וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשעה חדשה או זיכוי על חוט השערה: כל התרחישים בפרשת ראדה

26.10.2018 / 8:00

אחרי שבפרקליטות התייחסו בזלזול לטענותיו של זדורוב, הראיות החדשות עלולות להביא למשפט חוזר. עם זאת, הדרך לפתרון התעלומה שמעסיקה את מערכת המשפט כבר 12 שנים - עדיין ארוכה

צילום: ניב אהרונסון, משרד הבריאות ואלי אשכנזי

הראיה החדשה שהתגלתה אתמול בנוגע לרצח הנערה תאיר ראדה עשויה להשפיע על הפרשה בשני מישורים. האחד הוא האפשרות להביא למשפט חוזר ואף לזכות את רומן זדורוב, שהורשע ברצח ושהרשעתו אף אושרה על ידי בית המשפט העליון. המישור השני הוא האפשרות שהממצא החדש יוביל להרשעתם של א"ק, שבן זוגה לשעבר טוען כי רצחה את ראדה. שני המישורים כמובן קשורים זה לזה - אך גם אם זדורוב יזוכה, אין כל ודאות כי הממצא החדש יביא להרשעה של חשוד אחר.

אתמול נחשף כי נמצאה התאמה בין שערה שנמצא בזירת הרצח לבין הפרופיל הגנטי של א"ח - בן זוגה לשעבר של א"ק. א"ח העיד עוד ב-2012 במשטרה כי א"ק התוודתה בפניו שרצחה את תאיר. לדבריו, היא עשתה זאת בזמן שלבשה את בגדיו, כך שהממצא עשוי לחזק את גרסתו. א"ק הכחישה את הדברים ואמרה כי מדובר בטענות שווא שמעליל עליה בן זוגה לשעבר.

לקריאה נוספת:
"אבא תחזיק, אתה עוד שניה בבית": בנו של רומן זדורוב מחכה לאביו

רומן זדורוב בדיון בבקשה להגשת ראיות נוספות במשפטו. נועם מושקוביץ
5% ודאות מספיקים לזיכוי. רומן זדורוב/נועם מושקוביץ

כך או אחרת, המרחק בין מציאת ההתאמה לבין השגת הרשעה הוא גדול מאוד. ראשית, כפי שציינה הפרקליטות, מדובר בהתאמה של דנ"א מיטוכונדריאלי, ולא בבדיקת דנ"א רגילה. הבדיקות שונות בכמה אופנים: למשל, בדיקת דנ"א מיטוכונדריאלי ניתן לבצע גם באמצעות שערות שחסרות את שורש השערה - מה שאיפשר לערוך אותה במקרה הנוכחי. עם זאת, הבדיקה פחות חד-משמעית, וזאת משום שהדנ"א המיטוכונדריאלי מאפיין עצי משפחה מורחבים. כלומר, ניתן לומר כמעט בוודאות כי א"ח שייך ל"משפחה" המורחבת מאוד של מי שהשערה שלו נמצאה בזירה, אך לא בהכרח כי מדובר בהתאמה של אחד לאחד.

גם אם נקבל את ההנחה הסבירה שהשערה שייכת לא"ח, עדיין צריך להסביר כיצד הגיעה לזירה. אפשרות אחת היא ההסבר שסיפק א"ח עצמו, לפיו א"ק לבשה את בגדיו. אפשרות אחרת היא כמובן שא"ח בעצמו היה בזירה - אולם הוא סיפק אליבי שאומת באמצעות איכון טלפוני. אך ישנן גם אפשרויות רבות נוספות. כדי להגיע להרשעה, הפרקליטות תצטרך לחבר את הראיה לנראטיב שלם, ולהוכיח אותו מעל לכל ספק סביר. בהפשטה, נאמר לעתים שמדובר בהוכחה בוודאות של למעלה מ-95%. זהו רף גבוה מאוד - וזו בדיוק הנקודה שתעמוד לזכות זדורוב כעת.

עוד באותו נושא

מתא השירותים לבדיקה הדרמטית: השערה שהציתה מחדש את פרשת ראדה

לכתבה המלאה
תאיר ראדה, רפרודוקציה. ג'יני
תאיר ראדה/ג'יני

אם לצורך הרשעה דרושים 95% של ודאות, לזיכוי מספיקים רק מעט יותר מ-5%. לא די בכך שהנאשם יעלה נראטיב תיאורטי חלופי לזה שמציגה התביעה. אותו נראטיב צריך עיגון בחומר הראיות. כפי שקבע בית המשפט העליון כשדן בעניינו של ג'ון דמיאניוק, "נאשם שהובא נגדו חומר הוכחות מספיק כדי הרשעה, לא די לו, לשם הפרכת הראיות, כי יספר סיפור בעלמא או כי יעלה גרסה סתם, אשר לכאורה אינה מתיישבת עם קיומם של יסודות האישום. מול חומר ראיות לכאורה על הנאשם להציג קו הגנה ממשי, ריאלי, המתקבל על הדעת, אשר אינו פרי הדמיון בלבד". לא מן הנמנע כי אותה התאמה שנמצאה כעת תהיה הקו המפריד בין נראטיב חלופי ותיאורטי לכזה שמעוגן בראיה ומעורר ספק סביר. זיכוי על חוט השערה.

בסנגוריה הציבורית, שייצגה את זדורוב בערעורו לבית המשפט העליון, דרשו בעבר להשוות בין השערות חסרות השורש שנמצאו בזירה לבין הפרופילים הגנטיים של א"ק וא"ח - אולם דרישתם לא התקבלה. זוהי אותה בדיקה שנעשתה כעת לבקשת סנגורו הנוכחי של זדורוב, עו"ד ירום הלוי. גם יוצרי הסדרה הדוקומנטרית "צל של אמת", שעסקה בפרשה, דחקו בפרקליטות לבדוק לעומק את התזה שהעלה א"ח בעדותו ולבצע את בדיקת הדנ"א.

אף שהבדיקה אכן בוצעה לבסוף בהסכמת הפרקליטות, ובמימונו של זדורוב, בעבר התייחסו בפרקליטות בזלזול לקריאות הללו. פרקליט המדינה, שי ניצן, אף התייחס לסדרה "צל של אמת", ובמאמר שפורסם ב"ידיעות אחרונות" כתב כי "התגברות התופעה שבה תיאוריות קונספירציה מקבלות במה ועידוד מהתקשורת מהווה סכנה לדמוקרטיה". עוד הוא הוסיף כי "יש להבחין בין תחקיר החושף עובדות וראיות חדשות לבין יצירת דרמה וכותרות שאין מאחוריהן כל גיבוי עובדתי, תוך ערעור על תוצאות פסקי דין, דבר היוצר סחף בדעת הקהל ומערער את האמון במערכת המשפט". כעת, כאשר הראיות דווקא מחזקות את "תיאוריות הקונספירציה", יש לקוות שבפרקליטות המדינה יתייחסו אליהן ביתר רצינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully