וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי תמונה וללא מלחמה: עליזה בלוך עשתה היסטוריה בעיר המתחרדת

אשת החינוך הדתייה עברה לבית שמש לפני 26 שנה בגלל הגיוון באוכלוסייה אך מאז העיר התחרדה והתפרסמה בעיקר בשל המאבק מול החרדים, הפרדת מדרכות ושגרת היריקות על נשים ברחוב. עם התמקדות בשיח מאחד ובנושאים מוניציפליים הצליחה לגבור נגד כל הסיכויים על ראש העיר החרדי

בווידאו: נאום הניצחון של עליזה בלוך שנבחרה לראשת העיר בית שמש/עריכת וידאו: יאיר דניאל

עד השעות הקטנות של הלילה (חמישי) המתינו תומכיה של ד"ר עליזה בלוך ליד בניין עיריית בית שמש לפרסום התוצאות. בין השירים והמוזיקה ברקע, הם כרזו בהתרגשות כל כמה דקות את התוצאות שבישרו על צמצום הפער שעמד לטובת ראש העיר היוצא משה אבוטבול. אך לקראת השעה 2 וחצי בלילה וספירת מרבית קולות החיילים, האסירים ובעלי המוגבלויות, כבר היה אפשר להכריז על מהפך והמנצחת הגיעה למקום על מנת לשאת את נאום הניצחון.

ההתרגשות הייתה ניכרת על פניה עם עלייתה לבמה לקול תרועת התומכים העייפים שנותרו ערים במשך שעות כדי לשמוע את התוצאות הסופיות. את נאומה פתחה בלוך בברכת שהחיינו. "עם ישראל מסתכל הבוקר על העיר בית שמש ומתעורר לתקווה חדשה", אמרה נרגשת.

"בית שמש החליטה לבטל את החומות, בית שמש החליטה לבטל את המחיצות. עד היום קצוות ניהלו את השיח ומנעו מאתנו אפשרות לראות בני אדם. עד היום מי שקבע את הטון היו קצוות שיצרו לכולנו תדמית של מקום, של ניכור ושל אולי קצת מלחמה. היום בית שמש אמרה לעצמה ולכל החברה הישראלית אנחנו מתעסקים זה לזה כבני אדם, לא בפלגנות, לא במלחמות אלא יש פה חברה אחת מאוחדת. בית שמש היא עיר אחת".

עוד בוואלה! NEWS:
- אחרי קרב צמוד: תומר גלאם ניצח את איתמר שמעוני באשקלון
- 20 מצביעים ומועמדת אחת: היישוב הקטן בצפון שהשתתף לראשונה בבחירות
- תתחילו להתרגל לעשן ולמטענים: ההפגנות בעזה יימשכו עד הבחירות

חגיגות הניצחון של עליזה בלוך בבית שמש. גיל כהן מגן, הארץ, הארץ
"נותנת תקווה לעיר". בלוך עם הפעילים ברגע הזכייה, אמש/הארץ, גיל כהן מגן, הארץ

במערכת הבחירות הקודמת שבה ניצח אבוטבול החרדי את המועמד החילוני במאות קולות, המאבקים בין החרדים לשאר המגזרים עמדו במרכז הקמפיינים. אך הפעם, הקפידה המועמדת הדתייה להדגיש כי היא פונה לכלל המגזרים. היא מתחה ביקורת על ראש העיר היוצא בענייני ניהול העיר והתמקדה בין היתר בנושאים כמו דיור, תעסוקה וניקיון. את הקמפיין היא ניהלה בזהירות ואף בנאומה התייחסה לכך שהעדיפה להימנע מלהציג את תמונתה במרבית אזורי העיר, על מנת שהנושא לא יעמוד במרכז מערכת הבחירות. "רציתי לעסוק בנושאים העקרוניים ולא בשוליים", הסבירה.

עוד באותו נושא

דרמה בבית שמש: עליזה בלוך ניצחה בבחירות את ראש העיר המכהן

לכתבה המלאה
משה אבוטבול. ראובן קסטרו
חשב שינצח בקלות. ראש העיר היוצא אבוטבול/ראובן קסטרו

בלוך, בת 51 ואם לארבעה ילדים בני 23, 20, 15, ו-13, מתגוררת בעיר כ-26 שנה. היא גדלה בקריית גת והתחנכה באולפנת בני עקיבא "נאות אברהם" בערד. היא מוכרת בעיקר כאשת חינוך, כשב-1998 הקימה את החטיבה העליונה בבית הספר "ברנקו וייס" בבית שמש, וניהלה את המוסד החינוכי במשך 14 שנים. בנוסף, היא מרצה במכללת לוינסקי ומנהלת תכנית להכשרת מנהלים.

בראיון לוואלה!NEWS לפני כארבעה חודשים, הסבירה כי החליטה לעבור לבית שמש עם בעלה דווקא בגלל ההטרוגניות במקום באותה תקופה. "רצינו לגור במקום שתהיה אוכלוסייה הטרוגנית ומגוונת", סיפרה. "כשהסתבר שבעלי ילמד באוניברסיטה העברית, בית שמש הייתה האלטרנטיבה הכי טובה מבחינתנו. הגענו בלי שאנחנו מכירים אף אחד. רציתי שהילדים שלי יתחנכו במקום שיהיה הטרוגני, מגוון".

עליזה בלוך, מועמדת לבחירות בבית שמש.  31 באוקטובר 2018. פאסי קראוס דיגיטל, מערכת וואלה! NEWS
יצרה שיח מאחד והתמקדה בדיור ובתעסוקה. בלוך/מערכת וואלה! NEWS, פאסי קראוס דיגיטל

אך מאז התמונה השתנתה. כיום מתגוררים בעיר כ-100 אלף תושבים והיא ברובה חרדית. לפני נתוני הביטוח לאומי, כ-57 אלף הם בני פחות מ-18 ולפי אתר משרד החינוך, מתוך 128 בתי ספר בעיר, 103 נתונים תחת פיקוח חרדי, 17 משתייכים לממלכתי דתי ושמונה לממלכתי. גם בגני הילדים המגמה דומה: 379 גני ילדים משתייכים למגזר החרדי, 61 למלכתי-דתי ו-17 לממלכתי.

למרות התחרדות העיר, בלוך הקפידה שלא להתייחס לנושא והבהירה כי היא רוצה לראות בבית שמש את דור העתיד ו"להחזיר את הילדים הביתה", לדבריה. גם בבחירות ב-2013 הודיעה בלוך על התמודדותה אך פרשה מהמרוץ לאחר שיו"ר 'הבית היהודי' נפתלי בנט הודיע על תמיכה במועמד אחר. הפעם היא הבהירה כי "רצה עם אנשים" אך זכתה לתמיכה חוצת מפלגות מימין ומשמאל של 'הבית היהודי', 'הליכוד', 'כולנו' ו'העבודה' שהעדיפו אותה על פני איש ש"ס שציפה להיבחר בקלות לקדנציה שלישית.

הפגנה בבית שמש כנגד קוד הלבוש שמכתיבים החרדים 17 ביולי 2018. יוני ריקנר, מערכת וואלה! NEWS
שמה את המלחמות עם החרדים בצד. הפגנת תושבים נגד קוד הלבוש שמוכתב ע"י חרדים בבית שמש, יולי 2018/מערכת וואלה! NEWS, יוני ריקנר

כעת, בהיעדר ניסיון מוניציפלי תצטרך בלוך, שניצחה בפער זעום של כ-500 קולות, להקים קואליציה ולנהל את העיר המתחרדת והמורכבת. עיר שבה כבר אין זה אירוע חריג שבו יש מדרכות מופרדות, ונשים סופגות יריקות וקללות בהלך הליכה ברחוב.

ניצחונה נותן תקווה לתושבים רבים המדברים על ניצחון האחדות על פני האלימות והשיח הקיצוני. "זה נותן תקווה לאנשי בית שמש שאין ציבור אחד שמשתלט על עיר שלמה ושלא מוכנים פה לקיצוניות", אמרו האחיות נעמי ועטרת שוורץ כשהמתינו לתוצאות הסופיות. גילה מולה בת 23, התייחסה גם לסמליות החשובה. "בית שמש בעיקר התפרסמה בעיקר בגלל זריקת אבנים על נערות. ולהגיע ממצב כזה למצב שראש עיר אישה זוכה פה זה היסטוריה. אחרי שתי קדנציות שחשבנו שאין לנו סיכוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully