רק ציין בפניה את אישר הקשר למקרה שייתקל בבעיות כלשהן בטורקיה.

ארוסתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, טורקיה, אוקטובר 2018. AP
דחתה את ההזמנה של טראמפ. ארוסתו של חאשוקג'י מחוץ לקונסוליה, בתחילת החודש/AP

לפי ארדואן, תכנון המזימה הסעודית החל עם ביקורו הראשון של העיתונאי הגולה, שביקר את השלטון בשנה האחרונה דרך טורים שכתב לוושינגטון פוסט בארצות הברית, בקונסוליה באיסטנבול. ארדואן הפציר היום שוב בריאד, שאתמול הודתה לראשונה כי חאשוקג'י נרצח עם בשינוי גרסה נוסף מצדה, להבהיר מי הורה על הרצח ולהסגיר לידי אנקרה את 18 החשודים העצורים בממלכה.

במקביל, התביעה בטורקיה מכינה בקשת הסגרה לחשודים בגין "רצח שתוכנן מראש ומתוך כוונה זדונית או בעינויים". 18 המבוקשים כוללים את 15 האנשים שהיו חלק מהצוות שהגיע לאיסטנבול ביום הרצח ונמלט שעות לאחר מכן.

עמדתה של ריאד, המנסה לעצור את כדור השלג וטוענת כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן לא מעורב ברצח, עדיין לא ברורה. עם זאת, התובע הכללי של ערב הסעודית אמור להגיע לטורקיה ביום ראשון כדי להצטרף לחקירה המשותפת בין אנקרה לריאד, שעליה הוסכם עם תחילת הפרשה שמאיימת לדרדר את היחסים המתוחים ממילא בין שתי המדינות הסוניות.

כחלק מהצעדים שנקטה הממלכה מאז הודתה ביום שבת שעבר לראשונה כי חאשוקג'י מת, אחרי שבתחילה טענה כי הוא יצא מהקונסוליה בחיים, הודחו גם חמישה גורמים בכירים.

בתוך כך, בנו הצעיר של חאשוקג'י, סאלח, עזב את הממלכה ועושה את דרכו לארצות הברית. זאת אחרי שריאד הסירה את צו איסור היציאה שלו, ככל הנראה בלחץ וושינגטון. ביום שלישי הוא הוזמן לארמון ונפגש עם המלך סלמאן ועם יורש העצר.

מבצע מטורף למשפחה

חבילת סלוללר ל-4 מנויים -ב100 שקלים וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
"יש גנרלים מעורבים" - ארדואן: "מדובר במבצע חיסול שתוכנן מראש, מישהו הסיר את המצלמות מהקונסוליה". רויטרס
מגביר את הלחץ על סעודיה. ארדואן בפרלמנט, שלישי/רויטרס

בימים האחרונים הגביר ארדואן את הלחץ על ערב הסעודית, שמטילה חרם על בעלת בריתו קטאר ותומכת בממשלו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שהדיח בהפיכה צבאית את מוחמד מורסי, שנתמך על ידי אנקרה.

"מי נתן את ההורה? מי נתן את ההוראה ל-15 אנשים להגיע לטורקיה?", שאל בכנס של מפלגתו באנקרה. "אם אתה נחוש להסיר את החשד, 18 האנשים האלו הם המפתח", פנה נשיא טורקיה ליורש העצר הסעודי. הוא אמר כי השניים שוחחו.

ארדואן קרא לריאד גם לחשוף מיהו אותו "משתף פעולה" מקומי שאליו לכאורה הועברה הגופה של חאשוקג'י. גורם סעודי בכיר אמר לרויטרס כי הגופה גולגלה בשטיח לאחר הרצח, בניגוד לדיווחים הטורקיים שלפיהם היא בותרה באמצעות מסור לחיתוך עצמות שהובא מראש.

הפרשה גרמה ללחץ בינלאומי כבד על ריאד ולביקורת גוברת נגד בן סלמאן, ששולט בענייני היומיום בממלכה. בין היתר, חברי קונגרס בארצות הברית קוראים להעניש את ערב הסעודית, ומדינות מערביות רבות, גרמניה, צרפת ובריטניה גינו נחרצות את הרצח.

הן אף החרימו את הכנס הכלכלי הגדול שהתקיים השבוע בריאד. למרות החרמות, הממלכה הסונית, שהיא יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, טוענת כי היא הצליחה להשיג עסקאות של עשרות מיליארדי דולרים עם חברות זרות.

ביום רביעי נשא דברים בפורום יורש העצר, שהתבטא לראשונה בפומבי מאז ההודאה של הממלכה במותו של חאשוקג'י. הנסיך הצעיר, שעוד לפני מותו של חאשוקג'י נקשר למהלכים שנויים במחלוקת כמו המלחמה בתימן והמצור על קטאר, אמר כי היה זה "פשע מרושע שאותו לא ניתן להצדיק". הוא הבטיח כי "האחראים לרצח הזה יעמדו לדין. בסוף, הצדק ינצח".

רבים מטילים ספק בגרסה הסעודית שלפיה יורש העצר לא היה מעורב במבצע המורכב, מאחר שבין 15 האזרחים הסעודים שהיו בקונסוליה באיסטנבול היו מקורביו.

יורש העצר הסעודי מוחמד סלמאן, נואם בנאום "יוזמת ההשקעות העתידית" בריאד. רויטרס
מבטיח להעניש את האחראים. יורש העצר בפורום הכלכלי בריאד, רביעי/רויטרס

מאז תחילת הפרשה, אמרו גורמים טורקיים כי לרשויות יש קלטת שמע שתיעדה את רגעיו האחרונים של העיתונאי בן ה-59, שבהם עבר לכאורה עינויים. שני גורמים אמרו לרויטרס כי ראשת ה-CIA ג'ינה הספל האזינה לקלטת בעת ביקורה השבוע בטורקיה ותדרכה את טראמפ עם שובה לוושינגטון.

טראמפ, ששינה את עמדתו בנוגע לאמון שהוא רוכש להסברים הסעודיים, אמר השבוע לוול סטריט ג'ורנל כי לנוכח הסמכות שיבידי יורש העצר, ייתכן שהוא נושא באחריות לרצח.

הממשל נקט צעדי ענישה ראשונים נגד בעלת בריתו, כשסימן 21 גורמים המעורבים ברצח שלא יורשו להיכנס לארצות הברית. עם זאת, טראמפ ממשיך להסתייג מבלימת עסקאות הנשק עם ריאד, ששוויין עשרות מיליארדי דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully